قله برف انبار از کرمجگان، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله برف انبار از کرمجگان، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله برف انبار از کرمجگان، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله برف انبار از کرمجگان، گروه حوزوی آفاق

December 16, 2017
December 2017

•   4.7 2 Reviews

near Bī Āqaj, Qom (Iran)

برنامه شماره ۶ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ٣۲٢٠ متری برف انبار، از قلل نزدیک به روستای کرمجگان وفردو ،از توابع بخش کهک استان قم

تاریخ و ساعت : جمعه ۲۴آذر ١٣٩٦ از ساعت حدود ٨:۲٥ تا ساعت١۶:۴۵

ساعت ١۶:۴۵ رسیدن به مبدا و حرکت با خودرو
ساعت ۱۷:۱۵ توقف در امامزاده نورعلی کرمجگان
ساعت ۱۸ : ۱۵انتهای برنامه میدان علوم (شهروند) پردیسان

مسیر پیمایش در اواخر فصل پاییز دارای استخر های منبع آب یخ زده، جوی های آب یخ زده ، مقداری برف در سرتاسر مسیر ، چشمه های جاری و قابل شرب مخصوصا در مسیر بازگشت ، و البته بادهای سرد پاییزی زمستانی می باشد

مسیر ثبت شده در هیچ جای آن دست به سنگ نداشته و با امکانات گرمایشی کافی در فصول مختلف قابل صعود می باشد.

کانال گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق:
@tollabekoohnavard

کوهنورد ، سلامت و با خدا باشید.

باغات و جاده خاکی نیمه مرغوب

پس از انتهای جاده آسفالت بعد از روستای کرمجگان در مکان قنات درباغ ، جاده خاکی شروع می شود و مقداری نامرغوب است ، لذا ما حدود یک کیلومتر از خاکی را پیموده و کوهپیمایی را از میان راه خاکی آغاز کردیم در اطراف این راه باغات و استخر های منبع آب فراوان مشاهده می شود که در پاییز وزمستان گاه یخ زده است جوی های آب و بعضا چشمه ها در دامنه های چپ و راست قابل مشاهده است

PictographLake Altitude 8,212 ft

استخر یخ زده

یک نمونه از استخر های یخ زده مسیر اطراف جاده خاکی به سمت جاسب

دو راهی خاکی یخ زده

مسیر سمت راست که کاملا ابتدای ان یخ زده بود به دامنه و محل صعود قلل پلنگ آبی منتهی می شود

PictographBridge Altitude 8,468 ft

بند شکست آب

سد ها و بندهای تشکیل شده از سنگ و فنس فلزی برای شکست سرعت جریان آب در هنگام جاری شدن سیل

دو راهی جاسب

از این مکان مسیر سمت راست به سمت روستای جاسب و منطقه جاسب می رود که در استان مرکزی واقع است و مسیر چپ به سمت پایه ها و دامنه های برف انبار منتهی می شود

PictographDead-end street Altitude 8,753 ft

جاده مسدود

با توجه به اینکه جاده مخصوص معدنی خاص و یا منطقه ای خاص ساخته شده مسدود شده است و امکان ورود خودرو در هنگام بسته بودن این مسیر نیست

دو راهی معدن

سمت راست این مسیر معدنی است و زمین های کشاورزی البته ما نفهمیدیم که معدن چیست

PictographLake Altitude 9,049 ft

چشمه و استخر بزرگ

یک استخر بسیار بزرگ که مقداری هم یخ زده بود در این مکان وجود دارد که مسیر های آب مخصوصی برای هدایت آب به این استخر ساخته شده و هزینه های ملیاردی برای ایجاد آن انجام شده است اطراف این استخر فنس کشده شده چشمه ای هم به استخر می ریزد منتهی به سختی قابل دسترسی است

دوراهی دو دره

دره سمت چپ از این مکان، دامنه و پایه اصلی برف انبار است و صعود از آن شیب تندی به همراه خواهد داشت ، اما دره سمت راست با شیب ملایم تری به یال های خط الراس برف انبار منتهی می شود و برای صعود مناسب تر است و ما از سمت راست رفتیم با این حال که پاکوبی وجود ندارد

شیب متوسط سنگریزه

شیب متوسط یال خاکی سنگی

شیب متوسطی در این مکان وجود دارد که شن و سنگ آن کار را برای صعود مقداری سخت می کند اما در مجموع مناسب است نهایت این شیب منتهی به یال اصلی قله فرعی و بعد از آن به قله برف انبار است

قله فرعی غلیق

قله فرعی غلیق با ارتفاع 3190 متر جزو قلل فرعی اطراف قله برف انبار بام استان قم است که البته سنگچینی هم به عنوان نماد بالای آن ایجاد شده است

قله فرعی دوم

این قله فرعی نزدیکترین قله به برف انبار است که ارتفاع 3200 دارد نمای دیدنی رشته کوههای مرکزی ایران از این منطقه فوق العاده است

شیب نهایی قله و مقداری تراورس

شیب نهایی صعود به قله از سمت جنوب متوسط است و مقداری صخره دارد که باید از کنار صخره های تراورس کرد و به جانپناه رسید که بعد از آن قله است

PictographWilderness hut Altitude 10,492 ft

جانپناه نیم ساخته ، نماز و استراحت

جانپناه نیم ساز قله برف انبار این جانپناه حدودا پنج متر پایین تر از قله و در دامنه شرقی ساخته شده که باد در آن نفوذ نداشته باشند در تاریخ صعود ما چهار چوب فلزی آن نیز قرار گرفته شده ولی هنوز تا تکمیل آن زمان نیاز است

قله ۳۲۲۰ متری برف انبار

قله برف انبار با ارتفاع 3200 متری از سطح دریا در بخش جنوبی استان قم و در فاصله حدود 200 کیلومتری شهر تهران در نزدیکی شهر کهک، و روستای فردو قرار دارد. همچنین از سمت جنوب مشرف به شهرستان نراق است. مسیر صعود نرمال آن امامزاده بوره و در انتهای باغات میوه کهک می‌باشد که طبق گزارش‌ها می‌توان آن را در هر چهار فصل سال صعود کرد. بلندترین نقطه طبیعی در سرتاسر استان قم است که در بخش کهک (نوفل لوشاتو) و دهستان فردو واقع است. برف انبار در منطقه کوهستانی اردهال از فلات مرکزی ایران است. بلندترین قله استان قم است.

پاکوب

مسیر اصلی صعود و نزول قله برف انبار دارای پاکوب بسیار مناسب است که با زیگزاک شیب تند قله را آسان می کند و جمعه ها تردد زیادی دارد

پاکوب متفرقه

وارد دره غربی که می شویم تا یک کیلومتر پاکوب های متفرقه وجود دارد ولی مشخص نیست

چشمه و جوی طبیعی آب

چشمه ای که می توان ازآب آن استفاده کرد و جوی آبی پر آب در ادامه آن تشکیل شده است