قلعه دارالامان و ایوان سنگی ایج- استهبان-فارس

Photo ofقلعه دارالامان و ایوان سنگی ایج- استهبان-فارس Photo ofقلعه دارالامان و ایوان سنگی ایج- استهبان-فارس Photo ofقلعه دارالامان و ایوان سنگی ایج- استهبان-فارس

December 24, 2023
November 2023

near Bon Darreh, Fars (Iran)

کوهپیمایی و صعود به ارتفاعات قلعه دارالامان ایج
باشگاه کوهنوردی ردپا
جمعه ۳ آذرماه ۱۴۰۲
استان فارس – شهرستان استهبان – شهر ایج
دسترسی : جاده ی شیراز -لار – جهرم ، کمربندی سروستان ، بزرگراه سروستان – استهبان ، کمربندی استهبان ، جاده ایج
وسیله نقلیه : اتوبوس
تجهیزات کوهنوردی : کفش کوهپیمایی ،کوله پشتی ، باتون ، کلاه و عینک آفتابی ، بادگیر ، زیر انداز ، کیف کمک های اولیه
مدت زمان لازم جهت بازدید از قلعه و چهل برکه و مسجد سنگی : حدود 3 ساعت
آثار تاریخی منطقه : قلعه ی دارالامان و چهل برکه - مسجد سنگی و ایوان سنگی – عبادتگاه زرتشتیان – آسیاب آبی عهد باستان -آثار تاریخی ریشه مردو و ... .
پوشش گیاهی : بادام کوهی ، انجیر ، انار پسته ، زیتون و بوته های گون
رودخانه های اطراف : رودخانه و سد رودبال
زبان بومی : فارسی همراه با واژه های اصیل پارسی باستان و پهلوی
راهنمای محلی : آقای پَریش
شرایط جوی : نیمه ابری
روز جمعه 3 آذرماه ساعت 5:50 صبح به اتفاق گروه کوهنوردی آقایان شرکت پالایش نفت شیراز به مقصد ایج استهبان راه افتادیم. از جاده ی شیراز -لار -جهرم بعد از یک ساعت به سروستان رسیدیم و در مجتمع باغ ملی کوهنجان صرف صبحانه نیم ساعت توقف کردیم و ساعت 7:30 از کمربندی سروستان به بزرگراه سروستان-استهبان رسیدیم و مجدد توقف کوتاهی در امامزاده اسماعیل داشتیم . سپس وارد جاده ی استهبان شدیم و با عبور از کمربندی شهر و جاده ی ایج ساعت 9:30 به محل پارک اتوبوس در مقابل آنتن ایرانسل در محل شهر قدیم ایج رسیدیم . راهنمای محلی آقای پَریش از قبل در محل منتظر بودند و با توضیحات شان در مورد آثار تاریخی و ویژگی های منطقه این برنامه را لذت بخش تر کردند . بعد از برداشتن وسایل چند دقیقه ای را صرف گرم کردن کردیم و پیمایش به سمت قلعه و هفت برکه را آغاز کردیم . این قلعه در اواخر قرن پنجم و اویل قرن ششم به دستور مسعود شبانکاره با سنگ گچ و ساروج ساخته شده است . در آن زمان ایگ (به عربی و گویش فعلی ایج ) پایتخت حکومت شبانکاره بوده است . بعد از حدود 45 دقیقه و عبور از چند دست به سنگ سبک به محل قلعه رسیدیم و بعد از گرفتن چند عکس دسته جمعی به سمت چشمه بدره حرکت کردیم . در قسمت شمالی قلعه، چشمه بسیار پرآبی به نام چشمه بدره قرار دارد که در درون دره واقع شده و کنار آن چهارطاقی با گنبد گرد شلجمی احداث شده که ایوان سنگی بسیار زیبایی در کنار این چهار طاقی است که به مسجد سنگی معروف است. در طول مسیر به سمت مسجد سنگی یک توقف کوتاه داشتیم و در نهایت از مسیر کوچه باغ و پاکوب به مسجد سنگی (ساخته شده از سنگ و گچ ) رسیدیم که روایت شده که در گذشته آتشکده بوده است و در دوره ی ساسانیان ساخته شده است. در وسط این 4 طاقی سنگی آب چشمه جریان دارد. ساعت 12:30 از این محل به سمت کوچه باغ برگشتیم با اجازه صاحب یکی از باغ ها ، ناهار را در باغ صرف کردیم و یک ساعت بعد به سمت اتوبوس برگشتیم و برای خرید انار به میدان شهر جدید ایج رفتیم و بعد از خرید ساعت 14:30 از مسیر فسا به شیراز برگشتیم .در مسیر برگشت نیز در امامزاده اسماعیل توقف کوتاهی داشتیم و ساعت 6 بعد از ظهر به شیراز رسیدیم .