قله دالخانی از فریزی

November 8, 2023
May 2021

near Ferīzī, Razavi Khorasan (Iran)

درود.این قله را میتوان حداقل از دو مسیر صعود نمود.یک مسیر صعود که طولانی تر است از کلاته درگاه در ۷ کیلومتری غرب روستای آبقد شروع میشود.از این کلاته تا قله حدود ۱۰ کیلومتر مسافت و ۸۲۰ متر اختلاف ارتفاع دارد.البته در همین مسیر میتوان تا محوطه پارک سایت پاراگلایدر با خودرو ادامه داد،حدود ۵ کیلومتر دیگر،جمعا ۱۲ کیلومتر که تمام آن خاکی است،و از آنجا شروع کرد.در این حالت دوم مسافت صعود و اختلاف ارتفاع بترتیب به اعداد ۵/۵ کیلومتر و ۴۰۰متر کاهش میآبد.بدیهی است در این حالت مسافت طی شده با خودرو در جاده خاکی افزایش یافته است.این نقاط در نقشه نشانه گذاری شده اند.مسیر دوم از روستای فریزی و کمی بعد از آرامستان شروع میشود و فقط یک کیلومتر خاکی بعد از آرامستان دارد و همین ترک موجود است.از محل پارک دوم تا قله،مسافت حدود ۵ کیلومتر و اختلاف ارتفاع حدود۸۲۰ متر میباشد.دو چشمه فصلی در مسیر هست که احتمالاً در اوایل بهار آب خواهند داشت.در فصل صعود من آبی مشاهده نشد و لذا آب کافی بهمراه داشته باشید.پس از قرارگیری روی خط الراس،پاکوب این مسیر و مسیری که از کلاته درگاه شروع شده یکی میشوند و تا قله حدود ۱/۱ کیلومتر دیگر باقیست.همچنین این قله با قلل ازدف و کمی دورتر چلیشاه هم خط الراس هستند و از آنجا هم میشود به سمت این قله آمد.این دو قله نیز نشانه گذاری شده اند.نزدیک دیواره ها شیب مسیر بتدریج افزایش یافته و مسیر بصورت سنگلاخی درشت دانه است که دقت بیشتری میطلبد.روی خط الراس که قرار بگیرید دره باغات فریزی(دره سیب و دره گیلاس) در سمت جنوب گسترده و چشم انداز بسیار زیبایی برای عکاسی دارد.پیروز و تندرست باشید.

کلاته درگاه.از آبقد تا اینجا ۷ کیلومتر خاکی و از اینجا تا قله ۱۰ کیلومتر مسافت و ۸۳۰ متر اختلاف ارتفاع است

چند درختچه و چشمه فصلی

پارکینگ اول.ماشینها تا محل پارک دوم هم میروند

مسیر دیگری هم در اینجا و از چپ جدا میشود و حدود ۷۰۰ متر جلوتر مجددا بهم میرسند.کمی طولانی تر است

مسجد و امامزاده فریزی(۱۶۳۵)

محوطه تیک آف سایت پاراگلایدر

محل پارک دوم.چند درختچه(۱۶۹۰)مسافت تا قله ۵ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۸۲۳ متر

محل پارک اول.محل پارک دوم حدود یک کیلومتر جلوتر است که عموم ماشین ها تا آنجا میروند

محل نهایی پارک خودروهایی که از کلاته درگاه میآیند

محدوده برخورد این مسیر و پاکوبی که از کلاته درگاه و قله ازدف میآید(۲۴۲۰)

محدوده سنگلاخی(شن اسکی)

PictographSummit Altitude 0 ft

قله دالخانی(تابلو ۲۵۰۰ این فایل ۲۵۱۳)

عبوراز جویبار فصلی و حوضچه های سنگی

حرکت در محدوده سنگلاخی

تپه رسی شوره زده

بتدریج گردش به سمت شمال

بالای دیواره ها و روی خط الراس(۲۳۷۰).محل برخورد مسیری که در پایین اشاره شد.

از راست سراشیب به سمت آرامستان فریزی(۱۶۴۵)