قله دماوند، از شمال شرقی به جنوبی Damavan peak Northeastern rute to Southern

Photo ofقله دماوند، از شمال شرقی به جنوبی Damavan peak Northeastern rute to Southern Photo ofقله دماوند، از شمال شرقی به جنوبی Damavan peak Northeastern rute to Southern Photo ofقله دماوند، از شمال شرقی به جنوبی Damavan peak Northeastern rute to Southern

August 18, 2023
August 2023

near Nāndal, Māzandarān (Iran)

صعود به قله دماوند از جبهه شمال شرقی و فرود به جبهه جنوبی
تاریخ اجرا : ۲۶ و ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
مدت زمان اجرا : دو روز
ارتفاع مبدا : ۲۹۰۰ متر (گردنه سر)
ارتفاع قله : ۵۶۱۰ متر
ارتفاع صعود شده : ۲۱۷۰ متر
ارتفاع جانپناه تخت فریدون : ۴۴۰۰ متر
ارتفاع بارگاه سوم : ۴۲۰۰ متر
کل مسافت صعود و فرود : ۱۶.۵ کیلومتر

برای دسترسی به جبهه شمال شرقی از تهران که به سمت آمل میرید(جاده هراز)، حدود ۴۵ کیلومتر بعد از پلور، ابتدای جاده فرعی روستای حاجی بالا و ناندل پیاده میشید(بعد از بایجان) و میرید ناندل. از جاده تا ناندل حدود ۲۰ کیلومتر هست. روستای ناندل پیاده میشید و با نیسان و یا پاترول میرید گردنه سر که تا یک ساعت میرسه(حدود ۷ کیلومتر).

روز اول گردنه سر تا پناهگاه تخت فریدون (۱۵۰۰ متر) پیمایش کردیم و روز دوم هم پناهگاه تا قله (۱۲۰۰ متر).

مسافت مسیرِ صعود از گردنه سر تا قله ۸.۵ کیلومتر که ۵ کیلومتر روز اول و ۳.۵ کیلومتر روز دوم میباشد.
مسافت فرود از مسیر جنوبی هم تا گوسفندسرا ۹ کیلومتر هست

دسترسی به آب در حوالی جانپناه
امکان حمل کوله تا جانپناه با قاطر
در گردنه سر دسترسی به آب وجود ندارد، آب رو از روستا پر کنید.
از گردنه سر تا قله میتونید کوله هاتون رو به قاطر بدید که ظاهرا برای هر کوله ۳۵۰ هزار تومن میگرفتن، ما طبق برنانه ریزیمون کل مسیر رو کوله کشی کردیم(از جبهه شمال شرقی تا جنوبی)
مسیر تخت فریدون تا قله باد شدیدی بود و به همین خاطر دمای حسی رو خیلی کاهش میداد و حتما باید لباس بادگیر مناسب و دستکش دو پوش داشته باشید.
دسترسی به آب در جانپناه تخت فریدون وجود داره، فقط تا هوا تاریک نشده حتما بطری های خودتون رو پر کنید چون شبها یخ میبنده. به دلیل نبودن سرویس بهداشتی، اطرافِ جانپناهِ تخت فریدون بسیار کثیف بود و انگار توی توالت قدم میزدی، همه جا پر بود از دستمال مرطوب و ...

ما در قالب یک تیم ۳ نفره قله رو صعود کردیم و گزارش ساعتی به شرح ذیل بود :
ساعت ۷:۴۰ از گردنه سر حرکت کردیم
ساعت ۱۳:۱۰ رسیدیم تخت فریدون (حدود نیم ساعت استراحت داشتیم)
ساعت ۳ بامداد از تخت فریدون به سمت قله حرکت کردیم
ساعت ۷:۵۰ رسیدیم قله
ساعت ۸:۳۰ از قله حرکت کردیم به سمت پایین
ساعت ۱۱:۲۰ بارگاه سوم بودیم
ساعت ۱۲:۳۰ از بارگاه سوم حرکت کردیم
ساعت ۱۴:۴۰ رسیدیم گوسفندسرا
از گوسفندسرا سوار پاترول شدیم و رفتیم رینه. کرایه هر نفر ۱۸۰ هزار تومن بود.

