قله غلام اشتر

4 hours one minute
June 8, 2024
June 2024

near Kalāteh-ye Āqā Moḩammad, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹محل شروع صعود این قله بالاتر از روستای کلاته آقا محمد از توابع بخش نصرآباد شهرستان تربت جام است.از میدان انتهای فریمان(میدان بسیج)رو به سمت تربت جام،پس از طی ۳۷ کیلومتر ابتدای مسیر فرعی در محل روستای کاریزنو بوده و بترتیب از روستاهای اندای،علی آباد،بردو عبور کرده و در نهایت در ورودی روستای کلاته آقا محمد آسفالت به اتمام میرسد.این فایل نیز از ابتدای همین روستا ثبت و برداشت شده است.از ورودی روستا تا محل پارک اول مسافت ۲/۵ کیلومتر و تا محل پارک دوم ۳/۵ کیلومتر خاکی نسبتاً مناسب پیش روست.نقطه شروع صعود این قله بر نقطه شروع صعود قله بردو منطبق است.از محل پارک اول تا قله مسافت ۶/۵ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۱۱۴۰ متر است. این اختلاف ارتفاع حتی بیشتر از اختلاف ارتفاع پایکار قله شیرباد در محل استخر ماهی تا خود قله شیرباد است.در بین مسیر و در این موقع از سال(نیمه اول خرداد)عطر آویشن،اُرس و سایر گیاهان کوهی انسان را به وجد آورده و انرژی را مضاعف میکند.چشمه اول که در نقشه مشخص کرده ام آب کمی داشته و قابل برداشت نبود،لیکن چشمه موجود در اولنگ غلام اشتر،آب مناسب و گوارایی در این موقع داشت و محل مناسبی برای برداشت آب در صعود و فرود است.کمی بالاتر از اولنگ پاکوب سنگلاخی و بتدریج ضعیفتر میشود و در ابتدای یال عریض منتهی به تخت قله که با نقطه(الف)مشخص کرده ام بدلیل تردد کم عملاً پاکوبی رشد نکرده لیکن مشکلی در پیمایش مسیر صحیح نیست.فقط یک شیب پیش روست و کافیست آنرا ادامه داد.از بلندای قله غلام اشتر،چکاد کلیلاغ(۲۹۴۰)در جنوب غرب و آنسوترها چکاد بی بی غیب(۲۸۸۱)در شمال غرب،به عنوان مرتفع ترین قلل خط الراس بزرگ فریمان-تربت جام طنازی میکنند.همچنین نزدیکترین قلل به این قله،بردو(۲۷۴۰)در شمال و کاریزان(۲۵۰۰) در شرق نمایان هستند.مسافت زمینی بین غلام اشتر و کلیلاغ ۷/۶ کیلومتر و دارای فراز و فرودهای متعددیست.آنتن دهی تلفن در مسیر عموما َضعیف بود.پیروز،تندرست و شادکام باشید.

Photo ofچشمه با خروجی لوله(۲۳۴۴)همچنین آبشخور پله کانی دامها،آب مناسبی داشت(نیمه اول خرداد) Photo ofچشمه با خروجی لوله(۲۳۴۴)همچنین آبشخور پله کانی دامها،آب مناسبی داشت(نیمه اول خرداد)

مسیر قله بردو که در تابلوی دوم از راست جدا شده بود از این محدوده عبور می‌کند

شیب کاهش میابد.میتوان گفت تا قله تقریبا مسطح است(شروع تخت قله)

خروج تدریجی از مسیل از راست و شروع مسیر زیگزاگ منتهی به چشمه اول(۱۷۹۰)

Photo ofتک درخت و خروجی لوله آب به سمت روستا(۱۶۲۶)از این محل و از یال سمت راست(شمال)نیز میتوان بردو را صعود کرد Photo ofتک درخت و خروجی لوله آب به سمت روستا(۱۶۲۶)از این محل و از یال سمت راست(شمال)نیز میتوان بردو را صعود کرد