قله فاراب اخلمد

March 25, 2024
March 2024

near Akhlamad, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹محل شروع به صعود این قله افسونگر روستای اخلمد از توابع دهستان چناران شهرستان چناران است.در ابتدای ورودی روستا و سمت راست پس از عبور از عرض رودخانه وارد کوچه شهید محمد اکبری شده و یک جاده خاکی تقریباً مناسب،به دو نقطه پارک بترتیب با شماره های ۱ و ۲ منتهی میشود.محل شروع اول به فاصله ۱ کیلومتری و محل شروع دوم به فاصله ۲/۲ کیلومتری از رودخانه است.این فایل نیز از ابتدای کوچه شهید محمد اکبری ثبت و برداشت شده است.من تا محل پارک دوم را با خودرو طی نمودم.بخش عمده مسیر صعود،مشرف به دره اصلی اخلمد بوده و از دامنه شمالی این دره عبور میکند.پاکوبی زیبا همچون ماری پر پیچ و خم در پای این دیواره های رعب آور میخزد و پیش میرود.کمی جلوتر قسمت دیگری از مسیر صعود دارای پاکوب زیگزاگ و پلکانیست با نام محلی کچو که با سنگهای منطقه بنحو استادانه ای حاشیه چینی شده است.این اثر ماندگار که از دیرباز مسیر عبور عشایر بوده است،از یک سو گویای تلاش تحسین برانگیز عشایر منطقه در ادوار گذشته است و از دیگر سو به ناگاه انسان را با خود به مسیر ییلاق-قشلاق عشایر لُر،کرد،لَک و بختیاری در دامان زاگرس مغرور میبرد.پس از اتمام این بخش زیگزاگ از مسیر،شیب موقتاً کاهش یافته و در همین محدوده است که باید دقت نموده و از این پاکوب قوی و محسور کننده از سمت راست(شرق) خارج شده و عزم قله کرد.محدوده خروج را با نقطه(الف)نامگذاری کرده ام.قله دارای یک تابلوی چوبی کوچک بود که گویا از سر تعجیل ساخته،حمل و نصب شده است.ارتفاع درج شده روی تابلو ۱۹۲۶ متر است اما بر اساس این فایل ارتفاع حدود ۱۹۴۰ متر میباشد.از بلندای این قله،قله کجه در دامنه جنوبی اخلمد،قله بختیاری در شمال غرب و کمی دورتر قله و سوزنیهای بینالود در جنوب غربی نمایان هستند.مسیر فرود متفاوت انتخاب شده و مشرف به دره ایست که گویا نام آن آستانه است.در مسیر فرود پاکوب قوی هنوز رشد نکرده است لیکن سنگچینهای متعددی بسیار هوشمندانه در قسمتهای مناسبی چیده شده اند که راهنمای خوبی هستند.کل مسافت پیموده شده در این حلقه از محل پارک شماره ۲ تا مراجعه مجدد به همین نقطه حدود ۷ کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده با احتساب فراز و فرودهای مسیر بالغ بر ۶۶۰ متر میباشد.این برنامه در نیمه اول فروردین۱۴۰۳ اجرا شده و حدود ۴ساعت به طول انجامید.ساعت ۸/۴۰ از محل پارک دوم شروع و ساعت ۱۰/۴۰ در قله بودم و ساعت ۱۲/۴۰ در محل پارک خودرو به اتمام رسید.با حضور گروه زمان مورد نیاز احتمالا به ۶ ساعت افزایش خواهد یافت.در این فصل محل مناسب برداشت آب در مسیر دیده نشد.البته در برخی بخشهای صعود،پاکوب به کف دره اصلی اخلمد نزدیک میشود.در ارتفاعات آنتن دهی تلفن وجود دارد.آنگونه که جستجو کردم کلمه فاراب (فاریاب،پاریاب) واژه‌ایست فارسی و به معنی زمینی است که با آب قنات و رود آبیاری می‌شود و دیم نیست.🙏پیروز و تندرست باشید.

آبشار اول اخلمد

پارک اول(۱۴۳۴)محل تقاطع مسیر رفت و برگشت.میتوان یک خودرو را در اینجا گذاشت و بقیه را در محل پارک دوم

تا محل پارک دوم ۱/۲ کیلومتر

محل پارک دوم و انتهای جاده خاکی(۱۵۲۰)مسافت تا قله ۳/۱ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۴۲۰ متر.شروع۸/۴۰

قله کجه

قله بختیاری(۱۸۳۶)

Photo ofعبور از عرض رودخانه.میتوان با خودرو تا محل پارک یک و یا دو ادامه داد(۱۳۷۰)جاده خاکیست ومناسب Photo ofعبور از عرض رودخانه.میتوان با خودرو تا محل پارک یک و یا دو ادامه داد(۱۳۷۰)جاده خاکیست ومناسب

کوچه شهید محمد اکبری.تا محل پارک اول یک کیلومتر و تا محل پارک دوم ۲/۲ کیلومتر

این مسیر مارپیچ با رنگ روشن پاکوب نبوده و کف جویبار فصلی است که به دره اصلی اخلمد سرازیر میشود

این خط مارپیچ،خط القعر وکف دره پایین دست است(دره آستانه)کمی مشابه دره هفت حوض.

نقطه(الف)خروج از پاکوب از راست(شرق)و شروع دامنه ای با بستر سنگی و کمی پر شیبتر منتهی به قله

Photo ofطاق سنگی که مقداری آب از سقف و بدنه آن تراوش میکند و شبیه طاق کبوترخانه شمخال است Photo ofطاق سنگی که مقداری آب از سقف و بدنه آن تراوش میکند و شبیه طاق کبوترخانه شمخال است

شیب در مسیر فرود بتدریج ملایمتر میشود.این نقطه،نزدیکترین قسمت مسیر به کف دره است.

سنگچینی دیگر.مسیری زیبا در دامنه ای سنگی و مشرف به دره پایین دست پیشروست.بدون درگیری با سطوح

دره اصلی اخلمد منتهی به آبشارها

Photo ofتابلوی قله(اگر باشد)کمی جلوتر در شرق دیده میشود.ادامه مسیر تقریبا مسطح است Photo ofتابلوی قله(اگر باشد)کمی جلوتر در شرق دیده میشود.ادامه مسیر تقریبا مسطح است

تابلوی قله(اگر باشد)کمی جلوتر در شرق دیده میشود.ادامه مسیر تقریبا مسطح است

لطف دارید۰امیدوارم مفید باشه🙏🙏

• Photo of t. akbari
    t. akbari Mar 28, 2024

درود بر شما .با توجه به اینکه مسیر صعود در بخش هایی به کف دره اخلمد نزدیک میشه ایا امکان این هست از داخل دره اخلمد که منتهی به ابشار میشه صعود کرد یا باید حتما از روی ترک صعود کنیم؟

• Photo of esmaeilimehdi10@gmail.coمهدی اسماعیلی
    esmaeilimehdi10@gmail.coمهدی اسماعیلی Mar 28, 2024

esmaeilimehdi10@ اسماعیلی درود۰یک نقطه نشانه در همان ابتدای مسیر صعود گذاشته ام با این نام ۰۰بخشی از پاکوب که از نزدیکی دره اصلی اخلمد عبور میکند و یک نشانه هم در پایین همین نقطه در کف دره اصلی اخلمد با نام ۰۰دره اصلی اخلمد منتهی به آبشارها۰این دو نقطه خیلی بهم نزدیک هستند و یک مسیر زیگزاگ هم از کف دره به پاکوب وصل میشود۰