قله دماوند شمال شرقی Damavand summit

Photo ofقله دماوند شمال شرقی Damavand summit Photo ofقله دماوند شمال شرقی Damavand summit Photo ofقله دماوند شمال شرقی Damavand summit

2 days 4 hours 29 minutes
September 17, 2021
September 2021

near Nāndal, Māzandarān (Iran)

گزارش برنامه صعود به قله دماوند از جبهه شمال شرقی

به تاريخ ۲۴، ۲۵، ۲۶ شهريور ١٤٠٠

دَماوَند کوهی در شمال ایران و استان مازندران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است. دماوند در پارهٔ مرکزی رشته کوه البرز در جنوب دریای مازندران جای دارد. این کوه از دیدگاه تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان در شهرستان آمل در استان مازندران قرار دارد.

در مورد دلیل نام‌گذاری دماوند در فرهنگ معین آمده‌است: «دم (دمه، بخار) + آوند = دماوند؛ دارای دمه و دود و بخار (آتشفشان)»

مسیرهای اصلی صعود

برای رسیدن به قله دماوند، راه‌های مختلفی وجود دارند که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها این جبهه‌ها هستند:

جبههٔ شمالی؛ مسیر صعود این جبهه از میان دو یخچال سیوله (سمت راست) و دوبی سل (سمت چپ) صورت می‌گیرد. مسیر شمالی از سنگ بزرگ واقع در جنوب غربی روستای ناندل شروع می‌شود. این مسیر دو جان‌پناه در ارتفاع‌های ۴۰۰۰ متر معروف به جان‌پناه۴۰۰۰)) و ۴۷۰۰ متر (معروف به جان‌پناه ۵۰۰۰) دارد. ابتدای مسیر دشت ناندل است و مسیر قبل و بعد از جان‌پناه ۵۰۰۰ با دست به سنگ همراه است. این مسیر به غیر از گوسفند سرای ابتدایی آب آشامیدنی ندارد و در قسمت‌های پایانی شیب زیادی دارد که منجر به سنگینی کوله و سختی صعود است.

جبههٔ شمال شرقی؛ مسیر شمال شرقی به نسبت مسیرهای دیگر طولانی‌تر است. این مسیر از روستای حاجی دلا در شمال قله آغاز می‌شود و پس از عبور از گوسفند سرا و دشت چمن به جان‌پناه تخت فریدون می‌رسد و پس از جان‌پناه تخت فریدون با تراورس یخچال عروسکا در انتهای مسیر با یال شمالی یکی می‌شود و به قله می‌انجامد. برگشت از مسیر شمال شرقی معمولاً به علت وجود شن اسکی بزرگ از سمت روستای گزنه و منطقه استله سر انجام می‌گیرد.

جبههٔ غربی؛ مسیر غربی از پارکینگ در ارتفاع حدود ۳۴۰۰ متر آغاز می‌شود و پس از حدود ۳ ساعت کوهپیمایی به پناهگاه سیمرغ می‌رسد و با ادامه مسیر بر روی یال غربی به قله منتهی می‌شود. در پناهگاه سیمرغ آب وجود دارد و شیب انتهای مسیر غربی به نسبت زیاد است.

جبههٔ جنوبی؛ از سمت جنوب شرقی کوه. پلور، رینه، گوسفندسرا و بارگاه سوم در این مسیر قرار می‌گیرند. رایج‌ترین و پرترددترین مسیر صعود به دماوند مسیر جنوبی است. کوهپیمایی این مسیر از مکانی موسوم به دوراهی آغاز می‌شود که در آن راه خاکی به سمت مسجد، از مسیر آسفالت وصل‌کنندهٔ پلور و رینه جدا می‌شود. پس از عبور از مسجد و گوسفندسرا به بارگاه سوم می‌رسد و پس از آن با صعود از یال مستقیم جنوبی و عبور از کنار آبشار یخی به تپه گوگردی و در نهایت قله می‌انجامد. پاکوب‌های این مسیر به علت تردد بالا بسیار واضح و همچنین درگیری با سنگ در این مسیر وجود ندارد.

