قله کلبک-روستای دلخون-شهرستان سپیدان-استان فارس

Photo ofقله کلبک-روستای دلخون-شهرستان سپیدان-استان فارس Photo ofقله کلبک-روستای دلخون-شهرستان سپیدان-استان فارس Photo ofقله کلبک-روستای دلخون-شهرستان سپیدان-استان فارس

March 30, 2022
September 2018

near Dalkhān, Fars (Iran)

گزارش صعود به قله کلبک در منطقه سپیدان جمعه ۱۳ تیرماه ۹۹

باشگاه کوهنوردی ردپا طی برگزاری برنامه های ارزنده خود اینبار قله 2800 متری کلبک که قله ای است سهل الوصول یا پوشش گیاهی بسیار متنوع و اغلب دارویی که مختص به منطقه بومی ایران بوده و همچنین دارای آب و هوایی معتدل در فصل تابستان می باشد، واقع در شهرستان دلخون یکی از مناطق خوش آب و هوای فارس انتخاب و این برنامه روز جمعه تاریخ 13 تیر ماه 1399 اجرا شد. به دلیل شرایط بحرانی کرونا باشگاه خود را ملزم به رعایت تمام پروتکل های بهداشتی دانسته و طی ابلاغیه از تمام علاقه مندان به شرکت در برنامه اعلام کرده که حضور همراه با ژل یا اسپری ضدعفونی کننده، ماسک و دستکش الزامی است. مقرر گردید تمام اعضا علاوه بر همراه داشتن وسائل مورد نیاز چون کفش مناسب، کوله پشتی یک روزه، لوازم مناسب محافظت از آفتاب، ناهار، صبحانه، دو لیتر آب، طناب تک نفره، هدلامپ، می بایست لوازم بهداشتی را با خود داشته باشند و راس ساعت 5:55 در میدان معلم مستقر و برای حرکت به سمت منطقه دلخون واقع در شهرستان سپیدان حضور یابند. اعضا باشگاه در مکان مورد نظر حضور یافته و بعد از اخذ درجه حرارت بدن و ضد عفونی کردن دست و وسائل با رعایت فاصله قرار گیری در وسیله نقلیه که مینی بوس بود سوار شده و ساعت 6:14 وسیله نقلیه به سمت منطقه مورد نظر حرکت کرد و سپس به ترتیب در محل معالی آباد و ابتدای جاده صدرا چند تن از همنوردان نیز به جمع پیوستند. در ادامه مسیر گروه یک توقف کوتاه ده دقیقه ای ساعت 7:20 در منطقه دالین برای خرید و یا استفاده از سرویس بهداشتی داشت و سپس ساعت 7:30 مجدد مسیر را ادامه داد.
بعد از عبور از روستای برشنه مینی بوس حدود ساعت 8:10 به منتهی الیه دامنه کوه رسیده و اعضا برای گرم کردن و نرمش ابتدایی، جهت پیمایش خود را آماده کردند. حدود ربع ساعت نرمش و گرم کردن انجام شد و سپس ساعت 8:30 گروه صعود و پیمایش خود را آغاز نمود.
پیمایش تا ساعت 9:10 دقیقه ادامه داشت و سپس گروه جهت صرف صبحانه در قسمتی از مسیر توقف کرده و با رعایت اصول فاصله گذاری صبحانه را صرف کرده و در این حین یکی از هنوردان گروه در خصوص نام و پوشش گیاهی منطقه برای اعضا توضیحات ارزنده داد. این توضیحات به گونه ای بود که وقتی حین پیمایش مجدد، اعضا مسیر را طی میکردند به نام و کاربرد گیاهان دقت نظر بیشتری داشتند که از جمله این پوشش گیاهی باارزش میتوان به گون، برگ بوی زاگرس، ارژن، فراسیون و تعداد بسیاری دیگر اشاره کرد. بعد از صرف صبحانه گروه در ساعت 9:30 مجدد به راه خود ادامه داد.
حین پیمایش تصویربردار برنامه، فیلم و عکس تهیه کرده و گروه استراحت های کوتاه دو دقیقه ای جهت نوشیدن آب را لحاظ و سپس راس ساعت 11:15 دقیقه اعضا به قله زیبای کلبک رسیده و در چند متری انتهایی مسیر قله، اعضا با خواندن سرود زیبای ملی به محل نشان شده قله رسیدند.
پس از ثبت تصاویر، اعضا حدود ربع ساعت استراحت کرده و سپس ساعت 11:30 جهت فرود آماده شد. مسیر فرود راحت و در بعضی گذرگاه ها همراه با خاک نرم که گاها لیز کننده مسیر بوده اما اغلب همراه با سنگ های محکم و درشت بود که طول پیمایش را راحت و حالت سر و لیز بودن را به حداقل میرساند.
گروه حدود 12:30 بعد از یکساعت فرود برای استراحت و نوشیدن آب توقف کرده و حدود پنج دقیقه بعد به ادامه فرود پرداخت. بعد از نیم ساعت پیاده روی به سمت روستای دلخان حوالی ساعت 13 اعضا به چشمه فصلی که از دل کوه روان میشود رسید، وقفه کوتاهی برای پر کردن بطری انجام شد و مجدد حرکت به سمت روستا ادامه یافت.

ساعت 13:30 اعضا برای صرف ناهار در یکی از باغات محلی توقف کرد. لازم به ذکر است اهالی منطقه و صاحبان باغ افرادی بسیار مهربان و مهمان نوازند و علت آن میتواند به خاطر رفتار خود کوهنوردان نیز باشد که آسیبی به باغ و درختان وارد نکرده و چون مهمانی گذرا از باغات محلی گذر میکنند.
در ادامه گروه به چشمه خنک منطقه رسید و بعد از صرف آب و پر کردن بطری، گروه مجدد به سمت روستا به ادامه مسیر پرداخت.
ساعت 16:15 اعضا به جوی روانی رسید که جهت استراحت در محل این جوی حدود ربع ساعتی به عنوان آخرین توقف، استراحت کرده و حدود 16:30 مجدد حرکت کرد.
توقف انتهایی در روستای دلخون بود و بعد از آنکه مینی بوس رسید گروه با رعایت موارد بهداشتی سوار وسیله شده و ساعت 17:15 دقیقه حرکت از روستای دلخون و برشنه به سمت شیراز شروع شد. گروه ساعت 18:45 به ابتدای شیراز رسید و اعضا بر حسب مکان مورد نظرشان در مسیرهای متفاوت پیاده میشدند. در نقطه انتهایی یعنی میدان معلم ساعت 19:10 همه افراد پیاده شده و بدین ترتیب برنامه صعود قله کلبک با موفقیت و صحت و سلامت اعضا در عصر روز جمعه مورخه 13 تیر ماه 1399 به پایان رسید.