قله گرده کول و قله ارفع کوه

November 10, 2023
November 2023

near Arfeh Darreh, Māzandarān (Iran)

جمعه مورخ ۱۹ آبان ۱۴۰۲

سوادکوه یک شهرستان واقع در استان مازندران می باشد و دارای جنگل ها و ارتفاعات زیبا و منحصر به فردی است که کوهنوردان و طبیعت گردان زیادی را به خودش جذب می کند.
بخش وسیعی از منطقه سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درخت‌هایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخ‌دار می‌باشد.
جنگل‌های بکر در مناطقی که میان بومیان و اهالی پرتاس خوانده می‌شوند دارای مسیرهای دشوار بوده ولی به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص، همواره در پوششی از مه قرار داشته و مناظر بدیعی را پدیدمی‌آورند. در میان این نوع از جنگل‌ها نیز دره‌های زیبا، به همراه نهرها، آبشارها و چشمه سارهای متعدد، خودنمائی می‌کند.
وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصربه‌فردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه به همراه گیاهان میوه دار وحشی مثل ازگل، ولیک، زال زالک، گالش انگور، سولس و ته‌دونه، بر جذابیت نواحی جنگلی سوادکوه افزوده‌است.
از ارتفاعات و کوه های جنگلی سوادکوه می توان به ارفع کوه، سرخنی، سرکوه، عباسعلی، اتابک، سرخیل، غول غوک، خرونرو، بزگوش، اوریم، سنگر، اروان بیگ، آزه کوه، زرشکین و... اشاره کرد.
قلل جنگلی سوادکوه از اهداف کوهنوردی به خصوص در فصل پاییز و بهار هستند.

قله ارفع کوه به ارتفاع ۲۷۰۰ متر از نامی ترین قلل جنگلی واقع در استان مازندران و شهرستان سوادکوه می باشد و در جبال فیروز کوه قرار گرفته است.
این قله از سمت جنوب شرقی به روستای ارفعده و از سمت جنوب به روستای وسیه سر و سنگ سرک مشرف می باشد.
ارفع کوه اولین قله بر روی خط الراسی است که قلل گرده کول، آزه کوه، زرشکین و تلمه سنگ و... بر آن واقع اند.

مسیر های صعود:
۱. طبق ترک از روستای ارفعده ( مسیر اصلی)
۲. ارفعده _ چشمه پراو _ قله
۳. روستاهای سنگ سرک و وسیه سر
۴. روستای تیلم

شرح مسیر:
برا رسیدن به روستای ارفعده باید وارد جاده پردیس و سپس فیروز کوه بشوید و بعد از راندن ۱۷۰ کیلومتر به یک دوربرگردان که بعد از پل ورسک واقع است می رسید و باید به سمت دیگر جاده بروید و از سمت راست وارد جاده فرعی خود روستا شوید.
این جاده فرعی، آسفالته بوده و حدودا با یک ربع راندن داخل این جاده به روستا خواهید رسید.
۳ پارکینگ در روستا وجود دارد که اولی در داخل روستا بوده و در واقع یک زمین فوتبال می باشد که برای پارک مناسب ترین جا است و دو تای بعدی در بالای روستا هستند که برای رسیدن به آن ها باید راه خاکی طی شود.
در ساعت ۶ و ۲۵ دقیقه صبح از پارکینگ دوم استارت زدم و با ادامه دادن راه خاکی به ابتدای پاکوب رسیدم و بعد از مدت کوتاهی وارد نقاط جنگلی شدم.
تقریبا ۷۰ درصد مسیر صعود، پیمایش در میان جنگل است و کل مسیر دارای پاکوب مشخص می باشد.
با ادامه پاکوب و عبور از بالای فنس ها بعد از مدت کوتاهی به یال صعود رسیدم که این یال تا نزدیک قله ادامه دارد.
با ادامه پاکوب مشخص که در بعضی نقاط از یال جدا شده و مجددا بر روی یال می رود؛ بعد از یک ساعت و ۳۵ به محل مناسب استراحت رسیدم.
بعد از ۲۰ دقیقه استراحت، مجددا شروع به حرکت نموده و وارد یک دره خشک شده و با ادامه پاکوب از سمت چپ به پایان مناطق جنگلی رسیدم.
در این نقطه، از مسیر اصلی قله ارفع کوه جدا شدم و به سمت قله گرده کول تغییر مسیر دادم و با تراورس یک بلندی به روی یال صعود این قله رسیده و در ساعت نه و ربع صبح بر روی این قله ایستادم.
بعد از ۷ دقیقه استراحت و عکس برداری، شروع به حرکت به سمت ارفع کوه نمودم و با پایین آمدن از یک شیب نسبتا تندی به یک گوسفندسرا و کلبه رسیدم که در سمت پایین و سمت چپ این گوسفندسرا، یک آبشخور یا چشمه وجود دارد.
سپس به سمت راست تغییر مسیر دادم و با رسیدن به گردنه بین دو قله، از روی یال صعود نمودم تا در ساعت ۱۰ و نیم به ارفع کوه صعود کردم.

مسیر فرود:
مسیر فرود کاملا از پاکوب و مسیر اصلی قله ارفع کوه می باشد که اگر فقط قصد صعود به ارفع کوه را دارید می توانید از مسیر فرود این ترک استفاده کنید.

نکات:
۱. در مسیر چشمه ای نبود ( یک چشمه وجود دارد که آن هم بین ارفع کوه و گرده کول بود و در مسیر اصلی قله نیست)
۲. آنتن دهی مناسب
۳. زمان بندی:
استارت در ساعت ۶:۲۵
محل استراحت: ساعت ۸ ( یک ساعت و ۳۵ دقیقه تا این جا)
استراحت و صرف صبحانه به مدت ۲۰ دقیقه در این نقطه انجام شد و شروع مجدد: ساعت ۸:۲۰
دوراهی قلل گرده کول و ارفع کوه و پایان جنگل: ساعت ۸:۳۵
قله گرده کول: ساعت ۹:۱۵
استراحت به مدت ۷ دقیقه و شروع مجدد در ساعت ۹:۲۲
قله ارفع کوه: ساعت ۱۰:۲۶
استراحت به مدت ۵۵ دقیقه و شروع حرکت به سمت پایین در ساعت: ۱۱:۲۰
یک ربع استراحت در این بین
پایان برنامه در ساعت ۱۳:۱۷
۴. در ترک، نقاط مهم و دوراهی ها و جاهایی که ممکن است مسیر اشتباهی بروید؛ مشخص شده است
۵. بهتر است با گروه و شخص راه بلد، مسیر های جنگلی را پیمایش کنید چون اگه یه وقت مسیر را گم کنید عواقب جبران ناپذیری دارد خصوصا اگه تنها باشید
۶. هرچند که پاکوب این قله کاملا مشخص است ولی در زمستان و پاییز امکان مشخص نبودن پاکوب در زیر برف و برگ وجود دارد.

پارکینگ دوم و محل پارک

دوراهی پاکوب سمت چپ

مکان استراحت

بستر رودخانه خشک

Photo ofپایان جنگل و دوراهی قله ارفع و گرده کول Photo ofپایان جنگل و دوراهی قله ارفع و گرده کول Photo ofپایان جنگل و دوراهی قله ارفع و گرده کول