قله مگس سنگ و قله ولرده چال از سنج

2017
November 14, 2022
November 2022

near Sanj, Alborz Province (Iran)

دوشنبه مورخ ۲۳ آبان ۱۴۰۱

صعود به دو قله کم صعود البرز غربی
قله مگس سنگ و ولرده چال از جنوب به قله زردی بند و از شمال به قله اسپیدی بند و ورکش متصل هستند.
دره شرق این قلل، دره اصلی سنج است و دره غرب آن ها دره سیبان دره نام دارد.
در شرق این قلل خط الراسی است که از قله صخره ای وردی بند شروع شده و تا قله ورکش ادامه دارد
در غرب آن ها هم قله مرد نوراز نمایان است.

شرح مسیر:
در سمت چپ ابتدای روستا، دکلی قرار دارد که ابتدای یال است و با ورود به کوچه ای می توان به آن دکل رسید.
ابتدای این یال شیب تندی دارد ولی کم کم شیب کم می شود و پاکوب هم نمایان می شود.
با ادامه دادن پاکوب واضح به زیر شیبی می رسید که یک صخره هم در مسیر این شیب است و برای این که به صخره نرسید از پاکوب واضح و مناسبی که در سمت راست یال است باید حرکت کنید و از یال جدا شوید.
این پاکوب بعد از چندین پیچ و خم مجددا به روی یال و بالای صخره می رسد.
از این نقطه تا قله، یال پرشیبی است که یک باران سنج هم در این فاصله وجود دارد و برای اجتناب از صعود این یال پرشیب، باید مجددا از سمت چپ یال و از طریق پاکوب واضحی از یال جدا بشوید و بر روی یال غربی قله مگس سنگ قرار بگیرید.
با ادامه دادن یال غربی به قله مگس سنگ می رسید.

برای ادامه مسیر تا قله ولرده چال باید خط الراس را به سمت شمال ادامه دهید و با تراورس چند صخره، بعد از یک ساعت به ولرده چال برسید.

مسیر فرود:
برای فرود از این قله، هم می توانید از همان مسیر صعود شده برگردید و هم به دره سنج فرود بیایید و از آن جا برگردید.
اگر بخواهید از مسیر دوم اقدام کنید نباید مستقیما از ولرده چال به راست فرود بیاید چون مسیر صخره ای و خطرناک است و باید خط الراس را به سمت شمال ادامه دهید تا به گردنه بین ولرده چال و اسپیدی بند برسید.
بدین منظور باید از چند صخره گذر کنید که مشکل و خطر خاصی ندارند.
بعد از رسیدن به گردنه باید از شرق گردنه به صورت مایل به سمت شمال فرود بیایید تا به یال فرود برسید و از این نقطه تا کف دره، پاکوب مناسبی وجود دارد.
از محل رسیدن به کف دره تا روستای سنج، پاکوب وجود دارد و نکته خاصی ندارد

نکات:
۱. مسیر رفت فاقد چشمه و ۳ چشمه در مسیر بازگشت در دره وجود دارد
۲. آنتن دهی ضعیف است
۳. صخره اول از راست و صخره بعدی آن، از چپ راحت قابل گذر هستند ( از روش هم میشه رفت)
۴. صخره های شمال ولرده چال رو بهتره از سمت غرب یا چپ بروید ( چندین پاکوب در این قسمت وجود دارد )
۵. در مسیر دره سنج، باید چندین بار از مسیر رودخونه گذر کنید ( ما ۱۰ بار عبور کردیم) البته در چند نقطه پاکوب باریک و نا واضح وجود دارد که بدون عبور از رودخونه میتونید از اونا بروید.
۶. ما از گردنه بین ولرده چال و اسپیدی بند، مقداری به شمال ارتفاع گرفتیم چون می خواستیم دید بهتری به مسیر فرود داشته باشیم ولی شما از همون گردنه به پایین فرود بیایید