قله آنزر (1401.02.02) / Anzir summit

Photo ofقله آنزر (1401.02.02) / Anzir summit Photo ofقله آنزر (1401.02.02) / Anzir summit Photo ofقله آنزر (1401.02.02) / Anzir summit

April 23, 2022
April 2022

near Sheykh Raẕī, Ardabīl (Iran)

برنامه امروز گروه منطقه قره داغ بود و یکی از بهترین نقاط این منطقه یعنی قله آنزر به عنوان هدف پیمایش انتخاب شده بود
آنزر نام محلی قله یا شاید قلعه ای کهنسال باشد که در دل این منطقه بکر و سرسبز ، سر به فلک کشیده و جا خوش کرده است بطوریکه از فراز آن اشرافیت کاملی بر منطقه قره داغ حاصل میشود و دیدن مناظر اطراف و پستی و بلندیهای منطقه از روی این قله زیبا شور و شعف بسیاری به هر بیننده ای میبخشد
برنامه امروز را از روستای شیخ رضی در نزدیکی قلنج خانلو معروف شروع کردیم و با پیمایش داخل دره منتهی به روستای کلانتر خودمان را به پای قله آنزر رساندیم
دره که پیمودیم واقعا سرسبز و بکر بود و قدم زدن در طول آن که با آواز پرندگان همراه بود انرژی مضاعفی به گروه میداد و واقعا لذت بخش بود
مسافت روستای شیخ رضی تا پای قله حدود سه کیلومتر است که در مدت زمان یک ساعت میشه به راحتی این مسافت را پیمود
با استراحت سرپایی مختصر و صرف صبحانه ای سبک به سمت قله راه افتادیم و با طی کردن دو کیلومتر و صعود سیصدو پنجاه متر ارتفاع در مدت یک ساعت بر روی قله آنزر قرار گرفتیم
تا اینجای مسیر بسیار راحت و سطح پایین است ولی از این قسمت به بعد چون از طرف دیگر قله به سمت روستاهای دومولی و گلین بولاغی فرود می آییم کمی مستلزم دقت و تمرکز بیشتری میباشد
چون بعضی از جاهای مسیر برگشت دارای سنگریزه های کوچک و تخته سنگهای ریز و درشتی هست که احتمال لیز خوردن روی آنها وجود دارد مخصوصا که اگر هوا مه آلود باشد و زمین خیس شده باشد
لازم به توضیح است که تنها یک مسیر مناسب که بدون نیاز به طناب و دست به سنگ شدن وجود دارد که دقیقا همین مسیری هست که من ثبت کردم و براحتی از روی آن میتوانید به سمت روستای دومولی یا گلین بولاغی فرود بیایید
گفتن این مطلب هم خالی از لطف نیست که ما پارسال مسیر آبشار چالاچوخور به روستای دومولی رو پیمودیم و قصد داشتیم با صعود به قله آنزر از سمت روستای کلانتر فرود بیاییم ولی به خاطر مه غلیظ منطقه و صد البته عدم آشنایی و تسلط کافی به مسیر و پیدا نکردن راه درست رسیدن به قله از صد متری قله تصمیم به برگشتن به روستای گلین بولاغی گرفتیم و از ادامه مسیر منصرف شدیم که صد البته تصمیم درست و منطقی را اتخاذ کردیم
ترک مسیر یاد شده با عنوان ( آبشار قاری قشلاقی تا قلعه آنزر و گلین بولاغی (1400.02.17) در پیج بنده ثبت شده و به اشتراک گذاشته شده که میتوانید جهت آشنایی کلی منطقه و شناسایی مسیرهای منتهی به قله از آن استفاده کنید
بهرحال با کمی توقف روی قله و عکاسی از مناظر زیبای اطراف شروع به فرود آمدن از قله از مسیر ذکر شده کردیم و در نزدیکی روستای گلین بولاغی برای صرف نهار و استراحت در داخل دره زیبا و خنکی اتراق نمودیم
این فاصله حدود چهار کیلومتر است که به خاطر ملاحظات ایمنی و امنیت فرود در مدت زمان سه ساعت کامل طی کردیم
از محل صرف نهار تا روستای شیخ رضی که ماشین ها را پارک کرده بودیم نیز چهار کیلومتر هست که با یک ساعت و نیم پیاده روی براحتی میشود پیمود
این شرح کلی بود از مسیر لوپ امروز که با همراهی و همنوردی جانانه عزیزان گروه آخار ، پیموده شد و یک روز زیبا و فراموش نشدنی دیگری را برایمان رقم زد

