قله گاوکشان بام گلستان از روستای شاهکوه سفلی

Photo ofقله گاوکشان بام گلستان از روستای شاهکوه سفلی Photo ofقله گاوکشان بام گلستان از روستای شاهکوه سفلی Photo ofقله گاوکشان بام گلستان از روستای شاهکوه سفلی

July 18, 2023
July 2023

near Shāh Kūh-e Soflá, Golestan (Iran)

قله گاوکشان بام گلستان از روستای شاهکوه سفلی مسیر صعود و فرود به قله گاوکشان
قله گاوکشان بلندترین قله استان گلستان به ارتفاع ۳۸۱۳ متر است که در رشته کوه کهکشان قرار دارد.خط الراس گاوکشان (که به نام شاهکوه هم شناخته می شود) به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر از شرق به غرب امتداد دارد و در البرز شرقی جا گرفته است.شمال آن جزو منطقه حفاظت شده جهان نما به شمار می رود و از جنوب حوضه آبریز رودخانه مجن است. وجود برج ها و قله های سوزنی شکل واقع در رشته کوه،زیبایی این کوه را دوچندان کرده است.
مسیر رایج صعود:
روستای شاه‌کوه سفلی، حرکت به سمت النگ و چشمه سنگ غول، حرکت به سمت شرق تا زیر صخره‌های قله، زین اسبی
محل شب مانی :
در ابتدای پای کوب . روستای شاهکوه دارای خانه کوهنوردی میباشد و همچنین در شهر مجن محلی مناسبی که دارای تخت میباشد وجود دارد
دسترسی به آب:
با خود آب لازم را ببرید
نزدیک ترین مرکز درمانی :
استان گلستان – گرگان -بلوار صیاد شیرازی – مرکز آموزشی و درمانی شهید صیاد شیرازی
پوشش گیاهی :
شنگ ، درمنه، پیچک ، اسپند، چوبک ، قدومه، بادام کوهی، زنبقف انواع گون، انواع اسپرس، مریم گلی ، گل عروس ، لاله، شقایق ، فستوکا، پرند، شیر خشت، کلاه میر حسن، گز، کندرف جاشیر، ارس، نسترن وحشی، کاکوتی ، استاکیس
گوناگونی جانوری :
از جانوران منطقه می توان به قرقاول ، شاهین، لاشخور، جغد ، کلاغ، گنجشک ، کبوتر، کبک، تیهو، بالابان، کل، بز، قوچ، میش، گراز، خرگوش، موش های دشتی، خارپشت، گربه وحشی، پلنگ وخرس اشاره داشت.
گزارش صعود:
یک روزه مورخ ۲۷ تیر ۴۰۲
بعد از صعود به قله شاهوار ، از روستای تاش علیا برای استراح به شهر مجن در مدرسه که دارای تخت و امکانات مناسبی رفتیم همچنین از آبشار مجن که زیبا بود دیدن کردیم صبح خود را به روستای شاه‌کوه سفلی رسانیدم
و از یک جاده خاکی که در ابتدای این روستا حدود ۳ کیلو متر رفتیم و به ابتدای پای کوب رسیدیم
ساعت ۴.۳۰ پیمایش شروع شد بعد ۳۰ ساعت به ابتدای شیب زیاد رسیدیم
به هر صورت بعد از دو ساعت حدود ساعت ۷.۳۰ پیمایش به تابلوی گردنه به ارتفاع ۳۵۲۰ و ابتدای خط الراس کوه رسیدم.