قله گل اندام

2 hours
March 19, 2023
March 2023

near Lāsem, Māzandarān (Iran)

یک شنبه مورخ ۲۸ اسفند ۱۴۰۱

قله گل اندام با ارتفاع تقریبی ۳۰۰۰ متر از قلل واقع در استان مازندران، رشته کوه البرز و جزء جبال فیروز کوه می باشد.
این قله از سمت شمال به روستاهای ایرا، رینه، گرنا، لزیرک، امیر آباد، انهه، گزنک، آب اسک و از سمت جنوب شرقی به روستای لاسم مشرف بوده و از طریق خط الراس از سمت شرق با قلل رئیس کوه، عبرت، پاشوره، حوض شاه و از سمت غرب با قلل هماسون و دوبرار آب اسک در ارتباط است.
همچنین نمای خوبی از کوه دماوند در سمت شمال و خط الراس دوبرار در جنوب این قله وجود دارد و از فرازش قلل بسیاری مثل گل زرد، آسمان کوه، تیز کوه و... نمایان هستند.

معمولا این قله از ۳ مسیر زیر صعود می شود:
۱. طبق ترک از کنار جاده لاسم
۲. از روستای ایرا ( مسیر اصلی)
۳. از روستای نوا
که ما به دلیل وجود برف در جبهه شمالی این قله از مسیر جاده لاسم صعود کردیم.

شرح مسیر:
برای رسیدن به محل پای کوه باید از جاده هراز وارد جاده لاسم بشید و ۱۱ کیلومتر داخل جاده برانید و از کنار جاده طبق ترک شروع به پیمایش کنید.
سپس با ادامه جاده خاکی به چند تا ساختمان ویلایی می رسید و با انتخاب یکی از یال های پشت این ساختمان ها طی مدت کوتاهی به خط الراس و در نهایت قله صعود می کنید.

نکات:
۱. در مسیر رفت می خواستیم قلرو از خط الراس غربیش صعود کنیم ولی برف زیاد بر روی صخره این امکانو نداد به همین دلیل برگشتیم و از زیر صخره ها خودمونو به قله رسوندیم ولی مسیر برگشت صحیح تر است