قله دماوند از جبهه جنوبی

July 26, 2020

near ‘Abbāsābād, Māzandarān (Iran)

شانزده مرداد 98 با سه نفر از دوستان گروه کوهنوردی آفاق آقایان رازقی و علیزاده و غلامی به دماوند زدیم. نیمه شب مه شدیدی جاده پلور به رینه را پوشانده بود و به زحمت خودمان را به پارکینگ رساندیم و منتظر یک نفر دیگر ماندیم که ظرفیت یک پاترول تکمیل بشود و به سمت مسجد برویم. کمی بالاتر از مه خبری نبود و دریایی از مه در نیمه شب زیر پایمان پیدا بود. در مسجد هنوز اذان نشده بود و یکی دو ساعت در کیسه خواب خوابیدیم تا اذان صبح نماز خواندیم و حرکت کردیم. دو نفر بارشان را به قاطر دادند و دو نفر ترجیح دادند بجای پول قاطر بار بکشند و از مغازه پناهگاه چیزی بخرند و بخورند! با رسیدن به بارگاه سوم نهار خوردیم و کمی برای هم هوایی بالاتر رفتیم و برگشتیم وشب در سالن غذاخوری پناهگاه ساعت ده چراغ را خاموش کردند و با پرداخت مبلغ حدود نفری ده هزار تومان سعی کردیم در آن شلوغی بخوابیم. اذان صبح نشده بود که وضو گرفتیم و به سمت قله حرکت کردیم و نمازمان را در راه خواندیم و کمی از ظهر گذشته بود که دو نفرمان به قله رسیدیم و دو نفر تا دویست متری قله آمدند. برای برگشتن از شن اسکی که کمی آنطرفتر است استفاده کردیم و غروب در پناهگاه شام خوردیم و نماز خواندیم و راه افتادیم پایین و نیمه شب به ماشین رسیدیم. .

پارکینگ

ماشین شخصی را باید اینجا پارک کرد و سوار پاترول و جبپ شد. ظرفیت چهار الی پنج نفر است و هزینه یک ماشین بین افراد تقسیم میشود. اگر کمتر باشند هم میتوانند اما سهم هرکس بیشتر میشود

PictographMonument Altitude 9,917 ft

ابتدای تپه های گوگردی

PictographArchaeological site Altitude 18,305 ft

قله دماوند و گاز گوگرد

بزرگترین سوراخ خروج گاز گوگرد که از پایین کوه پیداست در چند متری قله قرار دارد. دایره قله هم قطرش حدود صد تا دویست متر هست و به راحتی میشه دورش گشتی زد. البته اگر سرمای هوا و باد و گاز گوگرد اجازه بده. بعضی وقتها جهت باد عوض میشه و گاز گوگرد منطقه را میگیره که خطرناک هست. همچنین بعضی افراد بیش از حد به دهانه خروج گوگرد نزدیک میشن فقط به خاطر عکس خودشون را در معرض مرگ قرار میدن. یک لحظه تغییر جهت باد کافیه که انسان دچار خفگی بشه