قله چهل قیز و قله جوز

February 19, 2024
February 2024

near Mūsáābād, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹برای رسیدن به پایکار و نقطه شروع صعود این دو قله می‌بایست از انتهای شهر نیشابور وارد جاده دو روستای باغشن گچ و فیض آباد گراب شد.این دو روستا از توابع دهستان مازول از بخش مرکزی شهرستان نیشابور هستند.با رسیدن به روستای باغشن گچ،میبایست خیابان اصلی آنرا که امام رضا نام دارد تا انتها طی نموده و سپس یک جاده خاکی شروع میشود.همچنین میتوان از ابتدای همین روستای باغشن گچ به سمت روستای فیض آباد گراب رفت و سپس به میانه جاده خاکی اول متصل شد.گرچه حدفاصل دو روستا آسفالت است لیکن بافت هر دو روستا کمی پیچیده بوده و خیابانهای خاکی نیز دارند لذا پیشنهاد من امتداد همین خیابان امام رضاست.از انتهای این خیابان و شروع خاکی تا تابلوی راهنمای اول ۵/۷ کیلومتر و از تابلوی اول تا تابلوی راهنمای دوم ۲ کیلومتر فاصله است که تماما خاکیست.در محل تابلوی اول،دره سمت راست به سمت قله بینالود و قله چهل قیز(چهل دختر ) و دره سمت چپ به قله جوز و آبشار هو منتهی میشود.در محل تابلوی دوم،مسیر راست به قله جوز و مسیر چپ به آبشار هو ختم میشود.از آنجا که صعود به قلل جوز و چهل قیز از تابلوی دوم مسافت بمراتب کمتری دارد لذا این فایل از محل تابلوی دوم برداشت و ثبت شده است.ابتدا قله جوز صعود شده،مسافت از پایکار تا قله حدود ۳/۱ کیلومتر و اختلاف ارتفاع حدود ۸۰۰ متر است و تقریبا شیب مسیر تند است،شیب متوسط این بخش از مسیر حدود ۳۰٪ است.ارتفاع درج شده روی تابلوی قله جوز ۲۳۹۱ متر است که حدود ۹۰ متر کمتر از میزان واقعیست.برنامه های من ارتفاع قله جوز را حدود ۲۴۸۰ نشان میدهند.از جوز تا چهل قیز مسافت ۱/۲ کیلومتر بوده که یک کاهش ارتفاع ۷۰ متری نیز دارد.ارتفاع این قله ۲۴۱۰متر میباشد.کل مسافت طی شده این برنامه در رفت و برگشت حدود ۸/۶ کیلومتر و کل ارتفاع صعود شده با احتساب فراز و فرودهای مسیر بالغ بر ۸۵۰ متر میباشد.چنانچه در مسیر خاکی طی شده با خودرو قصد پارک و شروع از تابلوی راهنمای اول باشد(بینالود-چهل قیز)میتوان ابتدا از طریق دره چهل قیز قله چهل قیز را صعود نمود و سپس قله جوز.زبان مردم روستای باغشن گچ ترکی خراسانی است. این روستا معادن گچ و سنگ معدنی داشته و از مناظر دیدنی روستا میتوان به آبشار هو(هاو) اشاره کرد که در فایل دیگری بنام(قله جوز،سردبیستی،آبشار هو)در ویکی لاک گذاشته ام، مسیری دیدنی و لذت بخش.از فراز این دو قله،قلل کلاغان،زرگران و کمی آنسوتر بخشی از قله بینالود در سمت شرق و همچنین قله سردبیستی در غرب نمایان هستند.پیروز،شادکام و تندرست باشید.

ارتفاع ۱۶۸۰ متر.مسافت تا قله جوز ۳/۱ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۸۰۰ متر

از این نقطه نیز میتوان از چپ(غرب)به سمت راس یال رفت.مسیر این ترک کمی کوتاهتر است

میتوان مستقیم از طریق دره چهل قیز به سمت تابلوی اول سرازیر شدو یا روی مسیر صعود که بمراتب کوتاهتر است برگشت.من روی مسیر صعود برگشتم.

مسافت تا چهل قیز ۱/۱ کیلومتر با یک کاهش ارتفاع ۷۰ متری

این محدوده را کمی پایین تر از راس یال تراورس کردم.راس یال در این محدوده کمی صخره ایست و مختصری درگیری با سطوح

Photo ofتابلو و پارک اول.دره راست قلل بینالود و چهل قیز،دره چپ قله جوز و آبشار هو. Photo ofتابلو و پارک اول.دره راست قلل بینالود و چهل قیز،دره چپ قله جوز و آبشار هو.

تابلو و پارک اول.دره راست قلل بینالود و چهل قیز،دره چپ قله جوز و آبشار هو.

دسترسی به چهل قیز از تابلوی دوم نزدیکتر است.ماشینها تا تابلوی دوم هم میروند.مسافت ۲ کیلومتر

مستقیم را ادامه دهید

به چپ

ممکن است جاده خاکی در اینجا به جهت آبراهه از راست شسته شده باشد

فیض آباد گراب

سنگستان.منطقه ای مملو از سنگها با اندازه های مختلف.

انتهای خیابان امام رضا.شروع خاکی.تا تابلوی اول حدود ۵/۷ کیلومتر که خاکیست.