قله کینو kinow peak 99/07/18

October 12, 2020
October 2020

near Shahrak-e Lebd, Chaharmahal and Bakhtiari (Iran)

گزارش صعود به قله کینو
ارتفاع : 3747 متر
تاریخ صعود : 99/07/18
این کوهستان در رشته‌کوه زاگرس و در غرب کوه‌های زردکوه بختیاری قرار گرفته است و مرز میان دو استان چهارمحال‌بختیاری و خوزستان را تشکیل می‌دهد.
در برخی نقشه‌ها این کوه را مُنار نامیده‌اند.
قله این کوه در استان خوزستان واقع است و به همین دلیل بلندترین قله این استان و از قلل 31 گانه استانی ایران محسوب می‌شود.
پنج شنبه هفدهم مهرماه ساعت شش صبح در قالب گروه هفت نفره از شیراز به مقصد خوزستان با مینی بوس حرکت کردیم .
مسیر عبور ما از شهرهای اباده و شهرکرد و دو راهی مسجد سلیمان به منطقه بازفت بود.
بعداز بازفت نرسیده به روستای لبد کنار دکل مخابرات که مبدا صعود ما به قله کینو بود رسیدیم.
مسیر فرعی منشعب از جاده اصلی حدود سیزده کیلومتر است که به پای کوه منتهی میشود ، کاملا اسفالته میباشد .
در ساعت بیست و یک به پای کوه نزدیک دکل مخابراتی رسیدیم هوا کمی سرد بود و باد می وزید .
همنوردانی که قصد صعود به این قله را دارند به اندازه کافی اب با خود ببرند زیرا ابتدای مسیر و در طول پیمایش ( در این فصل ) هیچگونه چشمه ابی وجود ندارد .
پس از برپایی کمپ شب مانی و صرف شام به استراحت پرداختیم.
و ساعت 5:45 روز بعد و در تاریکی صبحگاهی صعود را با سر قدمی اقای والی شروع کردیم.
هوا کمی سرد بود.
اول مسیر یک شیب تند بود که به بالای تپه‌ای می‌رسید و سپس از سمت راست (غرب) دویست متر ارتفاع کم می‌کرد تا به یک نقطه کفی که گوسفندسرایی کوچک قرار داشت،ختم می‌شد.
بخاطر پوشش گیاهی منطقه (بوته‌های خار گُوُن) مجبور به استفاده از گتر شدیم.
پس از پیدا کردن پاکوب اصلی ، صعود را بر روی یالی پهن و پرشیب ادامه دادیم.
این شیب تا ارتفاع حدود سه هزار متری بالا می‌رود و به یک گوسفند سرای دیگر می‌رسد. از این به بعد تعدادی برف‌ چال‌ روی شیب‌ها وجود داشت .
در ساعت هشت و نیم مشغول صرف صبحانه شدیم.
ساعت نه و نیم صبح، شیب‌های منطقه به پایان رسید و به یک میدان کوهستانی بزرگی رسیدیم که قله اصلی دقیقاً در روبروی ما و در انتهای دره کم‌ شیبی بود که با دو یال چپ و راست بهم می‌رسید.
ما مسیر سمت راست (غربی) را انتخاب کردیم که با فراز و نشیب ملایمی در ساعت یازده همگی اعضای گروه به سلامت به قله اصلی رسیدیم.
پس از شکر گزاری بخاطر صعود موفقیت امیز ، مشغول گرفتن عکسهای یادگاری با نماد قله شدیم .
حدود ساعت دوازده فرودمان را از یال سمت شرق آغاز کردیم .
پس از رسیدن به بالای شیب برف‌ چال‌های پایین‌تر ، کمی به طرف غرب انحراف مسیر دادیم تا کمتر درگیر عبور از شیب‌های تند آنها شویم.
قسمتی کوتاه از مسیر برگشت ، از طریق شن اسکی پایین امدیم .
نهایتا در ساعت شانزده به محل استقرار مینی بوس رسیدیم .
پس از صرف نهار و جمع اوری وسایل در ساعت هفده از طریق جاده شهرکرد ، یاسوج ، بسمت شیراز حرکت کردیم .
نهایتا ساعت چهار بامداد به شیراز رسیدیم .
طول مسیر رفت و برگشت پیمایش: حدود هفده کیلومتر
مدت زمان رفت و برگشت پیمایش : حدود ده ساعت
انتن دهی موبایل : تقریبا در طول مسیر تا قله موبایل انتن ندارد .