قله محراب-قله درزو-قله پشته بند و قله سیوچال(سیوک)

Photo ofقله محراب-قله درزو-قله پشته بند و قله سیوچال(سیوک) Photo ofقله محراب-قله درزو-قله پشته بند و قله سیوچال(سیوک) Photo ofقله محراب-قله درزو-قله پشته بند و قله سیوچال(سیوک)

April 26, 2022
April 2022

near Chārān, Alborz Province (Iran)

سه شنبه مورخ ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
استارت از کیوسک نگهبانی ورودی روستا

این ۴ قله، بر روی خط الراس پهنه حصار قرار دارند که از غرب به قلل پورا، قبله و چال و از شرق به قلل کندر، بارو، چشمه شاهی، پهنه حصار و کرکوه متصل هستند و در نهایت این خط الراس، به قله سیاه سنگ و خط الراس اصلی توچال متصل است.
این قلل از سمت جنوب به روستای کندر و از سمت شمال به روستاهای چاران، ارنگه، جی، سر زیارت و سیجان مشرف است.
همچنین نمای قلل دیگری مثل خونکهار، پیله، شاهدژ، سیانو، منار، سایت و خط الراس لیچه وجود دارد.
این ۴ قله که نزدیک به هم هستند معمولا از دو روستای کندر و چاران صعود می شوند ولی مسیر از کندر شیب بیش تر و در برخی نقاط دست به سنگ دارد اما از چاران مسیر زیبا تر و طولانی تر است.

شرح ترک:
با توجه به این که اجازه ورود به روستا را فقط به محلی ها میدادند، قبل از نگهبانی ماشین را پارک کرده و راهی شدیم.
انتهای روستا وارد جاده خاکی شدیم و سپس به پاکوب سمت راستی که از کنار جوی آبی می گذشت وارد شدیم.
با رسیدن به یک سد آب، از پاکوب سمت راست آن به بالای سد رفتیم و دوباره به مسیر دره وارد شدیم.
سپس دره سمت راست را پیش گرفتیم و از پاکوب سمت چپ حرکت کردیم تا این که در یک نقطه، از پاکوب اصلی دره، جدا، و وارد یک پاکوب دیگری شدیم که از بالای رودخانه عبور می کرد.
این پاکوب، در اصل مسیر صعود قله پهنه حصار از چاران است که پاکوب واضح و مناسبی است.
با ادامه این پاکوب، از بالای آبشاری گذر کردیم و به ابتدای دشتی رسیدیم.
با رسیدن به دشت، بستر رودخانه کوچک تر شد و گذر آب، مثل جویی کوچک و روان بود‌.
برای صعود قلل مدنظر، باید از پاکوب پهنه حصار جدا می شدیم و به سمت یال شرقی محراب پیش می رفتیم لذا دوباره مسیر، عوض کردیم و به سمت یک گوسفند سرا و کلبه ای حرکت کردیم.
در این دشت چند جوی کوچک، وجود دارد که در نهایت به هم می رسند و می توان از سر چشمه هر کدام آب برداشت کرد.
بعد از رسیدن به کلبه و برداشت آب از چشمه بالای آن، به سمت یال محراب رفتیم و بر روی گردنه شرقی آن قرار گرفتیم.
از این جا به بعد تا قله سیوک مسیر، پاکوب کوچکی دارد و بدون چالش است، فقط زیر قله سیوک یه مقدار شیب تند تر می شود.
در نهایت با صعود قله سیوک، از یال شمالی آن فرود آمدیم و از سمت راست، ۲ صخره را تراورس کردیم.
از این جا به بعد، مسیر از حالت یال خارج شد و به شکل یک کاسه در آمد.
با فرود این کاسه که پاکوب مشخصی نداشت و از طریق شن اسکی در بعضی نقاط در نهایت به روستا رسیدیم.

نکات:
۱. تا قبل از دشت، چشمه ای مشاهده نشد
۲‌. سعی کنید دو صخره را از سمت راست تراورس کنید نه از چپ.
۳. برای فرود می توانید از گردنه بین درزو و سیوک وارد دره بشوید و سپس به دشت زیر درزو برسید و از شمال دشت و از طریق پاکوب به همان دره اصلی وارد شوید
۴.امکان ورود به روستا با خودرو حتی در وسط هفته هم وجود ندارد

• Photo of babakshgh
    babakshgh Apr 15, 2024

درود بر شما.
    یک سوال از خدمتتون داشتم.
    اسم قله ها رو از محلی ها پرسیدید یا از نقشه توپوگرافی برداشتید؟

A.P.G.N Apr 15, 2024

درود بر شما
    اسم قله ها رو از ترک ها و گزارشای دیگه که تا اون موقع ثبت شده بود و از چوپونا گرفتیم