نکات مهم :
برای اجرای این برنامه با شبمانی و کوله کشی حتما بایدآمادگی جسمانی و روانی بالایی داشته باشید.
قبل از صعود و در حین صعود آب کافی بخورید تا احتمال سرما زدگی رو کاهش بده
حتما لباس بیس، کلاه طوفان، دستکش دو پوش ضد باد و کاپشن ضدباد داشته باشید
روز اول برنامه رو طوری تنظیم کنید که به موقع به جانپناه برسید، استراحت کنید، غذای کافی بخورید و خواب کافی داشته باشید.
صعود به قله رو حداکثر تا ۳ بامداد استارت بزنید
ترجیحا برای صعود قله ی چیز خیلی سبک مثل ترکیب ارده و دوشاب بخورید، از خوردن غذای سنگین چند ساعت قبل صعود و در حین صعود خودداری کنید.
حین صعود آب و مایعات بهترین گزینه است.
توجه داشته باشید شیلنگ کمل بک بعد از جانپناه به احتمال زیاد یخ خواهد بست. بطریِ آب همراهتان داشته باشید.

در هر حال مراقب سلامتی خودتون باشید🍀❤️
Mount Damavand (Persian: دماوند) is a dormant stratovolcano and is the highest peak in Iran and Western Asia, the highest volcano in Asia, and the 2nd highest volcano in the Eastern Hemisphere (after Mount Kilimanjaro), at an elevation of 5,671 metres (18,606 ft).[8][9][a] Damāvand has a special place in Persian mythology and folklore. It is in the middle of the Alborz range, adjacent to Varārū, Sesang, Gol-e Zard, and Mīānrūd. It is near the southern coast of the Caspian Sea, in Amol County, Alborz Province, 66 km (41 mi) northeast of the city of Tehran.

ما اینجا صبحانه خوردیم، ولی کمی بالاتر محل قشنگتری برلی صبحانه هست

اینجا منظره ی قشنگی داره و هم ی دشت مانتدی هست برای صبحانه خوردن و استراحت

تابلوی راهنما برای رعایت بهداشت و حفاظت از محیط زیست. متاسفانه اطراف جانپناه به دلیلِ نبودِ امکانات بسیار کثیف بود.

سبزه لش، محل مناسب برای کمپ، آب هم از جانپناه تا اینجا لوله کشی شده. خیلی جای خوب و مناسبیه برا کمپ. فقط بطریای آب رو تا قبل تاریکی پر کنید، چون شبها یخ میبنده

بین سبزه لش و جانپناه باز هم محل مناسبی برای کمپ وجود داره.

PictographMountain hut Altitude 14,389 ft

جانپناه تخت فریدون Takht-e-Fereydoun Shelter

جانپناه تخت فریدون، داخلش حدود ۱۵ الی ۲۰ نفر فضا داره که اگه زود برسید میتونید ازش استفاده کنید، ولی خب دردسرای خودش رو داره دیگه، هم سر و صدا زیاده بخاطر تعداد زیاد افراد و هم شبها هرکسی که میرسه میاد ی سر به جانپناه میزنه و از خاب بیدارتون میکنه.

این قسمت از مسیر میله هایی برای راهنمایی تا قله وجود داره

پک امداد

پک امداد برای شرایط ضروری، به دلیل سرمای زیاد داخلش رو چک نکردم که ببینم چی هست داخلش.

میله پرچم راهنما، مراقبِ یخچال سمت راست و سمت چپ (دره یخار) در این حوالی باشید و از مسیر درست و پاکوب حرکت کنید.

قله ی دماوند، بام ایرام

PictographMountain hut Altitude 13,985 ft

همونطور که میدونید بارگاه سوم امکاناتی از قبیل آب، بوفه، سرویس بهداشتی و خوابگاه داره و میتونید ازش استفاده کنید.