قله آزاد کوه 1401/03/20

June 10, 2022
June 2022

near Kelāk-e ‘Olyā, Māzandarān (Iran)

قله آزاد کوه 1401/03/20گزارش صعود به قله آزادکوه جمعه 20 خرداد ماه 1400
آزاد کوه قله‌ای با ارتفاع 4360 متر، یک کوه منفرد و زیبا در رشته کوه‌های البرز میانی است. به علت شکل ظاهری، به این کوه نام "شاهزاده کج‌گردن" هم داده‌اند. آزادکوه در منطقه‌ای از رشته کوه‌های البرز مرکزی قرار دارد که سمت غرب آن را جاده چالوس (در فاصله بین گچسر تا سیاه بیشه) و سمت شمال آن را جاده یوش بلده و سمت جنوب آن را دره و رود وارنگه رود (یا جاده شمشک دیزین) تشکیل می‌دهد.
اسم آزادکوه توسط محلیان ساکن اطراف برای این کوه گذاشته شده ‌است و شاید دلیل این نام‌گذاری این باشد که این کوه به صورت مخروطی بوده و با ارتفاعات اطراف ارتباط ندارد.
مشروح گزارش صعود:
اعضای گروه کوهنوردی کوهیار راس ساعت 3 صبح روز جمعه از چهارراه گلزار حرکت خود را برای انجام صعود یک روزه به قله آزادکوه به مقصد چالوس (کیلومتر 110)، پل زنگوله، کیلومتر 40 جاده یوش – بلده، سه راهی روستای میناک، روستای کلاک بالا با سرپرستی آقای نظری آغاز نمودند. در مسیر جاده چالوس و پس از پشت سر گذاشتن تونل كندوان درجاده فرعي انتهاي پل زنگوله مسير دارای یک جاده واقعا رويايي و زيباست که پس از رد شدن از گردنه اول به گردنه دوم (كمربن) مي رسيم و با عبور از جاده‌اي ديدني و مه آلود از ميان مزارع و طبيعت زيباي پاييزي ساعت 6.20 صبح به روستاي كلاك بالا رسيديم. در آنجا به اتفاق تعدادی از همنوردان گروه کوهیار که از شب قبل در آنجا برنامه شب‌مانی داشتند صعود خود با تابلو نوشته‌ای که در داخل روستا با عنوان به سمت قله آزادکوه بود آغاز کردیم و از میان کوچه‌ای که در کنار پارکینگ وجود داشت به سمت رودخانه که از روستا عبور می‌کرد راهی شدیم. برای رسیدن به قله برخلاف جریان آب روستا و به سمت جنوب پیمایش کردیم، بخش زیادی از مسیر صعود از کنار همین رودخانه عبور می‌کند که می‌تواند راهنمای خوبی برای صعود باشد. مسیر پاکوبی در کنار رودخانه وجود دارد که ابتدا از میان باغ‌های سرسبز می‌گذرد و سپس به علف‌زارهای سرسبز می‌رسد در فاصله بین باغ‌ها و علف‌زارها دو پل چوبی بر روی رودخانه وجود دارد که از آن عبور کردیم. در مسیر صعود چند چشمه وجود داشت که برای استراحت و برداشتن آب مورد استفاده کوهنوردان کاربرد داشت. بعد از استراحتی کوتاه کنار یکی از این چشمه‌های گوارا و برداشتن مقداری آب به راه خود ادامه دادیم. تا اینجا بیشتر مسیر دارای شیبب بسیار ملایمی بود. در قسمت شرقی رودخانه راهی پاکوب وجود داشت که به سمت یال می رود، ما از این مسیر راه را ادامه دادیم سپس تراورس کردیم. در مسیر پاکوب به سمت گردنه چورن حرکت کردیم مسیر تا رسیدن به یک چشمه (این آخرین چشمه در مسیر صعود است) شیب ملایمی داشت. از اینجا به بعد شیب مسیر بیشتر شد چند صد متر بعد به بالای گردنه چورن و شیب تندی که در سمت راستمان (شمال) بود رسیدیم بر روی گردنه و در پای این شیب که منتهی به قله می‌شود یک بخش مسطح وجود دارد که جای مناسبی برای برپا کردن کمپ بود که البته یک گروه کوهنوردی شب قبل در آنجا برنامه شب‌مانی داشتند.
با سرقدمی همنورد خوبمان سرکار خانم رحمتی وارد مسیر اصلی صعود شدیم. مسیر به سمت شمال تقریبا خالی از پوشش گیاهی است و دارای شیب تندی بود، در برخی قسمت‌‌ها شن اسکی بود. مسیر پاکوب زیگزاگی شکل بود که این مهم تا حد زیادی شیب تند را تعدیل می‌کرد. پس از پیمایش تقریبا 2 ساعته و 30 دقیقه‌ای پاکوب مذکور در ساعت 14 بر فراز قله زیبای آزادکوه قرار گرفتیم. در مسیر صعود به سمت قله گروه‌های زیادی در صعود یا فرود قله بودند به همین دلیل یک استراحت تقریبا 50 دقیقه‌ای در بالای قله، گرفتن چند عکس یادگاری و داشتن هم هوایی داشتیم. سپس از همان مسیر صعود به سمت پایین حرکت خود را شروع کردیم. در میان مسیر چند باری استراحت‌های کوتاه در کنار چشمه‌ها داشتیم و حدود ساعت 19.30 به روستا و محل پارکینگ برگشتیم و از آنجا مسیر جاده چالوس به سمت کرج را در پیش گرفتیم.