قله کمال۱۳۹۹/۶/۲۶ (۳۷۵۰m)

September 16, 2020
September 2020

•   2.7 1 review

near Nūjeh Deh-e Kūh, East Azerbaijan (Iran)

صعود به قله کمال از مسیر پیست اسکی سهند
از تبریز با ماشین به سمت روستای ایرانق ،متنق و در نهایت ثمر خزان رفتیم تا به پیست اسکی سهند رسیدیم
حرکت ساعت ۹صبح از ابتدای جاده خاکی شروع شد و ساعت ۱۲:۳۰قله بودیم و ساعت ۱۴:۳۰ پایین کنار ماشین بودیم
پوشش گیاهی خاصی جلب توجه نکرد کوه تقریبا خشکی بود در مسیر راهمون هیچ چشمه ای ندیدیم ،جای یه رودخانه فصلی که خشک بود وجود داشت و در ارتفاع ۳۳۸۵متری در سمت چپمون روی یال که بودیم میتونستیم پایین یک حوضچه کوچیک که از آب برف تشکیل شده بود رو ببینیم ، روی قله باد کمی شدید بود هوا کمی ابری شد و خنک اما در کل موقعیت آب و هوایی مناسبی داشتیم
بعد از صعود قله در مسیر برگشت به روستای متنق که فیلم و عکسشو گذاشتم رفتیم که بخاطر نوع خاکش و غار های دست ساز قدیمی که اونجا بود برای من بسیار جذابیت داشت

start kamal peak

• Photo of Sami Sardaremelli سامی سردارملّی
    Sami Sardaremelli سامی سردارملّی Aug 22, 2022

خدا قوت
    در آخرین اندازه گیری ارتفاع قله 3707 ثبت شده است و نام دریاچه یخچالی نیز قوچ گؤلی به معنی استخر قوچ هست. و علت خشکی کوه مصادف بودن با اواخر تابستان میباشد و کوههای سهند در بهار و اوایل تابستان پر از گیاهان کوهی و گلهای شقایق و بابونه و ... می شود.
    نام اصلی این کوه قوچ گولی داغی هست و نام کمال بعداً رایج شده است جالب اینکه با فاصله کمی از آنجا کوهی بنام کوه کمال با ارتفاع 3200 متر قرار دارد.

• Photo of Sami Sardaremelli سامی سردارملّی
    Sami Sardaremelli سامی سردارملّی Aug 22, 2022

توضیح اینکه نام کوه کناری دمیرلی داغ به معنی کوه آهندار هست که تا قله باید از روی سنگ های بزرگی طی مسیر کرد