ساعت ۵ونیم صبح روز چهارشنبه به سمت روستای ناندل حرکت کردیم و ساعت ۹ ونیم به گوسفند سرای گردنه سر رسیدیم. یک ساعت برای قاطر باید منتظر می‌ماندیم. در این مدت صبحانه خوردیم و قاطر ساعت ۱۰ و نیم رسید. بعد از سوار کردن بار ها روی قاطر، ساعت ۱۱ از ارتفاع حدود ۲۸۰۰ متر در گردنه سر به سمت تخت فریدون پیمایش مان را شروع کردیم.
ساعت ۱۵ به سبز لش در ارتفاع حدود ۴۱۰۰ متری رسیدیم و در آنجا بیست دقیقه ای استراحت کردیم و بعد ادامه مسیر شمال شرقی را پیش گرفتیم. ساعت ۱۶:۴۰ به محلی که قرار بود کمپ کنیم رسیدیم که سمت شمال تخت فریدون در ارتفاع حدود ۴۳۰۰ بود. بعد از برپایی چادر، شب را آنجا سپری کردیم.
فردا صبح روز پنجشنبه ساعت ۵ صبح بیدار شدیم و بعد از میل صبحانه و آماده کردن کوله های سبک ساعت ۶:۳۰ به طرف قله حرکت کردیم. هر یک ساعت استراحت کوتاهی داشتیم. ساعت ۱۰:۱۵ در ارتفاع ۵۰۸۴ بودیم. ساعت ۱۱:۳۰ به ابتدای یخچال ها رسیدیم. یک ربع توقف کردیم کرامپون پوشیدیم و با گام های آهسته و استراحت های کوتاه ادامه ی مسیر را طی کردیم و درنهایت ساعت ۲:۴۰ به قله رسیدیم. پس از استراحت و عکس گرفتن روی قله ساعت ۳:۱۵ به سمت تخت فریدون از همان مسیر شمال شرقی به پایین برگشتیم. ساعت ۲۰:۴۵ به محل کمپ رسیدیم و شب را در چادر خوابیدیم. صبح روز بعد چادر ها را جمع کردیم و بارهامون را برای قاطر آماده کردیم، بعد از گذاشتن بارها روی قاطر ساعت ۱۱ به سمت گردنه حرکت کردیم و ساعت ۱۵:۳۰ به گوسفند سرای گردنه سر که ماشین آنجا پارک بود رسیدیم و به سمت تهران راه افتادیم و پس از صرف نهار در رستورانی در مسیر، ساعت ۸ شب به تهران رسیدیم.

مسیر دسترسی: جاده هراز پس از عبور از پلور و گزنک و تونل وانا، روستای بایجان و بعد از پاسگاه بایجان و عبور از دو تونل در سمت چپ خروجی ددارستان وارد یک جاده خاکی می‌شویم که به جاده ناندل معروف است و پس از گذر از روستاهای حاجی آباد و میانده به ناندل میرسیم.

زمان شروع: ساعت 11 روز چهارشنبه
ارتفاع شروع از گردنه سر: ٢۸۰٠ مترى
ارتفاع جانپناه تخت فریدون: ۴۳۰۰متر
ارتفاع قله دماوند: ۵۶۱۰ متر
ارتفاع صعود شده: ۲۸۱۰ متر
كل زمان پيمايش: روز اول ۵ ساعت و ۴۰ دقيقه، روز دوم ۱۴ ساعت، روز سوم ۴ ساعت و نیم
كل مسافت طى شده: ۱۵/۹۸ كيلومتر
زمان پايان برنامه : ساعت ۱۵:۳۰ روز پنجشنبه

پ.ن:در راه برگشت از قله اولش رو اشتباهی مسیر شمالی برگشتیم، یه جاهایی هم یادم رفت ترک رو استپ بود.