قله کومنار ( منارک )

October 6, 2023
October 2023

near Sījān, Alborz Province (Iran)

جمعه مورخ ۱۴ مهر ۱۴۰۲
استارت از بین دو روستای سیجان و خور

قله کم صعود کومنار یا منارک که در برخی از گزارشات به نام سیانو هم معرفی شده با ارتفاع ۳۳۵۰ متر از قلل انتهایی و غربی البرز مرکزی و واقع در استان البرز می باشد.
این قله از سمت شمال شرقی به قله منار متصل بوده و احتمالا دلیل نام گذاریش که به معنی منار کوچک هست هم، همین باشد. همچنین این قله از سمت غرب به قلل واریان، شاه نشین، سربند و شاه دژ نیز متصل است.
نزدیک ترین روستاها به این قله، خور و سیجان در جنوب و واریان در غرب هستند لذا اغلب از این روستا ها صعود می شود.

مسیر های صعود:
۱. طبق ترک از بین دو روستای سیجان و خور
۲. از سمت آبشار سیجان و دره ریواس کش
۳. از روستای واریان _ قله واریان _ خط الراس و قله

البته به دلیل یال های متعدد متصل به این قله و دره های کوچک در اطرافش، مسیر های دیگری هم برای صعود این قله وجود دارد ولی مسیر این ترک، راحت تر و زیبا تر می باشد.

شرح مسیر ترک:
برای رسیدن به روستای سیجان باید وارد جاده قدیم چالوس شوید و بعد از ۱۶ کیلومتر وارد جاده خوزنکلا شده و بعد از راندن ۱۲ کیلومتر و گذر از روستاهای ارنگه، سر زیارت و سیجان در نقطه مشخص شده ماشین را پارک و شروع به پیمایش کنید.
با پارک خودرو در کنار خیابان آسفالته، از همان ابتدا وارد یک جاده خاکی که وارد دره و باغات روستا می شود و لشگرک نام دارد؛ می شوید.
با ادامه راه و گذر از پل، مسیر کم کم از حالت جاده به حالت پاکوب داخل دره تبدیل می شود که با ادامه این پاکوب و چند بار عبور عرضی راحت از رودخونه و گذر از ۲ چشمه و یکی دو منطقه سنگی ( بدون دست به سنگ) بعد از یک ساعت و نیم به سد اول داخل دره می رسید.
بعد از پایین آمدن از سمت راست سد بلافاصله به یک چشمه و سپس در مدت کوتاهی به سد دوم خواهید رسید.
بعد از سد دوم در یک مکان تختی باید وارد دره سمت چپ بشوید که از پای کوه تا ابتدای دره، یک ساعت و پنجاه دقیقه راه است.
در داخل این دره فرعی، پاکوب مشخص و جریان آب وجود داشته ولی فاقد چشمه می باشد. با ادامه مسیر داخل این دره و گذر از ۲ دوراهی داخل دره که به سمت چپ باید بپیچید؛ به ابتدای یال صعود خواهید رسید که تا این نقطه از پای کوه ۳ ساعت و نیم ( با حساب استراحت و صبحانه ) راه می باشد.
از این نقطه تا خود قله، شیب اصلی قله شروع شده و یک ساعت و ۲۰ دقیقه پیمایش بر روی یال و در شیب تند و خاک شن اسکی خواهید داشت.

مسیر فرود:
برای برگشتن از قله، کار راحت تری خواهید داشت چون که جنس خاک یالی که صعود نمودید؛ شن اسکی بوده و خیلی سریع می توان فرود آمد.
با ادامه همان یال به گردنه ای خواهید رسید که با گردش به چپ و شن اسکی مجدد به ابتدای همان دره که صعود کردید می رسید و از آن جا تا پایین کوه، مسیر مانند مسیر صعود می باشد.

نکات:
حرکت مجدد: ۸:۲۲
ابتدای یال صعود و محل جدا شدن از دره: ساعت ۹:۱۵
قله : ساعت یازده
۴۰ دقیقه زمان، صرف استراحت و عکس برداری بر روی قله شد و شروع پایین آمدن از قله : ساعت ۱۱:۴۰
رسیدن به پایین کوه: ساعت ۱۵:۵۰ دقیقه
کل زمان برنامه، ۱۰ ساعت و ده دقیقه شد که ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه تا قله طول کشید
( البته زمان های کوتاهی هم صرف عکس برداری در مسیر و برداشت گردو از روی زمین شد)
۴. یال های متعددی به این قله متصل هستند و خاک همه شن اسکی می باشد ولی اون طور که من دیدم؛ یکی از بهترین یال ها همین یال صعود در ترک می باشد چون شیب کم تری دارد
۵. در مسیر دره در بعضی نقاط، پاکوب، باریک و کم عرض می شود که نیازمند مقداری احتیاط است
۶. در مسیر دره در بعضی نقاط، عبور از نقاط سنگی وجود دارد که مشکل و خطری ندارند
۷. در مسیر فرود می توان از جاده خاکی برگشت که ابتدای این جاده، مقداری پایین تر از سد اول می باشد