قله جرگه و قُدل،ماشین رو

January 13, 2024
January 2024

near Gharq Āb Zād, Razavi Khorasan (Iran)

درود.محل شروع به صعود این قلل از روستای غرق آب زار از دهستان بالابند بخش مرکزی شهرستان فریمان میباشد.از میدان کارخانه قند فریمان به سمت جلگه رخ و رباط سنگ پس از طی ۹ کیلومتر ابتدای فرعی روستا در سمت چپ مشخص است.از محل این سه راهی تا روستا حدود ۱۳ کیلومتر است که ۳ کیلومتر آن،تا پل روستای باغ عباس آسفالت و مابقی خاکی شن ریزی شده است.روستاهای مسیر بترتیب عبارتند از باغ عباس،آلیاتو و در انتها غرق آب زار.روستا از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد.در این برنامه از محل روستا تا گردنه بین دو قله(محل پارک دوم)با خودرو طی شده است.البته یک محل پارک اول نیز به فاصله کمی پایین تر از گردنه میتوان در نظر گرفت.چنانچه تمایل به پارک در محل اول باشد ضرورتی به پیمایش اولیه تا گردنه نیست و میتوان از روی یال چپ(شرقی)مستقیما اقدام به صعود قله اول(جرگه)نمود.این مسیر را نیز در فایل دیگری بنام(قله جرگه و قدل)در ویکی لاک گذاشته ام .از محل گردنه(پارک دوم)تا قله اول مسافت ۱/۸کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۲۳۰ متر است.همچنین از محل گردنه تا قله دوم(قدل)مسافت ۲ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۱۹۰ متر میباشد.نحوه قرارگیری دو قله و روستا بصورت یک مثلث است،بنحویکه دو قله در دو راس جنوبی این مثلث و روستا در راس شمالی آن قرار دارد.کل مسافت پیمایش از محل پارک دوم حدود ۷/۶ کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده با احتساب فراز و فرودهای مسیر حدود ۴۵۰ متر است.لازم به ذکر است که گردنه پایین ترین نقطه بین دو قله به ارتفاع ۲۳۶۰ متر است.از فراز این دو قله،قلل دل آسا،بلور،چشمه اسبها و کمی آنسوتر،لاخ سبز و سفیدگوری در سمت شرق نمایان هستند.پیروز و تندرست باشید.

قله چشمه اسبها(۲۶۰۰)

عبور از مسیل(کال)اول

حرکت در جاده خاکی نسبتا مناسب

محل پارک اول.مسافت تا محل پارک دوم(گردنه)۲/۳ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۳۱۰ متر

چنانچه این محل برای پارک در نظر گرفته شود میتوان به گردنه نرفته و از روی یال شرق(چپ)مستقیما به سمت قله جرگه رفت

گردنه،پارک دوم(۲۳۶۰)مسافت تا جرگه ۱/۸ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۲۳۰ متر.مسافت تا قدل ۲ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۱۹۰ متر

این نقطه پایین ترین قسمت بین دو قله است

محدوده خروج از جاده خاکی به سمت یال اصلی

قله قدل(تابلو ۲۵۸۵ و این فایل ۲۵۲۸)

قله جرگه(۲۵۷۰)

روی یال منتهی به قله(۲۴۰۵)

در صعود،سمت راست صخره پیش رو بهتر به نظر میرسد(۲۵۰۰)