قله جوز،سردبیستی و آبشار هو

November 20, 2023
November 2023

near Mūsáābād, Razavi Khorasan (Iran)

درود.برای رسیدن به پایکار و نقطه شروع صعود این قله می‌بایست از انتهای شهر نیشابور وارد جاده روستای باغشن گچ و فیض آباد گراب شد.با رسیدن به روستای باغشن گچ،خیابان امام رضا را طی نموده و در انتها یک جاده خاکی شروع میشود.همچنین میتوان از ابتدای روستای باغشن گچ به سمت روستای فیض آباد گراب رفت و سپس به میانه این جاده خاکی اول متصل شد.حدفاصل دو روستا آسفالت است لیکن بافت هر دو روستا کمی پیچیده است و خیابانهای خاکی نیز دارند.پیشنهاد من امتداد همین خیابان امام رضاست.از انتهای این خیابان و شروع خاکی تا تابلوی راهنمای اول ۵/۷ کیلومتر و از تابلوی اول تا تابلوی راهنمای دوم ۱/۹ کیلومتر فاصله است که تماما خاکیست.در محل تابلوی اول،دره سمت راست به سمت قله بینالود و قله چهل قیز(چهل دختر ) و دره سمت چپ به قله جوز و آبشار هو منتهی میشود.در محل تابلوی دوم،مسیر راست به قله جوز و مسیر چپ به آبشار هو ختم میشود.این فایل از محل تابلوی دوم برداشت و ثبت شده که بصورت یک حلقه بسته است.ابتدا قله جوز صعود شده،مسافت از پایکار تا قله حدود ۳/۱ کیلومتر و اختلاف ارتفاع حدود ۸۰۰ متر است و تقریبا شیب مسیر تند است،شیب متوسط این بخش از مسیر حدود ۲۷٪ است.پس از آن کاهش ارتفاع حدود ۴۰۰ متر تا رسیدن به کف دره(نزدیک چشمه)پایین ترین نقطه بین دو قله و مجددا افزایش ارتفاع ۶۲۰ متری در مسافت ۳/۲ کیلومتر برای رسیدن به قله سردبیستی،شیب متوسط این قسمت حدود ۲۰٪ است.مجددا به نزدیکی محل چشمه برگشته و در ادامه،دره منتهی به آبشار هو(از بالادست آبشار) پیمایش شده است.چنانچه تمایل به صعود قله دوم نباشد میتوان از محل چشمه فوق الذکر وارد دره منتهی به آبشار شد و در نهایت پایکار و تابلوی دوم.کل مسافت طی شده حدود ۱۴ کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده با احتساب فراز و فرودهای مسیر بالغ بر ۱۴۰۰ متر میباشد.در بالادست آبشار هو و با کمی فاصله از آن، فقط یک دست به سنگ مختصر،پلکانی و راحت در مسافتی کوتاه برای رسیدن به پاکوب پایین دست آبشار وجود دارد.از فراز قله جوز،قلل کلاغان،زرگران و کمی آنسوتر بخشی از قله بینالود در سمت شرق نمایان است.همچنین از بالای قله سردبیستی قلل سرعس،گریوه و کمر زرد در سمت شمال دیده میشوند،پیروز و تندرست باشید.

چشمه،درختان کهنسال(۲۰۴۴)تا آبشار مسافت ۲/۵ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۲۵۰ متر

از اینجا وارد دره منتهی به آبشار میشوید(دره هو)گاهی پاکوب بالاتر و گاهی همتراز رود میشود.

شروع تختگاهی و بستر سنگی بالای قله(۲۶۸۰)

مسیل،پایین ترین قسمت بین دو قله(۲۰۸۳)مسافت تا قله دوم ۳/۲ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۶۲۰ متر

اگر قصد صعود به قله سردبیستی را ندارید،میتوانید مسیر مستقیم و کنار رودخانه را به سمت آبشار و سپس پای کار ادامه دهید.

پاکوب بالا دست آبشار و پاکوب کنار رود همتراز میشوند.از اینجا میشود به راحتی به سمت آبشار اصلی رفت

قله کلاغان

قله سرد بیستی(تابلو ۲۷۳۸ و این فایل۲۷۰۴)

روستای درخت جوز،شهر بار و همچنین قلل کمر زرد،سرعس، و گریوه دیده میشوند

قله جوز(تابلو ۲۳۹۱ و این فایل ۲۴۸۰متر)عدد تابلو حدود ۹۰ متر کمتر از برنامه من ثبت شده است

فقط چند متر،مختصری دست به سنگ.پلکانی و راحت

عبور از عرض رود به سوی دیگر

شروع سربالایی پاکوب برای دسترسی به پایین دست آبشار

شروع سرازیری پاکوب

قله زرگران

روستای درخت جوز

درختان گردوی جوان در سمت چپ

درخت کهنسال،چشمه،جوی آب زیگزاگ دست ساز برای دامها.لوله ندارد.امکان برداشت نبود(۲۱۸۰)

آب از زیر و اطراف سنگی بزرگ تراوش میکند

تعدادی درخت کهنسال و زیبا(۲۱۵۰)چشمه ای در این زمان مشاهده نشد(نیمه اول پاییز)

تابلوی راهنمای دوم و آخرین محل پارک.راست قله جوز و چپ آبشار هاو(هو)

ارتفاع ۱۶۸۰.مسافت تا قله جوز ۳/۱ کیلومتر اختلاف ارتفاع ۸۰۰ متر

این محدوده را کمی پایین تر از راس یال تراورس کردم.راس یال هم در این محدوده کمی صخره ایست و مختصری دست به سنگ

از اینجا میتوانید مسیر دره را هم ادامه دهید.من از راست بتدریج به سمت یال رفتم.مسیر دره پر از درختچه است

آبشاری کم ارتفاع در زیر درخت بید زیبا.ارتفاع حدود ۳ متر

آبشار اصلی هاو(هو).ارتفاعی حدود ۱۰ متر که روی یک دیواره تقریبا عمودی میلغزد و پایین میاید

درخت بید زیبای خزان زده

چند درخت کهنسال،چشمه با لوله و امکان برداشت آب.گاش و چادر دامداران(۲۰۸۸)