امیدوارم توانسته باشم در حد توان توضیحات کافی و اطلاعات مفیدی از منطقه و مسیر امروز در اختیارتان گذاشته باشم و با به اشتراک گذاشتن این مسیر و زیبایی های آن باعث استفاده دوستان دیگر از این منطقه واقعا بکر و بینظیر شده باشم

Today's program was the Qara Dagh region group and one of the best places in the region, Anzir Peak, was chosen as the target of the survey.
Anzir is the local name of the peak or perhaps an ancient castle that has risen in the heart of this pristine and green area and has settled so well that from there, complete aristocracy over the Qara Dagh area is obtained and seeing the surrounding landscapes and the heights of the area from On this beautiful peak, it gives a lot of excitement to every viewer
We started today's program from the village of Sheikh Razi near the famous Qlinj Khanlu and by walking through the valley leading to the village of Kalantar, we reached the foot of Anzir peak.
The valley we walked on was really lush and pristine, and walking along it, accompanied by birdsong, gave the group extra energy and was really enjoyable.
The distance from Sheikh Razi village to the foot of the peak is about three kilometers, which can be easily covered in one hour.
After a short outpatient rest and a light breakfast, we walked to the summit and after climbing two kilometers and climbing three hundred and fifty meters in height, we reached the peak of Anzir in one hour.
So far, the route is very comfortable and low level, but from this part onwards, because we descend to the villages of Dumoli and Glin Bolaghi from the other side of the peak, it requires a little more attention and concentration.
Because some parts of the return route have small pebbles and large and small boulders that are likely to slip on them, especially if the air is foggy and the ground is wet.
It is necessary to explain that there is only one suitable route without the need for ropes and stones, which is exactly the route that I recorded, and from it you can easily descend to the village of Dumoli or Galin Bolaghi.
Saying this is not without grace that last year we walked the path of Chalachokhor waterfall to the village of Dumoli and we wanted to descend from the sheriff's peak by climbing Anzir peak, but due to the thick fog of the area and of course lack of familiarity and mastery of the route and Not finding the right way to reach the summit, we decided to return to the village of Galin Bolaghi from 100 meters from the summit and gave up the path, which of course we made the right and logical decision.
Leaving the mentioned route with the title (Qari Gheshlaghi waterfall to Anzar and Galin Bolaghi castle (1400.02.17) has been registered and shared on my page, which you can use to get acquainted with the area and identify the routes leading to the peak.
Anyway, with a little stop on the peak and photographing the beautiful scenery around, we started to descend from the peak of the mentioned route and near the village of Galin Bolaghi to have lunch and rest in a beautiful and cool valley.
This distance is about four kilometers, which we covered for a full three hours due to safety and security considerations
It is also four kilometers from the place where we had lunch to the village of Sheikh Razi, where we parked our cars, which can be easily walked for an hour and a half.
This was a general description of the loop route of today, which was walked with the companionship of the loved ones of Axar group, and marked another beautiful and unforgettable day for us.

I hope I have been able to provide you with enough explanations and useful information about the area and the route today, and by sharing this route and its beauties, I have made other friends of this area use it truly pristine and unique.

سد سنگی

سد یا آب بندی که از سنگهای مالون برای احداث کردنش استفاده کرده اند و البته متاشفانه آب چندانی پشت سد نبود اصلا

منظره سرریز آب

منظره سرریز آب و صخره های زیبای اطراف که به زیبایی و استواری تمام در همه مسیر به چشم می خورند

دورنمای روستای کلانتر

دور نمای روستای کلانتر که مسیر ماشین رو روستا هم از طرف قلنچ خان کندی و شیخ رضی میباشد

قله آنزر

کوه آنزر یکی از جاذبه های دیدنی منطقه قره داغ و ژئوپارک دومولی هست که در واقه روبروی اولیند و قیز اوغلان قلعه سی قرار گرفته است از بالای قله اشرافیت کاملی به دشتها و ییلاقهای اطراف وجود داره و بالای قله زیبایی فوق العاده ای به سبب وجود صخره های سنگی زیبا و سرسبزی چمنهای میان صخره ها به این کوه با عظمت بخشیده است

Photo ofدورنمای روستای دومولی و مناظر پشت قله Photo ofدورنمای روستای دومولی و مناظر پشت قله Photo ofدورنمای روستای دومولی و مناظر پشت قله

