قله برف انبار قم -گروه کوهنوردی راهیان البرز

Photo ofقله برف انبار قم -گروه کوهنوردی راهیان البرز Photo ofقله برف انبار قم -گروه کوهنوردی راهیان البرز Photo ofقله برف انبار قم -گروه کوهنوردی راهیان البرز

December 23, 2022
December 2022

near Keseh, Qom (Iran)

طرح سیمرغ__گزارش صعود

نام برنامه: صعود به قله "برف انبار "

همنوردان شرکت کننده : ۲۰نفر
لطیف عاشوری(سرپرست برنامه)
شیرین قمی -مرضیه زعفری-مریم قاضی-فرزانه پهلوانی-سهیلاجلیلی-میتراناظمی-مرضیه مظهر پور-فرزانه ایرانپور-ناهیدمیرزایی-فرزانه حسینی__
عبدالله حسینی-آقای خداپرست-اصغر شایانفر-مهردادعباسی-جوادصمدی-آقا عبدالله-جعفر میرزایی-هادی حیدری-علیرضاخراسانی

زمان برنامه: ۱۴۰۱/۱۰/۰۲

استان اصفهان،کاشان،مشهد اردهال،روستا های زر و کروگان
استان مرکزی،شهر دلیجان، نراق،روستاهای زر و کروگان

مختصات قله: N34° 11.877' E50° 52.778'

مشخصات مسیر صعود:پاکوب مشخص دارد.

ارتفاع قله: ۳۲۲۰

ارتفاع پای کار: ۲۵۶۰ متر

ارتفاع قابل صعود: ۶۶۰متر

زمان تقریبی صعود: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

زمان تقریبی فرود: ۱ساعت ونیم

مسافت از مرکز کرج تا پای کار قله برف انبار (روستای فردو): ۲۶۵کیلومتر

وسیله سفر: سواری شخصی

تعداد افراد گروه: ۲۰نفر

موقعیت گیتایی (جغرافیایی) قله : قله برف انبار در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر قم و در باغ‌های جنوبی روستای فردو از توابع بخش کهک واقع شده‌است. این رشته کوه از شمال به محدوده روستای فردو، از شرق به محدوده وسف (دهکده محققین)، از غرب به محدوده کوه های پلنگ آبی و از جنوب به محدوده روستای واران و زر منتهی می‌شود. درکوهپایه برف انبار دو چشمه آب سرد وجود دارد که از دل کوه و سه چال برف خیز برف انبار جریان می‌یابند و به باغ‌های انبوه فردو منتهی می‌شوند.

پوشش گیاهی : پوشش گیاهی نواحی کوهستانی در قم غنی بوده و درختچه های بادام کوهی، ازگیل و پسته وحشی از شاخص های گیاهی این مناطق است.

گوناگونی جانوری : شغال، گرگ، روباه، خرگوش، کبک ،عقاب ، شاهین و انواع گنجشک

وجه تسمیه : نام برف‌انبار برگرفته از وجود دره‌ای به عمق ۶۰۰ متر در کنار قله می‌باشد که باعث شده است برف در فصل زمستان به میزان زیادی در آن انباشته گردد، به طوری که با گذشت فصول سرد و بعضاً تا فصل تابستان نیز این دره مملو از برف‌های یخ زده‌است

بهترین فصل : پاییز و زمستان

آنتن دهی بر روی یال و قله

نزدیکترین مرکز درمانی : استان قم، کهک ، میدان بزرگ شهر کهک ، اورژانس۱۱۵

شرح صعود به قله برف انبار :
ساعت .۳:۳۰ دقیقه صبح جمعه، مطابق قرار قبلی از شهر کرج(پل کلاک) حرکت خودمان را به سمت قم (روستای فردو) آغاز کردیم.
با طی مسافت ۱۶۰ کیلومتر ساعت ۰۵:۱۵ صبح به پلیس راه تهران قم رسیدیم _ روبروی پلیس راه در بوستان فدک ۴۰ دقیقه برای استراحت توقف داشتیم -سپس از مسیر بزرگراه امام علی و جاده جمکران ساعت ۰۷:۲۰ به روستای فردو رسیدیم و همه ی اعضا وسایل لازم را جمع کرده و گترها را بسته در نهایت ساعت ۰۷:۴۰دقیقه پیمایش برای صعود به قله را آغاز کردیم .پس از ۱۵ دقیقه به چشمه ای پر آب رسیدیم و از سمت راست چشمه با گام هایی آهسته و پیوسته روی یالی که پاکوب مشخص داشت ادامه مسیر دادیم.
از همان ابتدای مسیر دورنمای قله که پوشیده شده از برف بود خودنمایی می کرد و میدانستیم که مسیر صعودی آسان و بی چالش را پیش رو داریم .با گروه های زیادی از همنوردان که در حال فرود بودند سلام و احوالپرسی میکردیم و خبر از برگزاری عقد دو تن از همنوردان برفراز بام استان قم می دادیم.
در طول مسیر،از ابتدا تا قله با پنج میله روبرو شدیم که راهنمای خوبی برای کوهنوردان بود .
در تمام مسیرشیب نسبتا ملایم بود.
با گرم تر شدن هوا دقایقی به کم کردن لباس و خوردن تنقلات گذشت و درنهایت پس از حدود ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه پیمایش در ساعت ۱۰:۳۵ تمام نفرات به قله رسیدیم.بر روی قله جانپناهی که تنها چند متر پایین تر بود براحتی دیده میشد.
روی قله ۱ساعت ۱۵دقیقه توقف داشتیم و سپس با سرعت خوب گروه و بدون توقف ساعت ۱۳ به ماشین رسیدیم و برای صرف ناهار توسط "آقا داماد" به رستوران دعوت شدیم .
سپس در ساعت ۱۵:۴۰روز جمعه ۲دی ماه در کمال صحت و سلامت و به امید صعودی دیگر به سمت کرج حرکت کردیم .