قله کمر سفید بار

3 hours one minute
November 4, 2023
November 2023

near Maḩalleh-ye Deh-e Mūr, Razavi Khorasan (Iran)

درود.این قله در شمال شرقی شهر بار واقع شده است.برای دسترسی به نقطه شروع میبایست حدود ۲ کیلومتر از انتهای شهر،جاده خاکی به سمت آبشار را طی نمود تا به ابتدای یک کوچه باغ در سمت چپ که کانکس سرویس بهداشتی نصب شده است برسید.این،مسیرِ صعود جنوبی به قله است.مسافت تا قله حدود ۵/۸ کیلومتر و اختلاف ارتفاع حدود ۹۷۰ متر و به جهت فراز و فرود در مسیر،ارتفاع کل صعود شده بالغ بر ۱۰۰۰ متر میباشد.همانگونه که اعداد میگویند اختلاف ارتفاع صعود این قله حتی بیشتر از اختلاف ارتفاع صعود به قله شیرباد از استخر ماهیست.مسیر صعود دیگری نیز هست که از شمال قله و از روستای قُرونه شروع میشود که به لحاظ اختلاف ارتفاع کمتر است.ضمنا از همین روستای قُرونه یک مسیر خاکی ماشین رو نسبتا خوب تا نزدیک قله و محل یک کانکس که گویا مربوط به معدن سنگ(غیرفعال) است ادامه دارد.در اکثر نقشه ها به دو چشمه در مسیر صعود اشاره شده است.در فصل صعود من(نیمه اول پاییز ۴۰۲)هیچ یک از دو چشمه که در نقشه مشخص کرده ام آب کافی و مناسبی نداشتند و لذا میبایست آب مورد نیاز همراه داشته باشید.بار شهری از بخش مرکزی شهرستان فیروزه است که در سال ۱۳۸۶ از روستا به شهر ارتقاء یافت و در فاصله ۵۵ کیلومتری شمال نیشابور، ۳۶ کیلومتری شمال شرق فیروزه و ۱۸۰ کیلومتری مشهد قرار گرفته و از سطح دریا ۱۶۷۰ متر ارتفاع دارد و یکی از مراکز مهم تولید سیب قرمز در استان میباشد.مردم این شهر به سه دسته سید حسنی، سید رضوی و عام تقسیم می‌شوند.زنان سید همگی با شال سبز تردد می‌کنند و مابقی که در واقع عام هستند فقط با شال‌های آبی، سفید و قهوه‌ای دیده می‌شوند.بی‌شک می‌توان گفت زیباترین جاذبه گردشگری این شهر آبشار بلند و پلکانی آن است. این آبشار که از دل ارتفاعات بار بیرون میزند،طولی حدود ۳۰۰ متر دارد که بدلیل پلکانی و مورب بودن آن در یک نگاه قابل مشاهده نیست.از جمله قلل شاخص اطراف میتوان به سه قله سرعس،گریوه،کمر زرد در سمت جنوب،قلل چشمه گلستان و تخت افغان در سمت شمال و همچنین قله آبشار(و یا پلنگدار) در جنوب شرقی اشاره کرد که مشاهده میشوند.پیروز و تندرست باشید.

از سمت چپ این نوار صخره عبور کنید.از سمت راست یک سراشیبی و مجددا سربالایی خواهید داشت

پاکوب پایین و داخل دره.تا نقطه همگرایی مجدد (قبل از تک درخت) کمی طولانی تر است

احتمالا کانکس مربوط به معدن سنگ است که مدتی در همین محدوده فعال بوده.برش سنگها در اطراف دیده میشود

مسیر دیگری از اینجا و از سمت راست(شرق)با شعاع بیشتر به قله منتهی میشود.کمی طولانی تر است

پاکوب پایین سمت چپ که ملاحظه میشود،قبل از تک درخت به همین مسیر وصل میشود

گردش به چپ و قرارگیری روی راس یال

گردش به راست

عبور از کال و صعود روی یال روبرو

مسیر دیگری در این دره سمت راست هست که بین چشمه اول و دوم به همین مسیر وصل میشود.کمی طولانی تر است

گردش پاکوب.از اینجا تا نزدیک چشمه دوم سراشیبی است(۲۲۳۳)

حدود ۲۰ متر ارتفاع کم میکنید

کوچه باغ سنگلاخی به طول ۱/۱ کیلومتر تا انتهای باغها

Photo ofچشمه دوم.حوضچه دایره ای با سطح حدوداً یک متر مربع پای درخت که از اطراف آب تراوش میکند.لوله برداشت نیست Photo ofچشمه دوم.حوضچه دایره ای با سطح حدوداً یک متر مربع پای درخت که از اطراف آب تراوش میکند.لوله برداشت نیست

بهتر است روی این چشمه هم حساب نکنید(مهر ماه)آب به قدر کافی همراه داشته باشید.

چشمه با لوله آب ولی مقدار آب خیلی کم در این ماه(مهر)بهتر است روی این چشمه حساب نکنید

پاکوب پایین دره در این محدوده به همین مسیر متصل میشود

پاکوب دیگری از سمت چپ و از پایین دره میرود و قبل از تک درخت به همین مسیر وصل میشود

پارک و شروع(۱۷۲۰)مسافت تا قله ۵/۸ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۹۶۳ متر و کل ارتفاع صعود شده ۱۰۵۰ متر

شهر بار.کوچه شهرداری و آتش نشانی

درخت بید سرسبز

خانه با دورچینی سنگی ناتمام

تک درخت سرو کوهی روبرو را نشانه بگیرید

چه پرنده ها که تو جاده کوچ،مهمون سفره سبز اون شدن/چه مسافرا که زیر چتر اون،به تن خستگیشون تبر زدن/تا یه روز تو اومدی بی خستگی،با یه خورجین قدیمی قشنگ...