قله لارک رود و قله چهل بره از ایراء

Photo ofقله لارک رود و قله چهل بره از ایراء Photo ofقله لارک رود و قله چهل بره از ایراء Photo ofقله لارک رود و قله چهل بره از ایراء

April 26, 2024
April 2024

near Īrā’, Tehran (Iran)

جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نکته مهم: در خیلی از نقاط این برنامه، برف و یخچال و نقاب برفی وجود داشت که برای دور زدن آن ها ناچارا مقداری از مسیر اصلی منحرف شدیم

قله چهل بره به ارتفاع ۳۰۶۰ متر یک قله کم تردد در البرز مرکزی و در ضلع جنوبی دشت لار می باشد.
این قله در استان تهران و در شمال شهرستان لواسانات واقع است.
قله لارک رود به ارتفاع ۳۱۳۰ متر در مسیر این قله واقع است و بر روی خط الراسی قرار دارد که از جاده هراز تا فشم کشیده شده است.
قله های این خط الراس از غرب به شرق عبارتند از:
اسپیدچال، همهن، پیرزن کلوم، مهرچال، آتشکوه، سیاه لت، ریزان، سیاه ریز، پرسون، سرسیاه غار۳،۲،۱، گاوبینی، فیل زمین، لارک رود، سیاه پلاس و گل زرد

مسیر های صعود:
این قله به دلیل دور بودن از محیط های مسکونی و روستایی مسیر های محدود تری دارد
۱. مسیر یال: ایراء- یال جنوبی لارک رود- قله لارک رود- قله فرعی- قله چهل بره ( طبق مسیر صعود ترک )
۲. محیط بانی ایراء- مسیر راه خاکی سیاه پلاس- گردنه لارک رود- گردنه جنوبی چهل بره- قله چهل بره
۳. دره لارک رود- گردنه لارک رود- گردنه جنوبی چهل بره - قله چهل بره
۴. پلور- دشت لار- قله

شرح مسیر:
برای رسیدن به روستای ایرا باید از شهر جاجرود وارد جاده سد لتیان بشوید و با راندن ۲۵ کیلومتر که تقریبا ۴۵ دقیقه زمان می برد به این روستا می رسید.
بعد پارک ماشین داخل روستا با پیمایش راه آسفالته به سمت پایین به ابتدای یال صعودی می رسید که به قله لارک رود منتهی می شود.
با صعود این یال پر فراز و نشیب و با حساب استراحت تقریبا ۳ ساعت تا این قله راه است.
برای ادامه مسیر تا قله چهل بره باید به ابتدای یالی برسید که خط الراس را به این قله وصل نموده. به این منظور باید مسیر خط الراس را به سمت غرب ادامه دهید و با تراورس یک صخره که از دو سمت آن می توان آن را دور زد؛ به یک قله فرعی که ابتدای یال چهل بره است برسید.
از قله فرعی تا قله چهل بره، مسیر از روی یال، بدون پاکوب و پر فراز و نشیب می باشد به طوری که در سه چهار نقطه باید تراورس کنید که اگه طبق ترک بروید مشکلی نخواهد بود.

مسیر فرود:
بهترین مسیر، پاکوبیه که گردنه جنوبی چهل بره را به گردنه لارک رود متصل می کند که در این ترک هم طبق آن پیمایش کردیم.
با رسیدن به گردنه دوراه دارید یکی این که مثل ما به جاده خاکی بالای گردنه که مسیر صعود سیاه پلاس است؛ وارد شوید یا مستقیما از گردنه به سمت دره لالک رود فرود بیایید. البته ما چون از مسیر دره مطمئن نبودیم ترجیح دادیم که از جاده فرود بیاییم.
از محل رسیدن به جاده تا روستای ایرا مسیر مشخص بوده و نکته دیگری ندارد.

نکات:
۱. مسیر چشمه مشخصی ندارد ولی از آب جویبارها در مسیر برگشت می توان استفاده نمود
۲. آنتن دهی تا لارک رود مناسب و بعد از آن ضعیف است
۳. خیلی از نقاط به دلیل وجود برف و یخچال از مسیر و پاکوب اصلی منحرف شدیم و مجبور به دور زدن یخچال شدیم
۴. زمان بندی برنامه:
استارت در ساعت ۵:۴۰
جاده خاکی و گردنه دوم: ساعت ۷:۱۰
۱۰ دقیقه توقف و شروع مجدد در ساعت ۷:۲۰
محل استراحت:۷:۴۵ و ۲۰ دقیقه توقف و شروع مجدد در ساعت ۸:۰۵
قله لارک رود: ۸:۴۵
۱۰ دقیقه توقف و شروع مجدد در ساعت ۸:۵۵
قله چهل بره: ساعت ۱۲ ( از لارک رود تا این جا مدت کوتاهی بزای عکس برداری و استراحت کوتاه ایستادیم)
۵۰ دقیقه توقف روی قله و شروع مجدد در ساعت ۱۲:۵۰

محل استراحت

قله فرعی اول

قله لارک رود یا لالک رود

Photo ofدور زدن صخره از راست ( از چپ هم میشه) Photo ofدور زدن صخره از راست ( از چپ هم میشه) Photo ofدور زدن صخره از راست ( از چپ هم میشه)

دور زدن صخره از راست ( از چپ هم میشه)

محل رسیدن مجدد به خط الراس

قله فرعی و ابتدای یال چهل بره

Photo ofپایین ترین گردنه بین چهل بره و خط الراس Photo ofپایین ترین گردنه بین چهل بره و خط الراس Photo ofپایین ترین گردنه بین چهل بره و خط الراس