قله کوه خدا- سروستان- فارس

January 28, 2024
January 2024

near Valīābād, Fars (Iran)

کوهپیمایی (کوه خدا ) واقع در شهرستان سروستان
جمعه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۲
باشگاه کوهنوردی ردپا
سروستان در ۷۷ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده است. بافت گیاهی منطقه شامل درختان بنه، بادام کوهی ،ارژن ،گون و بافت جانوری شامل گونه‌های مختلفی ازجانوران و پرندگان از قبیل: میش -بز - پلنگ - خرگوش - گراز - کبک - تیهو - عقاب و شاهین می باشد .
صبح روز جمعه ۲۲ دی ماه از چهارراه هوابرد ، بلوار سرباز ، با یک دستگاه اتوبوس برنامه کوهنوردی آغاز شد و حرکت به سمت سروستان انجام گرفت. در ساعت ۷:۱۵ با توقف اتوبوس گروه در رستورانی در کنار باغ ملی صبحانه را صرف و مجدداً سوار بر اتوبوس به راه خود ادامه دادند .در بین راه ۵ نفر از همنوردان هیات کوهنوردی فیروزآباد و یک نفر راهنمای بومی از سروستان به ما پیوستند. در ساعت ۸:۳۵ پیمایش ما پس از گرم کردن ،از قشنگ‌ترین چین و شکن‌های زیبای زاگرس که مانند عروسی زیبا خود را آراسته بودند و مغرور و استوار جنگل‌های تنومند و به خواب رفته را در آغوش گرفته بودند، شروع شد. نسیمی نرم و خوشبو از لابلای درختان برهنه و زیبا مشام را پر می‌کرد و بر تن مرده جان تازه می‌بخشید. با گام های محکم و استوار و با وجودی پر از عشق بر روی میخ‌های استوار زمین قدم می‌گذاشتیم ،از تمام زیبایی‌های بکر این طبیعت وصف نشدنی لذت می‌بردیم حرکت به سمت کوه با شیب ملایم شروع و سپس شیب تندتر می شد .بعضی از مسیر ها هم نیاز به دست به سنگ داشت .که با حمایت سرپرست گروه بدون هیچ خطری پشت سر گذاشته شد.
در ساعت ۱۱:۱۵ قله کوه خدا را فتح نمودیم. پس از استراحتی کوتاه و گرفتن چند عکس به عنوان یادگاری تصمیم و عزم به بازگشت از مسیر دیگری نمودیم عظمت آن صخره‌ها و سنگ‌های بکر چنان ما را به وجد آورده بود که در لابلای سنگ‌ها و صخره‌ها تمام زیبایی‌های طبیعت را لمس می‌کردیم .در راه بازگشت پس از طی نمودن مسافتی راحت که دشتی وسیع و پر از درختان جنگلی بود ناگهان گذر ما به شیب‌های تند و دره‌های عمیق منتهی شد. شیب‌هایی با قلوه سنگ‌های زیبا و پر سر وصدا که در علم کوهنوردی به ریزال معروف است .کوهنوردان در صفی زیبا پشت سر هم ریزال ها را دنبال میکردند . خوشبختانه مسیر بر گشت هم با حمایت سرپرست خوب ما به سلامتی و موفقیت طی شد .در ساعت ۳ و ۱۵ دقیقه در سایه دیواری از کوه که بر اثر فرسایش باران به وجود آمده بود ناهار را با همنوردهای عزیز صرف نمودیم و سپس به حرکت خود ادامه دادیم در ساعت ۴:۱۵ به پایان مسیر رسیدیم و پس از سرد کردن مختصر در ساعت ۴:۳۰ سوار بر اتوبوس عازم شیراز شدیم در ساعت ۶ بعد از ظهر به شیراز رسیدیم. در این سفر پرتکاپو به ما خیلی خوش گذشت و از زیبایی های طبیعت استفاده نمودیم .