قله علم کوه و قله مرجیکش

July 20, 2023
July 2023

near Lārūsar, Māzandarān (Iran)

پنج شنبه مورخ ۲۹ تیر ۱۴۰۲

قله علم کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر، واقع در البرز غربی، دومین قله بلند ایران و دومین قله بلند استان مازندران بعد از دماوند می باشد.
علم کوه در میان کوهنوردان از دیر باز با دیواره فنی و مشهورش شناخته شده که از سخت ترین و فنی ترین دیواره های جهان بوده و سنگ هایی با جنس گرانيت دارد.
این قله در مرکز منطقه ای کوهستانی به نام منطقه تخت سلیمان واقع بوده که منطقه ای مرتفع با قله های بالای ۴۰۰۰ متر است‌ و تعدادی از قله های مرتفعی که در این منطقه قرار دارند عبارتند از: علم کوه، تخت سلیمان، شاخک، سیاه سنگ، خرسان ها، مناره، ستاره، گردون کوه، لشگرک ها، خرسچر، آلانه سر، زرین کوه، سیالیز، ورزا کول، آبیدر، دیوچال، سیو کمر، شاه علمدار، حمام کر، مسمور، چالون، سیاه کمان، پسند کوه، کلاچ بند، پیز کم، سیو کلو، مرجیکش، خط الراس هفت خان، میان سه چال، شانه کوه، دندان اژدها، سیاه گوک، رستم نیشت، تخت رستم، نقره نپار، کالو، شیر اسپید، میش ور، کالاهو، قپی ها، کرماکوه، سیاه لت، چاکوه، شاه رشید، مازی گردن، جمرد، خشلی، نرگس ها، کلوان و‌...
این منطقه از خط الراس های مرتفعی تشکیل شده که محل به هم رسیدن این خط الراس ها قله علم کوه است : خط الراس هفت خان، خط الراس کالاهو تا علم کوه، خط الراس زرین کوه، خط الراس دیوچال، خط الراس پسنده کوه به علم کوه، خط الراس نرگس ها تا گردون کوه، خط الراس شاه رشید تا کالاهو، خط الراس کرماکوه، خط الراس شاه علمدار تا آبیدر بزرگ
منطقه تخت سلیمان، متشکل از یخچال های قطور و دائمی بوده که می توان برای یخچال نوردی حرفه ای از آن ها صعود نمود که عبارتند از : علم چال، سرچال، اسپیلت، پاتخت، مرجیکش، چالون، خرسان، هفت خان، شانه کوه

مسیر های صعود به علم کوه:
۱. اصلی ترین مسیر: کلاردشت_ ونداربن_ تنگه گلو_ حصار چال_ علم کوه
۲. مسیر سیاه سنگ ها: کلاردشت _ ونداربن_ کشتی سنگ _ سرچال _ علم چال_ گردنه سیاه سنگ _ قله سیاه سنگ _ جانپناه سیاه سنگ _ شاخک _ قله
۳. مسیر گرده آلمان ها: کلاردشت _ونداربن _ کشتی سنگ _ سرچال _ علم چال _ گردنه شانه کوه _ گرده آلمان ها _ قله علم کوه
۴. مسیر های دیواره علم کوه : کلاردشت _ ونداربن _کشتی سنگ _ سرچال _ علم چال _ دیواره ( خود دیواره مسیر های صعود مختلفی دارد )
۵. طالقان _ پراچان _ دمچه_ گردنه گردونه کوه_ دریاچه حصار چال _ حصار چال _ علم کوه
۶. مسیر های خط الراسی مثل : پسنده کوه به علم کوه، کرماکوه تا علم کوه، زرین کوه تا علم کوه، نرگس تا علم کوه، شاه علمدار تا علم کوه و...

شرح مسیر :
یک ساعت و نیم پیمایش از ابتدای تنگه گلو تا هسارچال و از آن جا ۴ ساعت پیمایش تا قله است و مسیر کاملا پیمایشی بوده و فاقد دست به سنگ است

نکات:
۱. چشمه ای مشخص در مسیر یافت نشد ولی از آب جویبارهای هسارچال می توان استفاده کرد
۲. آنتن دهی فقط روی قله مناسب است
۳. یک مسیر فرود میانبر در زیر قله وجود دارد ولی به علت ریزش سنگ زیاد توصیه می شود که طبق ترک صعود و فرود کنید
۴. قله مرجیکش فاقد تابلو بوده و از پاکوب اصلی تا این قله راهی نیست ( ده دقیقه)
۵. اخذ ماشین از قرارگاه کوهنوردی رودبارک امکان پذیر بوده و تعداد مسافران ۵ نفر و هر نفر ۳۰۰ تومن رفت و ۳۰۰ تومن برگشت باید پرداخت کند ولی هزینه ماشین نیسان کم تر از پاترول است
۶. لطفا زباله های خود را از دشت هسارچال به پایین منتقل کنید

تنگه گلو و عبور از پل چوبی

انتهای تنگه گلو

رود فرعی

ابتدای دشت هسارچال

دشت هسارچال و محل کمپ کوهنوردان

PictographLake Altitude 12,477 ft

گردنه

Photo ofگردنه دوم و محل به هم رسیدن پاکوب های صعود و فرود Photo ofگردنه دوم و محل به هم رسیدن پاکوب های صعود و فرود Photo ofگردنه دوم و محل به هم رسیدن پاکوب های صعود و فرود

گردنه دوم و محل به هم رسیدن پاکوب های صعود و فرود

صعود از پاکوب سمت راستی و فرود از چپی بهتره

دوراهی پاکوب سمت راست

دوراهی علم کوه و مرجیکش

بلندترین نقطه پاکوب که برای صعود مرجیکش مناسب است

قله مرجیکش

دوراهی پاکوب و صعود از سمت چپ و زیر یال سنگی

قله علم کوه

Photo ofجدا شدن از راست پاکوب در مسیر برگشت Photo ofجدا شدن از راست پاکوب در مسیر برگشت Photo ofجدا شدن از راست پاکوب در مسیر برگشت

جدا شدن از راست پاکوب در مسیر برگشت

محل جدا شدن از پاکوب در مسیر فرود

روستای ونداربن

Photo ofقرارگاه کوهنوردی رودبارک و محل گرفتن ماشین Photo ofقرارگاه کوهنوردی رودبارک و محل گرفتن ماشین Photo ofقرارگاه کوهنوردی رودبارک و محل گرفتن ماشین