قله ابرت، قله پاشوره و قله حوض شاه ( هلزم) از نوا و دشت آزو

Photo ofقله ابرت، قله پاشوره و قله حوض شاه ( هلزم) از نوا و دشت آزو Photo ofقله ابرت، قله پاشوره و قله حوض شاه ( هلزم) از نوا و دشت آزو Photo ofقله ابرت، قله پاشوره و قله حوض شاه ( هلزم) از نوا و دشت آزو

June 12, 2023
June 2023

near Nevā, Māzandarān (Iran)

دوشنبه مورخ ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

قله پاشوره به ارتفاع ۳۸۵۵ متر یکی از قلل نامی و زیبای البرز شرقی در استان مازندران می باشد که دلیل نام گذاری آن، وجود سنگ هایی به شکل سنگ پا بر روی قله و اطراف قله است.
از ویژگی های این قله، یکی دشت زیبای آزو و دومی وجود منظره ای زیبا از کوه دماوند می باشد.
این قله بر روی خط الراسی قرار دارد که به موازات خط الراس دوبرار در سمت جنوبش بوده و در بین دو قله ابرت و حوض شاه واقع است.
قله های این خط الراس از غرب به شرق:
سیاه کوه، دوبرار آب اسک یا هماسون، گل اندام، نیرود، رئیس کوه، ابرت، پاشوره، حوض شاه یا هلزم، لهرک و کلک

شرح مسیر:
با پارک ماشین در جلوی کارخانه آب معدنی نوا از راه خاکی سمت چپ وارد یک پاکوبی شدیم که به دشت آزو می رفت.
با ادامه دادن این پاکوب مشخص به دوراهی رسیدیم که سمت راست از زیر دشت آزو به مسیر قله و دره وارد می شد و دومی از سمت چپ وارد دشت آزو می شد که ما از راه دوم رفتیم.
تا این دشت تقریبا یک ساعت راه است که در اواخر این دشت به یک جانپناه یا کلبه ای می رسید که اطرافش درخت وجود دارد و برای شب مانی هم مناسب است.
با ادامه دادن پاکوب از سمت راست وارد دره ای می شوید که باید بلافاصله از سمت راست این رود کوچک جدا شوید و با پیمایش پاکوب به چشمه برسید.
بالاتر از چشمه، یک گوسفندسرا واقع است که بعد از اون قسمت باید مستقیما پاکوبو به سمت جنوب ادامه بدید و در نقطه ای مناسب، طبق ترک به سمت راست گردش کنید و بر روی یال صعود قرار بگیرید.
از این قسمت تا خود قلل، مسیر بر روی یال بوده و پاکوب مشخص و مناسبی وجود دارد که اگه همین پاکوب رو ادامه بدید بعد از مدت ۲ ساعت و نیم تا سه ساعت به قله ابرت صعود می کنید.
از قله ابرت تا قله پاشوره راه زیادی نیست و در مدت زمان یک ربع به پاشوره می رسید.
برای صعود قله حوض شاه که از سایر قلل بلند تر است باید یک فرود به سمت شرق داشته و با تراورس یکی دو بلندی و صعود یک شیب به این قله هم صعود کنید.

مسیر فرود:
برای فرود بهتره که خودتونو به همون گردنه بین پاشوره و حوض شاه برسانید و با یک تراورس، بر روی یال شمالی قله پاشوره قرار گرفته و سپس به دره سمت چپ یال فرودی داشته باشید.
با ادامه مسیر دره به پاکوب مشخص و مسیر سنگ های ریزشی و سپس مسیر شن اسکی رسیده و با فرود از مسیر شن اسکی به مناطق سنگی می رسید.
در این نقطه، پاکوب، کم رنگ می شود که اگه همون مسیر دره را ادامه بدید مشکلی نیست.
با مقدار کمی فرود، پاکوب دوباره مشخص می شود که با ادامه این پاکوب و مسیر دره به دشت و نقاط مشخص ابتدای مسیر و سپس پای کوه می رسید.