قله بل

April 15, 2022
April 2022

near Shahrak-e Be‘s̄at, Fars (Iran)

کوه بل(در زبان پهلوی به معنای بلند)، با ارتفاع ۴۰۵۰ متر از سطح دریا بلندترین قلهٔ کوهستان سفید از منطقهٔ زاگرس جنوبی و بلندترین قله استان فارس است که در بخش مرکزی شهرستان اقلید واقع شده‌است
در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۵با ماشین شخصی جهت صعود قله به سمت شهرستان اقلید حرکت کردیم و ساعت ۱ عصر به اقلید رسیدیم جهت خرید و نهار در اقلید ماندیم تا ساعت ۳/۴۵ از شهرستان به سمت قله حرکت کردیم که مسیر تقریبا ۹ کیلومتر از شهر به سمت پای کوه با ماشین پیمودیم و ساعت ۴/۲۰ به محل پارک خودرو در کنار یک آبگیر خودرو ها رو پارک کردیم و لباس عوض کردیم و ساعت ۵ عصر شروع کوهنوردی از دره لایشکف بود ابتدای مسیر شیب ملایمی رو پیمودیم و بعد تقریبا ۲ ساعت نیم در ساعت ۷ نیم به محل جانپناه رسیدیم و بخاطر سردی هوا در جانپناه چادر نصب کردیم و پس از صرف شام خوابیدیم ، ساعت ۶ نیم روز بعد بیدارشدیم و ساعت ۷/۲۰ به سمت قله حرکت کردیم و پس پیموندن شیب تندی در ساعت ۹/۳۰ به قله رسیدیم و پس از نیم ساعت توقف در قله ساعت ۱۰ به سمت جانپناه حرکت کردیم و درنهایت ساعت ۱ نیم به محل پارک خودرو ها
مسیر پاکوب دارد
حداقل ۳ لیتر اب همراه داشته باشید (اب چشمه ها یخ زده بود )