قله کهون از نمارستاق

June 28, 2023
June 2023

near Namār, Māzandarān (Iran)

چهارشنبه مورخ ۷ تیر ۱۴۰۲

قله کهون به ارتفاع ۴۰۷۰ متر از قلل البرز مرکزی واقع در استان مازندران و در منطقه نمارستاق آمل می باشد.
این قله در سمت شمال خط الراس عظیم دو خواهران قرار دارد که این قلل در دور دست ترین نقاط البرز جای گرفته اند
کهون از سمت غرب، ارتباط خط الراسی ندارد ولی از سمت شرق و از طریق گردنه معروف سه سنگ به قلل لهرا، انر، تاج کوه، لاروسر، دشت داغ و قله دماوند متصل می باشد.
از ویژگی های این قله زیبا می توان به چشمه چهل چشمه ( آسونه کر)، چشمه آب گرم طبیعی آلاشت، دشت لرا، دشت دریوک، مناظر سر سبز و پر آب و ویوی قله دماوند اشاره نمود.
به دلیل این که در سمت جنوب این قله، تا دور دست ها روستایی وجود ندارد؛ بهترین مسیر صعود و فرود از مسیر شمال شرقی از مبدأ روستای نمارستاق می باشد که در این ترک از این مسیر پیمایش شده است.

شرح مسیر:
برای رسیدن به روستای نمارستاق باید از پنجاه کیلومتری شهر آمل از غرب جاده هراز جدا بشوید که بدین منظور باید از طریق دوربرگردان به سمت چپ جاده و لاین مخالف بروید تا وارد جاده فرعی کوهستانی بشوید.
با راندن ۲۵ کیلومتر که تقریبا یک ساعت طول می کشد به روستای نمار رسیده و با روندن مقدار کمی داخل جاده خاکی به مکان پارک ماشین در پای کوه می رسید.
از محل شروع پیمایش تا دشت دریوک، کم تر از نیم ساعت راه بوده و یک چشمه هم در این مسیر قرار دارد که در ابتدای پیمایش باید از طریق یک پل فلزی به سمت دیگر رودخانه رفت.
با رسیدن به دشت دریوک، ۳ دره در مقابل شما وجود داشته که دره سمت چپ به سمت آبشار دریوک، دره مقابل به سمت قلل کهون، لهرا و دره سمت راست به سمت قله ناظر بزرگ می رود.
اگه مستقیما به سمت دره مقابل وارد بشوید با مقداری پیمایش باید از عرض رودخونه عبور کنید که این کار مستلزم در آوردن کفش و جوراب می باشد ولی اگه تمایلی به خیس شدن ندارید در همان ابتدای دشت، یک پل چوبی قرار داشته که شما رو به سمت دیگر رودخانه می برد ( مسیر فرود این ترک از روی پل است)
در هر صورت برای قرار گیری در پاکوب و شیب کهون باید به سمت راست رودخانه بروید که از ابتدای پاکوب تا خود قله، پاکوب مشخص و خوبی وجود دارد.
بعد از مدت کوتاهی به گوسفندسرای اول خواهید رسید که در زیر آن چشمه آب گرم طبیعی وجود دارد که البته برعکس اسمش آب ولرم رو به خنکی دارد.
با ادامه پاکوب در راستای دره و بعد از گذر از چند پیچ و خم به چشمه پر آب چهل چشمه یا آسونه کر می رسید که خود این چشمه مثل یک رودخونه پر آب است و بلافاصله بعد این چشمه پر آب، دو چشمه دیگر در سمت راست و بالای شما قرار دارد.
با ادامه مسیر به سمت کهون به دشت زیبای لرا و سپس گوسفندسرای دوم در ارتفاع ۳۰۰۰ می رسید که در زیر این گوسفندسرا، یک چشمه دیگر هم وجود دارد که منشا رودخونه بوده و آخرین چشمه موجود در مسیر است.
بعد از گوسفندسرای دوم، شیب اصلی قله، شروع خواهد شد که در ابتدا باید به گردنه سه سنگ با ارتفاع ۳۶۴۰ متر برسید که نیازمند ۶۴۰ متر افزایش ارتفاع بوده و یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان لازم است که در این بین چند مکان مناسب کمپ هم وجود دارد.
بعد از رسیدن به این گردنه با گردش به سمت راست و با صعود شیب دارای پاکوب و بعد از یک ساعت تا یک ساعت و نیم به قله کهون می رسید.

نکات:
۱. چندین چشمه در مسیر بود که در ترک مشخص شده اند لذا نیاز به حمل آب نخواهید داشت
۲. آنتن دهی نا مناسب
۳. در اوایل مسیر رفت با در آوردن پوتین ها از رودخونه گذر کردیم ولی در مسیر برگشت از پل چوبی عبور کردیم
۴. کل مسیر پاکوب داشته و نکته فنی ندارد

یال و مکان مناسب کمپ

تخته سنگ های مناسب استراحت و کمپ

گردنه سه سنگ

Photo ofمحل قرارگیری بر خط الراس و پایان شیب Photo ofمحل قرارگیری بر خط الراس و پایان شیب Photo ofمحل قرارگیری بر خط الراس و پایان شیب

محل قرارگیری بر خط الراس و پایان شیب

قله کهون

PictographThermal waters Altitude 8,279 ft

آب گرم طبیعی اشلت

گوسفندسرای سوم در مسیر برگشت

• Photo of Mizbani
    Mizbani Aug 25, 2023

سلام
    قربان من گزارش برنامه کهون را دیدم و خواندم و لذت بردم.