قله بزد تربت جام

April 29, 2023
April 2023

near Mīān Sarā, Razavi Khorasan (Iran)

با سلام
اين صعود در مورخ 8 ارديبهشت 1402 بصورت فردي انجام شد
یک رشته کوه کوچک در مثلث بین تربت جام، تربت حیدریه و فریمان واقع شده كه در اين رشته كوه سه قله بنامهاي تر قله بردو ۲۹۴۰متر ، قله بزد با حدود ۲۸۵۰ متر و قله رونج ۲۵۸۶ متر وجود دارد
جاده خاکی نسبتا مناسب به طول ۸ کیلومتر شما را از روستا تا پای قله هدایت می کند. پس از عبور از یک اردوگاه نظامی به انتهای دره و یک دوراهی می رسیم. راه سمت چپ از روی یالی کم شیب شما را به سمت جانپناه اول خواهد برد.
ارتفاع ابتدای مسیر صعود ۱۷۶۵ متر است
جانپناه اول که بنام جان پناه شادروان صدری نیا هست در ارتفاع ۲۲۵۵متر واقع شده است
دومین جانپناه بنام ژنده پیل ، روی قله بزد واقع شده است که امکانات خوبی دارد و البته يك دفتر و خودكار جهت نگارش خاطرات كه بنده يادداشتي در آن ثبت كردم
مسير پاكوب مشخصي دارد ، كما اينكه هيئت محترم كوهنوردي تربت جام با نصب تابلوهاي هشدار مسير و ادامه آن را مشخص كرده كه اين عمل در خور تقدير است
من شروع صعود رو بعد از پارك خودرو در محل مشخص شده ساعت 7:30 شروع كردم و بعد از يك ساعت و بيست دقيقه به جانپناه اول رسيدم بعد از توقف و صرف صبحانه با پيمايش يك ساعت و 15 دقيقه اي به قله رسيدم
برآوردم اينه كه چنانچه گروه خلوت داشته باشيد و قدم منطقي برداريد حداكثر ميشه اين قله سه تا سه ساعت و نيم فتح كرد

در مسير رفت وبرگشت از جانپناه به قله و بالعكس شن اسكي تندي داره كه نياز به صبوري خصوصا در مسير برگشته و البته حتما براي همين قسمت راه دو باتوم داشته باشيد ( من با يك باتوم رفتم و نياز به دوميش كاملا مشهود بود )

من صعود در فصل تابستان رو خيلي توصه نميكنم چرا كه بشدت آفتاب تند و تيزي داره
عليرغم اينكه اين صعود در هفته اول ارديبهشت صورت گرفت ، حدودا دو ليتر اب نوشيدم كه صرفا در شروع پيمايش از نقطع صفر شما امكان برداشت آب داريد و جاي ديگري رو من نديدم

در طول مسير موجوداتي شبيه سوسمار كه البته عكس هم گذاشتم به وفور ديده ميشه كه در ظاهر ترسناك هستن خصوصا اگه يهويي سرراهتون سبز بشن وليكن هيچ خطر ندارن البته اگه سر به سرشونذاريد

در پایان برنامه ترک برنامه توسط سایت www.gpsvisualizer.com ویرایش و اصلاح گردیده است