قله دَرَمباز ، گروه حوزوی آفاق

April 14, 2018
April 2018

near ‘Alīābād-e Neyzār, Qom (Iran)

🔴 برنامه شماره ۱۹، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

ساعت ۱۷ : توقف در امامزاده عبدالله ٬ استراحت و پذیرایی
ساعت ۱۷:۳۰ : انتهای برنامه قم

توضیحات :

🏔 قله ۲۹۲۰ متری درمباز ٬ بخشی از خط الراس مرزی بین دو استان قم و مرکزی در منطقه روستای علی آباد قم می باشد. قله ای با مناظر زیبا و چشم نواز که جزو رشته کوه های مرکزی ایران به شمار می رود.

🏔این قله دارای دو مسیر صعود اصلی است. مسیر اول از استان قم ٬ بخش خلجستان و جاده قم نیزار آغاز می شود. بدینصورت که از روستای قلعه چم واقع در جاده قم نیزار به سمت جنوب و روستای علی آباد تغییر مسیر می دهیم . قبل از ورود به علی آباد جاده خاکی سمت راست را ۶ کیلومتر ادامه داده و از آنجا به سمت کوه٬ پیمایش می کنیم.
🏔مسیر دوم از استان مرکزی و روستای راونج است. مسیر روستای راونج از جاده سلفچگان به دلیجان جدا می شود. پس از روستا حدود ۷ کیلومتر از مسیر خاکی جاده معدن سنگ را پیموده و دره سمت چپ را به سمت قله می پیماییم.
🏔هر دو مسیر دارای مسیر های فرعی صعود می باشند که هر کدام از دره های منتهی به قله را شامل می گردند.

PictographCave Altitude 0 ft

غار و پناهگاه

حفره ای نسبتا بزرگ در دل صخره های مرتفع که با سنگچین شبیه خانه ای در دل کوه شده و احتمالا پناهگاه چوپان هاست.

چشمه و درخت و دره عمیق

در میان این دره چشمه آب هدایت شده وجود دارد و دو طرف دره بر خلاف نقشه های توپوگرافی و گوگل بسیار مرتفع و صخره ایست

دالان میان صخره

مسیری زیبا از میان صخره ها که بیشتر از عرض یک نفر جا نداشت

PictographGeocache Altitude 0 ft

دره در کنار صخره های مرتفع

ادامه این دره به سمت روستا می رود و در دوطرف دره صخره های بسیار مرتفعی دیده می شود در این زمینه هرگز به نقشه های توپوگرافی و سه بعدی گوگل اعتماد نکنید مخصوصا اگر مثل ما بخواهید از مسیر کنار دره بروید و مجبور شدیم اندکی به عقب برگشته تا از مسیر بالای صخره ادامه مسیر بدیم

دوراهی ، چشمه و درختان سرسبز

این جا چشمه ای مناسب با آب تمیز و قابل برداشت وجود دارد که در کنار آن مکان های مناسبی برای کمپ و استراحت موجود است. در ضمن این نقطه مکان تقاطع دو دره است که اگر مسیر صعود شما از اینجا باشد باید دقت کنید به کدام سمت می روید.

پاکوب و شیب ملایم

مسیر بازگشت ما که از این دره است دارای پاکوب است که البته برخی قسمت ها پاکوب نا پیداست در کنار مسیر گاهی چشمه ای پیدا می شود ولی چشمه های مسیر تا چشمه پایین دست به راحتی قابل برداشت نیست

شیب نیمه تند

شیب ورودی این دره مقداری تند است اما به آسانی و با جنس خوبی که خاک این قسمت دارد می توان از آن پایین آمد.

PictographSummit Altitude 0 ft

قله دَرَمباز

ارتفاع قله 2912 متر (با جی پی اس) است ، نام قله در پایگاه نامهای جغرافیایی موجود می باشد . این قله در مرز دو استان قم و مرکزی واقع است و از دو روستای علی آباد در قم و راونج در مرکزی مسیر صعود دارد درمباز یکی از اولین قلل مرتفع رشته کوه های مرکزی ایران از سمت شمال غرب است. درجه سختی صعود پایین بوده و خطر خاصی ندارد

خط بین دو قله

اینجا پایان دره دوم و آغاز یال منتهی به قله است که دره ای که مسیر برگشت نیز از آن است ابتدایش همین مکان خواهد بود

تراورس و رسیدن به دره ثانوی

برای رسیدن به قله ، باید از دره اولیه که از سمت شمال غربی آمده به دره ی ثانویه که از سمت جنوب غرب می رسد نقل مکان کرد بعد از انتهای دره اول به تراورس می توان به انتهای دره دوم رسید و این دره دوم مسیری است که از روستای راونج و جاده خاکی معدن سنگ نشات می گیرد

شیب نیمه تند تا خط الراس

شیب این دامنه مقدای تند است و در قسمت هایی وجود سنگ ریزه و قلوه سنگ صعود را کمی مشکل میکند اما در کل مناسب است و بخش های خاکی و گیاهی مسیر صعود خوبی را تشکیل میدهند

PictographGeocache Altitude 0 ft

پوشش گیاهی انبوه

پوشش گیاهی انبوه مانع یافتن پاکوبی مشخص در این بخش است

PictographTree Altitude 0 ft

باغات و درختانی سرسبز

در این قسمت باغات سرسبز وجود دارد که البته بخشی از آن محصور شده و صدای آبی از میان باغ شنیده می شود اما در دسترس عموم نیست و در مسیر صعود اب قابل برداشتی مشاهده نشد

صخره ها در کنار مسیر

مناظری زیبا و صخره ای در این بخش از دره چشم نوازی می کند

پاکوب مناسب

پاکوب خوبی از ابتدای دره تا پایان باغات این دره موجود است که صعود را شیرین و آسان می کند

جاده خاکی

جاده خاکی غالبا مرغوب که از روستای علی آباد تا این نقطه حدود 6 کیلومتر مسافت است و غالب خودروهای سواری می توانند از این مسیر تردد کنند.