قله کله سر و جنگل شاه زید

4 hours
November 24, 2023
November 2023

near Shāh Zeyd, Māzandarān (Iran)

جمعه مورخ ۳ آذر ۱۴۰۲
استارت از روستای شاه زید

قله کله سر با ارتفاع ۲۰۱۰ متر از قلل جنگلی البرز مرکزی واقع در شهرستان آمل استان مازندران می باشد.
این قله از شرقی ترین قلل البرز مرکزی بوده و اولین قله واقع بر روی خط الراس طویلی است که از جاده هراز تا جاده چالوس کشیده شده است. غربی ترین قله این خط الراس، شاه پیل کوه بوده و مرتفع ترین قله، وروشت می باشد.
از فراز کله سر، قللی مثل امامزاده قاسم، دماوند، قوزک، گلن، دایلی، آخری و... نمایان می باشند و در مجاورت غربی آن قله ای به نام بنوم واقع شده است.
در جبهه شمالی این قله، جنگلی زیبا به نام جنگل شاه زید واقع شده است که‌ اصلی ترین مسیر برای صعود قله می باشد.

مسیر های صعود:
۱. اصلی ترین مسیر: طبق ترک از روستا و جنگل شاه زید
۲. شاه زید_ دره الاش چال _ خط الراس و قله
۳. روستاهای کمربن و هلی چال
۴. مسیر جاده ای از جاده هراز و سیاه بیشه

شرح مسیر:
برای رسیدن به روستای شاه زید در ابتدا باید وارد جاده تهران پردیس شوید و بعد از آن وارد شهر بومهن و جاده هراز بشوید.
با ۱۱۵ کیلومتر راندن داخل جاده هراز، از سمت راست باید وارد دور برگردان چلاو شده و به لاین مخالف جاده بروید و پس از مقداری راندن به ابتدای جاده اختصاصی روستا می رسید.
جاده روستا تماما آسفالت بوده و فقط نزدیک روستا، مقداری خاکی می شود، با رسیدن به روستا بهترین نقطه برای پارک ماشین در اطراف مسجد و امامزاده می باشد البته در پایین تر و بالاتر هم مکان پارک وجود دارد.

در ساعت هفت و ده دقیقه صبح از روستا استارت زدم و با عبور از دو دوراهی به ابتدای پاکوب و ابتدای جنگل رسیدم.
با ادامه پاکوب مشخص، بعد از مدت کوتاهی به یک حصار چوبی رسیدم که در پشت این حصار، یک منطقه باز و بدون درختی وجود داشت و در این نقطه، پاکوب قابل تشخیص نبود ولی باید توجه کرد که نباید وارد این منطقه شد و باید از بالای حصارچوبی مسیر را ادامه داد تا بعد از کمی پیمایش، دوباره پاکوب، مشخص شود.
با ادامه راه از بالای حصار و در میان جنگل به دو پاکوب موازی رسیدم که هر دو پاکوب درست بودند و من از پاکوب بالایی یا سمت چپی رفتم.
بعد از مدت کمی به دوراهی قله و دره رسیدم که دقیقا قبل از یک دشت کوچک وجود دارد. در این نقطه مهم، از پاکوب سمت چپ که به سمت قله می رود؛ مسیر را ادامه دادم.
با ادامه پاکوب که در بعضی نقاط در زیر برگ ها نامشخص است (در ترک مشخص شده) بعد از یکی دو شیب ملایم به محلی که مناسب استراحت است رسیدم ولی بدون توقف مجددا مسیر را ادامه دادم و به ابتدای یک شیب تند رسیدم.
با صعود از این شیب تند و البته کوتاه به ابتدای پاکوب تراورسی رسیده و مسیرو به شکل صاف و بدون شیبی به سمت راست ادامه دادم.
با ادامه این پاکوب مشخص در ساعت ۹ و نیم صبح به ابتدای دشت و در ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه به محل گوسفندسرا رسیدم.
بعد از ۵ دقیقه استراحت کوتاه از پشت گوسفند سرا مسیرو ادامه داده ولی به علت وجود پاکوب های متعدد، یک تیکه از مسیر رفت رو به سمت راست رفتم ولی سریعا به مسیر اصلی برگشتم.
بعد از رسیدن به خط الراس وارد جاده ای خاکی شدم که تا خود قله ادامه داشت و در نهایت پس از ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه ( از پای کوه) به قله کله سر صعود نمودم.

نکات:
۱. یک چشمه در کل مسیر و در کنار گوسفندسرا وجود داشت که آبی گل آلود و غیر قابل شرب داشت
۲. آنتن دهی روی قله و دربعضی نقاط مشرف به روستا خوب بود
۳. زمان بندی برنامه:
استارت: ساعت ۷:۱۰
گوسفندسرا: ۹:۴۰
۵ دقیقه استراحت و شروع مجدد در ساعت ۹:۴۵
قله: در ساعت ۱۰:۲۰ ( سه ساعت و ده دقیقه تا قله)
استراحت بر روی قله به مدت ۴۰ دقیقه و حرکت به سمت پایین در ساعت ۱۱
رسیدن به محل استراحت در ترک: ۱۲:۲۰ و یک ساعت استراحت و صرف ناهار و شروع حرکت در ساعت ۱۳:۲۰
پایان برنامه در ساعت ۱۴:۲۵
کل زمان برنامه، هفت ساعت و ده دقیقه شد ولی زمان های زیادی صرف عکس برداری و صحبت کردن با افراد در مسیر شد
۴. مدفوع خرس در چند نقطه در دشت قبل گوسفندسرا مشاهده شد

پاکوب سمت راست

در این نقطه، پاکوب نامشخص می باشد که باید از لای درختان به سمت راست رفت

پیچ به سمت چپ

Photo ofمکان مناسب استراحت و صرف ناهار در مسیر برگشت Photo ofمکان مناسب استراحت و صرف ناهار در مسیر برگشت Photo ofمکان مناسب استراحت و صرف ناهار در مسیر برگشت

مکان مناسب استراحت و صرف ناهار در مسیر برگشت

شروع شیب

Photo ofمحل رسیدن به یال و ادامه پاکوب تراورسی Photo ofمحل رسیدن به یال و ادامه پاکوب تراورسی Photo ofمحل رسیدن به یال و ادامه پاکوب تراورسی

محل رسیدن به یال و ادامه پاکوب تراورسی

دوراهی پاکوب راست یا چپ

دوراهی پاکوب سمت راست

مناظر نزدیک دشت

گوسفند سرا

چشمه یخ زده

این چشمه در هنگام صبح یخ زده بود و در مسیر برگشت آبی گل آلود داشت لذا توصیه به شرب نمیکنم