قله دونا-قله اویر-قله گراچ-قله سرخاص

Photo ofقله دونا-قله اویر-قله گراچ-قله سرخاص Photo ofقله دونا-قله اویر-قله گراچ-قله سرخاص Photo ofقله دونا-قله اویر-قله گراچ-قله سرخاص

June 8, 2022
June 2022

near Savār Bār, Alborz Province (Iran)

چهارشنبه مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
استارت از وارنگه رود

قله دونا با ارتفاع بالای ۳۶۰۰ یکی از قله های غربی البرز مرکزی است که از غرب به قلل اویر، شرور متصل است و در نهایت به البرز غربی ارتباط دارد و از شرق به قلل سرخاب، آتش سنگ و سوتک کوچک مرتبط است.
مسیر های صعود به این قله از ۲ روستای وارنگه رود و دونا شروع می شود که صعود از روستای دونا، پر تردد تر است.

شرح مسیر:
بعد از وارنگه رود، از دره اصلی پاکوب را ادامه داده و در یک نقطه باید از روی پل عبور کرد. سپس باید از دوراهی دره به سمت چپ رفت و وارد دشتی شد.
با ادامه دادن دشت به یک گوسفند سرا می رسید که دقیقا سمت راست آن باید وارد دره فرعی دیگری شد.
دره فرعی چند پاکوب دارد که اگر هرکدام آن هارا ادامه دهید به یک پاکوب مشخص می رسید که دقیقا از زیر یک صخره رد شده است.
بعد از آن با عبور از بالای دره و دوراهی دره، به چشمه ای می رسید که تنها چشمه مسیر است.
سپس با صعود از یال میانی که شیب تند و بدون پاکوبی دارد به یال جنوبی قله اویر می رسید که با تراورس چند بلندی روی یال و یک شیب تند، بر روی خط الراس قرار می گیرید.
با رسیدن به خط الراس، در سمت چپ تان قله اویر و راستتان قله دونا است که هر ۲ پیمایش خوبی دارند.
در این ترک اول قله دونا و سپس قله اویر صعود شد.
بعد از صعود اویر با شیب متوسط پاکوب داری به یک دشت رسیدیم که بعد از آن قله ای به نام سرخاص هست.
این قله در شرق قله شرور قرار دارد و بین‌شان یک گوسفند سرا هست.
با ادامه دادن یال جنوبی قله شرور، به یک صخره می رسید که از سمت راست آن پاکوب وجود دارد و سپس به گردنه بین ۲ قله گراچ و شرور می رسید.
بعد از آن، شیب، کمی تند شده و در نهایت قله گراچ هم صعود می شود.
برای فرود از قله گراچ، یال جنوبی آن را ادامه دادیم و وارد یک دره فرعی شدیم که اوایلش پاکوب نداشت ولی با ادامه دادن دره، پاکوب نمایان شد و در نهایت به یک دشت و رودخانه اصلی رسیدیم.
به دلیل پر آب بودن رودخانه نتوانستیم مستقیما از آب عبور کنیم لذا مجددا به پل برگشتیم و از رودخانه گذر کردیم.