قله دشته ۱۴۰۲/۰۷/۲۱

October 16, 2023
October 2023

near Sarjūy, Alborz Province (Iran)

سپیده دم روز جمعه بیست ویکم مهر یک هزار و چهارصد دو ساعت ۵ صبح با ۷نفر از همنوردان کوهیار تصمیم به صعود به قله خونکهار داشتیم که به علت وجود جو ناپایدار و سرعت بالای باد تصمیم گرفتیم به جای خونکهار به قله دشته صعود کنیم و با دو ماشین به سمت قله دسته حرکت کردیم ساعت ۵و ۳۵ دقیقه در پارکینگ خاکی کنار جاده منتظر همنورد دیگرمان آقا رسول شدیم که پس از دویا سه دقیقه به ما پیوست و ۸ نفر به سمت قله دشته حرکت کردیم هوا مه آلود بوده و دید افقی در حدود ۲۰متر بود ولی گاهی با باد ملایم مه کنار میرفت و مسیر نمایان میشد حدود ساعت ۹ ونیم به چکاد جنوبی سایت رسیدیم و پس از حدود یه ربع حرکت و تراورس به سمت قله به محل پناهگاه رسیدیم که به دلایل امنیتی توسط نیروهای پدافند مستقر در قله تخریب شده بود دوستان در کنار آن و روی یک تخته سنگ زیبا عکس گرفتند و سپس به سمت قله حرکت کردیم و با توجه به مه آلود بودن مسیر وارد منطقه نظامی سایت شدیم و با برخورد مناسب نیروهای مستقر در سایت به سمت قله راهنمایی شدیم و حدود ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه در قله بودیم بعد از حدود نیم ساعت استراحت و عکس گرفتن مسیر برگشت را تغییر داده و از انتهای دره وسیه مسیر پاکوب را در پیش گرفتیم مسیر هم چنان مه آلود بود و در مسیر صعود لحظاتی باد نسبتا تندی شروع به وزیدن کرد ولی بعد از مدتی فروکش نمود ، در مسیر فرود درختان زرشک و تمشک و ... بود که همنوردان با ذوق وشوق وافری اقدام به چیدن و خوردن میوه درختها نمودند ،حدود ساعت ۲ به نزدیک محل پارک ماشین ها رسیدیم که دوستان زحمت کشیدند و با روشن کردن آتش و پخت املت و چای آتشی ناهار را میل کرده و پس از حدود یک ساعت به سمت ماشین ها حرکت کردیم و حدود ساعت ۳ ونیم پای ماشین ها بودیم