قله جرگه و قُدل

January 14, 2024
January 2024

near Gharq Āb Zād, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹محل شروع به صعود این قلل از روستای غرق آب زار در دهستان بالابند از بخش مرکزی شهرستان فریمان است.از میدان کارخانه قند فریمان به سمت جلگه رخ و رباط سنگ پس از طی ۹ کیلومتر ابتدای فرعی روستا در سمت چپ مشخص است.از محل این سه راهی تا روستا حدود ۱۳ کیلومتر است که ۳ کیلومتر آن،تا پل روستای باغ عباس آسفالت و مابقی خاکی و شن ریزی شده است.روستاهای مسیر بترتیب عبارتند از باغ عباس،آلیاتو و در انتها غرق آب زار.روستا از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد.از روستا تا قله اول(جرگه)مسافت ۶ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۶۴۰ متر است که حدود ۳ کیلومتر آن در یک جاده خاکی پیموده میشود که قابل تردد با خودرو نیز هست.از قله اول تا قله دوم(قُدل)مسافت ۳/۸ کیلومتر است که ابتدا تا گردنه(نقطه الف) ۲۳۰ مترکاهش ارتفاع و سپس ۱۹۰ متر افزایش ارتفاع برای رسیدن به قله دوم خواهد داشت.از قله دوم نیز تا روستا و پایکار مسافت ۵ کیلومتر و اختلاف ارتفاع فرود ۵۶۰ متر است.مسیر تقریبا بصورت یک مثلث بسته است و رفت و برگشت روی هم منطبق نیستند،بنحویکه دو قله در دو راس جنوبی این مثلث و روستا در راس شمالی آن قرار دارد.کل مسافت پیمایش حدود ۱۴/۸ کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده با احتساب فراز و فرودهای مسیر حدود ۸۹۰ متر است.لازم به ذکر است یک جاده خاکی از روستا تا گردنه(نقطه الف)که پایین ترین نقطه بین دو قله است ادامه دارد و مخصوص تردد دامداران منطقه است.ترک دیگری که تا گردنه با خودرو طی شده و از این محل صعود شروع شده است را با نام (قله جرگه و قُدل ماشین رو)در ویکی لاک گذاشته ام.از فراز این دو قله،قلل دل آسا،بلور،چشمه اسبها و کمی آنسوتر،لاخ سبز و سفیدگوری در سمت شرق نمایان هستند.این صعود در نیمه اول زمستان ۴۰۲ اجرا شده است و محلی برای برداشت آب مناسب مشاهده نشد.تصاویر بارگذاری شده ترکیبی از دو صعود تابستانه و زمستانه هستند.پیروز و تندرست باشید.

محدوده خروج از جاده خاکی به سمت یال اصلی

گردنه.نقطه(الف)پایین ترین نقطه بین دو قله(۲۳۴۲)از جرگه ۲۲۸ متر و از قدل ۱۸۶ متر پایین تر است

خودروهایی از جمله ال۹۰ و تیبا و پژو آمده بودند

پیمایش در امتداد جاده خاکی.این جاده خاکی به گردنه منتهی میشود

ورودی روستای غرق آب زار(۱۹۴۰)مسافت تا جرگه ۶ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۶۴۰ متر.کل مسافت حلقه ۱۴/۸ کیلو

نقطه برخورد دو مسیر شرقی و غربی از دو دره

مسیر دیگری نیز با شعاع بیشتر و از این محدوده عبور میکند که تقریبا با مسیر این ترک در این بخش مساویست

قله چشمه اسبها(۲۶۰۰)

قله لاخ سبز(۲۵۵۰)

قله قدل(تابلو۲۵۸۵و این فایل ۲۵۲۸)مسافت تا پایکار ۵ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۵۶۰ متر

قله سفیدگوری(۲۶۲۵)

PictographSummit Altitude 0 ft

قله دل آسا(۲۶۲۵)

قله جرگه(تابلو و این فایل۲۵۷۰)مسافت تا قدل ۳/۸ کیلومتر.ابتدا ۲۲۸ متر کاهش ارتفاع و سپس ۱۸۶ متر افزایش ارتفاع دارد

قله بلور(۲۶۴۰)

عبور از عرض مسیل

خروج از جاده خاکی از چپ(شرق) به سمت قله جرگه.

این جاده که مخصوص دامداران منطقه است تا گردنه نقطه(الف)که پایین ترین قسمت بین دو قله است ادامه دارد