قله بختیاری چناران

March 6, 2024
March 2024

near Seyyedābād, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹محل شروع صعود این قله زیبا در نزدیکی شهر سیدآباد میباشد.این شهر مرکز بخش سیدآباد شهرستان چناران است.خیابان اصلی شهر که در واقع بخشی از بزرگراه آسیایی نیز هست،خیابان امام رضا نام دارد.از ابتدای خیابان امام رضا ۱۰ حدود ۱۰ کیلومتر خاکی نسبتا مناسب در پیش است.ارتفاع ابتدای این خیابان که متوسط ارتفاع شهر نیز هست حدود ۱۱۷۰ متر بوده و پس از طی ۱۰ کیلومتر خاکی با خودرو حدود ۱۱۰ متر افزایش ارتفاع خواهید داشت.این فایل نیز از ابتدای همین خیابان ثبت و برداشت شده است.نقطه پارک و شروع در کنار یک اتاقک دامداری است.از این نقطه تا قله بختیاری مسیرهای متفاوتی را میتوان از یالها و دره های پای آن انتخاب کرد که به لحاظ مسافت و سطح ایمنی تفاوت چندانی با هم ندارند.مسافت تا قله حدود ۵/۱ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۵۶۰ متر است.علیرغم اینکه اختلاف ارتفاع کم بنظر میرسد اما مسیری پر کشش با بردی زیاد و در عین حال لذت بخش در پیش روست.شیب متوسط بخش عمده مسیر تا کمی مانده به قله نسبتا یکنواخت و حدود ۲۰٪ است و در فاصله ۵۰۰ متری خط الراس یک دامنه با شیب تند حدود ۳۰٪(روی مسیر مستقم الخط) وجود دارد و پس از صعود این دامنه پر شیب تا قله تقریبا مسطح است.در بخشی از این مسیر زیبا،چشم انداز بستر مسیلهای پهناور در پایین دست این کوهستان بسیار دیدنیست.پس از گذر از تراز ۱۵۰۰ متر، بتدریج درختان اُرس باشکوه به پیشواز شما خواهند آمد،اما تراکم و تعداد آنها به قدر منطقه فریمان و تربت جام از جمله بردو و بزد نیست.از آنجا که در صعود زمستانی بخشهایی از پاکوب پوشیده از برفآب و گل آلود است لذا مسیر طی شده گاها با چند متر فاصله از پاکوب اصلی انتخاب شده.این قله در نزدیکی پناهگاه حیات وحش حیدری قرار گرفته و از غنا و گوناگونی جانوری و پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است.تابلویی که در گذشته در محل قله نصب بوده و تصاویر آن هم اکنون نیز در سایتها موجود است ارتفاع قله را به اشتباه ۲۰۸۵ متر نشان میدهد که دارای خطای زیادی است.ارتفاع قله را که با چند برنامه اندازه گیری کردم عددی بین ۱۸۲۵ تا ۱۸۳۵ نشان میدهند.ضمنا یک جاده خاکی از کنار جاده اصلی و کمی بعد از سید آباد شروع شده و تا حدود ۱/۵ کیلومتری قله امتداد یافته و مربوط به گوسفندسرای داشبلاغ است.نقاط ابتدا،میانه و محل پارک خودرو در این جاده را بترتیب با نقاط الف،ب و ج در نقشه نامگذاری کرده ام.در مسیر محل مناسبی برای برداشت آب در این فصل(نیمه دوم زمستان)مشاهده نشد.در بخشهای زیادی آنتن دهی تلفن همراه وجود دارد.پیروز و تندرست باشید

نقطه(ج)محل پارک مسیرماشین رو تا نزدیکی قله از جاده گوسفند سرای داشبلاغ

نقطه(الف)شروع مسیر ماشین رو تا نزدیک قله

نقطه(ب)پاسگاه محیط بانی هفت چاه(داشبلاغ)

گردش در جهت جنوب(۱۶۶۰)

گردش به غرب(۱۸۱۵)

کف گودی(۱۴۹۸)

نمایی از قله

عبور از عرض مسیل و سپس به راست(غرب)

شروع یک سراشیبی در مسیر صعود(۱۵۰۶)