قله مردنوراز1403/1/17

10 hours one minute
April 5, 2024
April 2024

near Āghesht, Alborz Province (Iran)

قله مرد نوراز با ارتفاع ۲۸۵۰ متر از قلل کم صعود البرز غربی و واقع در استان البرز بوده که از سمت شمال از طریق خط الراس با قلل هفت ناوه در ارتباط است.
این قله از سمت جنوب به روستای آغشت و از سمت جنوب شرقی به روستای سیبان دره مشرف است.
به دلیل بکر بودن نسبی منطقه، حیواناتی مثل گراز و خرگوش و گرگ در مسیر مشاهده شد.

چند مسیر صعود برای این قله وجود دارد:
۱. آغشت_ مسیر دره انجیرداران_ یال صعود ( طبق مسیر رفت ترک)
۲. آغشت _ مسیر دره عالم زمین_ یال صعود ( طبق مسیر برگشت ترک )
۳. سیبان دره_ بعد از آبشار آغشت_ یال جنوبی قله
۴. گلین دره_ دره عالم زمین _ یکی از یال های شرق دره

شرح مسیر:
برای رسیدن به روستای آغشت باید از جاده کرج_ قزوین از تهران یا کرج به سمت غرب برید و بعد از ۳۰ کیلومتر وارد جاده کردان بشید و بعد از هشت کیلومتر که به سمت شمال برید به خروجی جاده آغشت برسید.
بعد از رسیدن به روستای آغشت با ادامه دادن راه اصلی روستا و از یک نقطه به بعد راه، خاکی می شود که اگر همان راه خاکی را با خودرو ادامه دهید می توانید در انتهای این راه، ماشین را پارک کنید و شروع به پیمایش کنید ( در ترک به نام انتهای جاده خاکی نام گذاری شده است )
ما این جاده را تا انتها نرفتیم و در نقطه ای در وسط این جاده خودرو را پارک کردیم.
بعد از مقداری پیمایش به یک دوراهی کوچه رسیدیم که از سمت چپ رفتیم و بعد از آن با پیمایش چند دقیقه ای به انتهای جاده خاکی رسیدیم و با گردش به راست از این جاده جدا شدیم.
سپس بلا فاصله با گردش به چپ و با گذر از کنار یک خونه ویلایی در پاکوب اصلی دره قرار گرفتیم که این پاکوب در بالا و سمت چپ دره هست.
سپس از طریق یک پل آهنی به سمت راست رودخونه رفتیم و به یک کلبه چوبی و با ادامه دادن پاکوب به صخره اول رسیدیم که راحت از اون فرود اومدیم و مجددا در پاکوب اصلی قرار گرفتیم.
با ادامه دادن این پاکوب که در سمت راست رودخونه است به دوراهی دره رسیدیم و وارد دره سمت راستی که دره انجیرداران نام دارد شدیم.
بعد از مقداری پیمایش و با گذر از کنار یک گوسفندسرا و از طریق پاکوب سمت چپ دره به چشمه انجیرداران رسیدیم.
از این نقطه به بعد، مسیر به صورت چند پاکوب موازی است و به شکل تراورسی و عرضی از چندین یال می گذرد تا به ابتدای یال فرعی صعود برسد ( مانند مسیر مهرچال )
(لازم به ذکره که این قسمت مسیر در بعضی نقاط خاک لغزشی و شیب تند دارد و باید از بالای چند صخره گذر کرد)

بعد از این که به گردنه و یال فرعی صعود رسیدیم حدودا نیم ساعت از این یال بالا رفتیم و سپس به یال سمت راستی ( یال فرعی دوم در ترک)تغییر مسیر دادیم.
با مقدار کمی صعود از این یال از سمت راست یال جدا شدیم و با یک تراورس به گردنه واقع بر یال اصلی صعود رسیدیم.
از این نقطه تا خود قله مسیر بر روی یال است و حداقل ۲ ساعت پیمایش دارد.