قله گل زرد شرقی و غربی از پلور

July 8, 2022
July 2022

near Kārdīchāl, Māzandarān (Iran)

جمعه مورخ ۱۷ تیر ۱۴۰۱
شروع از قبل غار گل زرد
متاسفانه گوشی بنده در مسیر برگشت خاموش شد

قله گل زرد با ارتفاع ۳۷۰۰ متر از قلل شرقی البرز مرکزی و آخرین قله خط الراس مهرچال یا لواسان است.
این خط الراس از قله اسپیدچال و جاده فشم شروع شده و تا قله گل زرد و نهایتا جاده هراز ادامه دارد.
قلل اطراف آن:
سیاه پلاس، تیزکوه، دماوند، سر استخر، قراول، بزمچال، میان رود، پاشوره و...
قله گل زرد به سبب دشت زیبای گل زرد که در اردیبهشت و خرداد ماه در دامنه اش وجود دارد، نام گذاری شده است.
نمایی از جبهه جنوبی آن از جاده هراز و پردیس، کاملا مشخص است.

مسیر های صعود به گل زرد:
۱. ساده ترین مسیر: پلور، غار گل زرد
۲. مسیر تیغه شرقی: از آبشار قلعه دختر ( دست به سنگ )
۳. مسیر دشت لار( طولانی ترین و کم شیب ترین مسیر)
۴. جبهه جنوبی: از دره امامزاده حمزه( از طریق دیواره و صخره های جنوبی)
۵. مسیر خط الراسی از قله سیاه پلاس و روستای جورد

که از بین این ۵ مسیر، موارد ۱و۴و۳ به شدت بهمن خیز هستند و بهتر است در ماه های گرم تر صعود شوند به همین دلیل صعود زمستانه گل زرد دشوار است و باید از یک مسیر فنی صعود شود.
همین طور مسیر تیغه شرقی در زمستان نیاز به ابزار مناسب دارد و مسیر جبهه جنوبی، به شدت ریزشی است.

شرح مسیر:
برای دسترسی به پای کوه، در ابتدا باید به غار گل زرد رفت. لذا قبل از پلور به سمت تهران، وارد کوچه گل زرد شوید و جاده خاکی را تا جایی که مقدور است ادامه دهید.
اگر از مسیر غار بروید چشمه مشخصی نخواهید یافت ولی اگر طبق این ترک بروید یکی دو تا چشمه مشخص است که می توان آب برداشت کرد.
لذا از کنار باغی وارد دره جنوبی آن شوید و از طریق پاکوب بالای دره، بر روی یال اول و گوسفندسرا برسید.
سپس اگر همان پاکوب را ادامه دهید وارد دره ای می شوید که سمت راست آن، استخری وجود دارد.
از این نقطه پاکوب مشخص نیست و باید بر روی یال دوم قرار گرفت. لذا باید از یک مسیر تراورسی و پرشیب خودتان را به یال دوم برسانید.
بعد از قرار گیری بر یال، یک صخره در مقابل شما است که از سمت چپ آن پاکوب دارد و برای دست به سنگ هم مناسب است.
بعد از آن وارد دره ای می شوید که با ادامه دادن آن به برفچال کف دره می رسید و ناچارا باید از روی آن عبور کنید چون در طرفین آن امکان عبور وجود ندارد.
با ادامه دادن برفچال باید بر روی یال دیگری قرار گفت که با شیب تندی به خط الراس می رسد.
بعد از رسیدن به خط الراس مجددا پاکوب مشخص می شود و با ادامه دادن پاکوب به قلل گل زرد می رسید.

نکات:
۱. مسیر صعود از غار بدون چشمه است ولی می توان از آب یخچال کف دره تغذیه کرد.
۲. مسیر، ابدا مناسب زمستان نیست و بهمن خیز است.
۳. اکثر مسیر پاکوب مشخصی ندارد و باید مسیر یابی کرد.
۴. کل این مسیر، شیب تند دارد و فاقد فراز و نشیب و پستی است لذا صعودی نفس گیر دارد.
۵. باید مواظب بود که به موقع از برفچال کف دره جدا شد و بر روی یال قرار گرفت چون پاکوبی نیست
۶. قطر یخچال در اکثر جاها دو سه متر است ولی بعضا نازک می شود لذا باید احتیاط کرد
۷. قله گل زرد زمستان سنگینی دارد و البته تابستانش هم گرم است لذا بهتر است که در ماه های خرداد و اواخر اردیبهشت صعود شود.
۸. مسیر این قله، خزندگانی مثل مار و مارمولک زیاد دارد لذا باید با احتیاط گام برداشت.

روی یال اول و گوسفند سرا

جدا شدن از دره و ابتدای یال

Photo ofگردش به چپ به جهت قرار گیری بر خط الراس Photo ofگردش به چپ به جهت قرار گیری بر خط الراس Photo ofگردش به چپ به جهت قرار گیری بر خط الراس