دورنمای روستای دومولی و مناظر پشت قله

دورنمایی از روستای دومولی و مناظر پشت قله آنزر که ما موقع فرود از قله از این سمت فرود آمدیم

دو راهی

دو راهی مهمی که باید به سمت راست و رو به پایین حرکت کنید از اینجا شروع به کاهش ارتفاع میکنیم توصیه میکنم به آرامی و بدون عجله حرکت کنید و حواستان را کاملا جمع نمایید چون در مسیری شروع به فرود از قله مینمایید که بعضا پرتگاههای خطرناکی بغل مسیر عبورتان قرار گرفته است صد البته که این توضیح نباید باعث نگرانی و ترستان بشه فقط جهت آشنایی با مسیر خدمتتان عرض نمودم

دو راهی گلین بولاغی و دومولی

دو راهی گلین بولاغی و دومولی که ادامه مسیر مستقیم بطرف ورودی تنگه قرانوخ دره و در نهایت به روستای دومولی منتهی میشه و با حرکت به سما راست به طرف روستای گلین بولاغی خواهید رسید

نهار و استراحت

محل صرف نهار و استراحت که البته از این علامت پرچم که زدم کمی پایینتر رفتیم تا محل استراحت بادگیر نباشد

چشمه که حوضچه ای دارد و لوله کشی هم شده است و اطراف آن را حصار کشی کرده اند و بنظر داخل حریم یک باغ قرار گرفته است

سنگ های جالب

سنگ های جالب و بینظیری که هر کدام به یک شکل و موجود خاصی شباهت دارند که البته با دقت و توجه بیشتری میتوانید این وجه تشابه را تجسم کنید

روستای گلین بولاغی

روستای گلین بولاغی که اهالی خونگرم و مهربانی دارند و البته اکثر روستاهای این منطقه یعنی قره داغ دارای مردمانی با ادب و محترمند

خروج از جاده خاکی

با خروج از جاده خاکی و ادامه مسیر در ییلاقها و مراتع سرسبز گلین بولاغی به طرف روستای شیخ رضی حرکت میکنیم

دو راهی

اینجا محل تلاقی مسیر رفت و برگشت امروز هست

روستای شیخ رضی

روستای شیخ رضی که محل شروع برنامه و مسیر امروز بود

پایان

پایان خوش برنامه ای دیگر و مسیری زیبا و جذاب در کنار دوستان عزیز تر از جان گروه آخار

• Photo of Axar group
    Axar group Apr 23, 2022

(فوق العاده و جذاب)
    توصیفی واقعی و مختصر از برنامه امروز که باز هم در سایه همراهی عزیزان اجرا گردید و خاطره خوش دیگری برایمان رقم زده شد
    ❤ یاشاسین آخار ❤

خسته نباشی چه ارتفاعی

• Photo of Pablo de Gárate
    Pablo de Gárate May 31, 2022

Thank you very much mehdi for discovering the beauties of this magnificent country.

• Photo of mohammadreza mirzaiee
    mohammadreza mirzaiee May 31, 2022

بسیار عالی

• Photo of mehdi.tabibvand
    mehdi.tabibvand May 31, 2022

@pablo
    Thank you dear Pablo
    I owe all this to the use of your page and your beautiful tracks

• Photo of Mohammad.rafiee

یاشاسین آخار و عزیز یولداشلار،همیشه اوجالاردا

• Photo of Hoshyariesa
    Hoshyariesa Aug 28, 2022

دوستان برنامه بسیار عالی و جذاب بود ،دست همگی درد نکند،پیاده روی جانانه با طبیعت بینظیر منطقه

• Photo of Farzadgolzarian

WINTER CLIMBING

• Photo of ebadollhzadhamin1387
    ebadollhzadhamin1387 Feb 5, 2023

ممنون از گروه آخار ، تجربه اولین قله در کنار عزیزان و بزرگان گروه آخار واقعا جذاب و لذتبخش بود

• Photo of migueleloi
    migueleloi Feb 24, 2023

Beyond these fantastic scenarios, I loved seeing the discovery of the turtle!
    Best regards

قله زیبا و عالی ، بسیار خوش گذشت

• Photo of salim.r2168
    salim.r2168 Aug 28, 2023

قله زیبا در منطقه بکر قره داغ که واقعا یک روز زیبا و بیادماندنی برایمان رقم خورد ❤❤❤❤