Photo ofقله کوه سرخ شیراز ...16آذرماه 1402 ( از مسیر دره دروازه و دره غولکی منتهی به گردنده و قله کوه سرخ ) Red Mountain peak Photo ofقله کوه سرخ شیراز ...16آذرماه 1402 ( از مسیر دره دروازه و دره غولکی منتهی به گردنده و قله کوه سرخ ) Red Mountain peak Photo ofقله کوه سرخ شیراز ...16آذرماه 1402 ( از مسیر دره دروازه و دره غولکی منتهی به گردنده و قله کوه سرخ ) Red Mountain peak

December 7, 2023
December 2023

•   5 5 Reviews

near Shahrak-e Golestān, Fars (Iran)

کوه سرخ .... این کوه در بلندترین قله‌های خود به ۲۸۵۰ متر می‌رسد. البته ارتفاع قله اصلی کوه سرخ که دو کوهک هم دارد، در حدود ۲۸۰۰ متر است. کوه سرخ از پستی بلندی‌ها و یال‌های مختلفی تشکیل شده که ارتفاع هریک باهم متفاوت است. در حالت میانگین می‌توان ارتفاع کوه سرخ را در حدود ۲۸۲۵ در نظر گرفت .

مشخصات کوه سرخ : در غرب شیراز و در جنوب غربی شهرک گلستان کوهی معروف به کوه سرخ قرار دارد که برخی به آن کوه مادر نیز می گویند. علت آنکه کوه سرخ به این نام خوانده می شود به جنس شن و ماسه های درشت و کوچک موجود در این کوه بر می گردد که قرمز رنگ به نظر می رسد. این شن و ماسه ها دائماً در حال فرسایش هستند و به همین علت در پائین کوه چندین معدن شن و ماسه وجود دارد. از ویژگیهای جذاب و زیبای آن داشتن دره های زیبا و عمیق می باشد که برای کوهنوردان زیبا و جذاب می باشد این کوه از جنوب غربی شهرک گلستان شروع می شود و تا روستای قلات امتداد دارد .

از ویژگیهای این کوه داشتن حدوداً 30 چشمه فعال در نقاط مختلف آن می باشد به طور قطع این کوه روزی محل زندگی و پناهگاه افراد در زمان گذشته بوده است. داشتن آب و پوشش گیاهی و درختی مناسب و وجود 8 برج دیده بانی از جنس سنگ و ساروج در نقاط حساس کوه و وجود انواع کوزه و ظرفهای گلی شکسته همگی دلیل بر این ادعا می باشد.

زندون دره: اولین دره این کوه به زندون دره معروف است. این دره دارای چشمه های متعدد می باشد و همچنین دارای آبشارهای زیبایی در فصل زمستان می باشد.

دره دروازه: اگر از زندون دره در حدود 30 دقیقه در امتداد کوه به راه خود ادامه دهیم به دره دوم یا دره دروازه میرسیم در این دره 5 چشمه فعال وجود دارد از معروفترین چشمه های آن چشمه بیدی و چشمه سیبی می باشد.

دره کبکان: دره سوم یا دره کبکان مکان مناسبی برای زندگی کبک می باشد اما به علت شکار بی رویه متاسفانه از جمعیت این پرنده به مقدار قابل توجهی کاسته شده است. از خصوصیات این دره و شاید تفاوت عمده آن نسبت به دره های ذکر شده وجود مسیری است که به پشت کوه سرخ به دره ای منتهی مي شود و دره آخر که به ارتفاعات قلات منتهی می شود دره آبشار قلات نام دارد که مکان تفریحی می باشد.

مسیر صعود ترک( جی پی اس ) ثبت شده از شهرک گلستان ماسه شویی قرارگاه خاتم .. شروع ساعت هشت صبح و از مسیر دره دروازه و چشمه جعفرقره گزلو و دره غولکی و مسیر با شیب نسبتا زیاد و در بعضی مواقع تراورس که اغلب مسیر با پاکوب مشخص میباشد و در ابتدا دره غولکی در ترک طی عکس مشخص میباشد ...طی دو مسیر منتهی به قله میشود که هر دومسیر مشخص و با پاکوب به قله میرود که در مسیر سمت چپ .. در ترک ثبت شده کاملا معین میباشد پس از پیمایش چند دقیقه ای به رگه های کناره کوه میرسید که مسیری زیبا و عبور آن باید با احتیاط صورت گیرد که با چشم انداز بسیار زیبا بر شهر شیراز و صدرا و گویم میباشد .... و پس از گذر از رگه واستراحتی و لذت بردن از زیبایی کوه و منظره به ادامه مسیر صعود اقدام نمودیم و در نهایت راس ساعت یک به قله رسیدیم و پس از صرف نهار در ساعت سه و نیم اقدام به فرود و در نهایت در ساعت پنج و بیست دقیقه در پارکینگ ماسه شویی .. کلا مسیر بسیار زیبا و هوا لطیف با چشم اندازی زیبا و سختی مسیر از این ترک ثبت شده نسبتا کم و درگیری با سنگ به میزان کم ...و میزان مسافت .. رفت و برگشت ده کیلومتر و نیم پیمایش در بر دارد ... و به طور کلی مسیر رفت سه ساعت و بازگشت دو ساعت زمان میبرد