قله کلون بستک

6 hours one minute
June 17, 2022
June 2022

near Dīzīn, Alborz Province (Iran)

گزارش صعود به قله کلوم بستک جمعه ۲۷خرداد ماه ۱۴۰۱
کلون‌بستک، قله‌ای است به ارتفاع ۴۱۵۶ متردر منطقه البرز مرکزی در استان تهران. قله کلون‌بستک، در خط الرأس سرکچال، در شمال شمشک قرار گرفته ‌است. دامنه‌های جنوب و جنوب شرقی این قله مشرف به منطقه لواسانات و رودبار قصران است. کلون به معنی قفل‌های در‌های منازل قدیمی ایران است و بستک به معنای بسته است اینطور می‌گویند که در زمان‌های قدیم دشمنان ایران به این مناطق حمله می‌کردند ودر دره‌ها و ارتفاعات این منطقه گرفتار می‌شدند و اصطلاحا به در بسته می‌خوردند به همین دلیل این قله به نام کلون بستک لقب گرفته است
برای صعود قله کلون بستک سه مسیر وجود دارد. اول: یال جنوبی در تمامی فصول سال و از طریق گردنه ۳۲۸۰ متری دیزین، دوم: یال غربی از روستای دیزین ابتدا و میانه‌های مسیر، صخره‌ای و دشوارتر، سوم: مسیر دیگر یال و در ادامه گرده شمال و شمال غربی کوه می‌باشد که بعلت دوردست بودن ناشناخته بوده و صعودهای بسیار کمی از این مسیر صورت می‌پذیرد.
مشروح گزارش:
هدف از اجرای این برنامه صعود، هم هوایی و آماده سازی تیم کوهیار برای اجرای برنامه صعود به قله دماوند بود.
بر اساس هماهنگی های قبلی اعضای گروه کوهیار به سرپرستی آقای نظری رأس ساعت ۴ بامداد حرکت خود را از چهارراه گلزار با وسیله های شخصی به سمت جاده لشکرگ- جاده فشم -گردنه دیزین آغاز کردند. پس از رسیدن همنوردان در محل پارکینگ دوم کلون بستک راس ساعت ۶:۳۰ در صفی مرتب با سرقدمی خانم کرجی ازیال جنوبی قله کلون بستک که مسیر نرمال صعود به این قله می باشد.حرکت را شروع کردیم.
با پیمایش یک ساعته در شیبی ملایم به محل مسطح و مناسبی جهت صرف صبحانه رسیدیم. پس از استراحت ۱۵ دقیقه ای به مسیرخود ادامه دادیم. با افزایش ارتفاع، شیب مسیر متوسط رو به تند میشد. در هنگام صعود قله سرکچال ها در سمت شرق رخنمایی کردند. با ورود به ارتفاع ۴۰۰۰ متری بافت منطقه تغییر می کند و وارد مسیری با شیب تند و ریزش شدیم. ساعت ۹:۳۰ به قله رسیدیم و پس از استراحت یک ساعته و گرفتن عکسهای یادگاری فرودمان را آغاز کردیم وساعت ۱۲:۲۰ به محل پارکینگ رسیدیم.