قله آبدراز(کله پیرزنه)

2078
May 9, 2024
May 2024

near Shūrloq, Razavi Khorasan (Iran)

درود🌹محل شروع به صعود این قله،روستای آبدراز از توابع شهرستان سرخس است.از خروجی مشهد(پلیس راه شهرک ابوذر) تا شهر مزداوند حدود ۱۰۰ کیلومتر و از این شهر ییلاقی و مرتفع تا ابتدای فرعی روستاهای آبدراز و بزنگان حدود ۱۷ کیلومتر است.(جمعاً تا ابتدای فرعی روستا ۱۱۷ کیلومتر)مرتفع ترین قسمت جاده مشهد-سرخس،گردنه مزداوند(مرزدارن)به ارتفاع ۱۰۴۳ متر بوده و کمی بعد از شهر قرار دارد.از ابتدای این فرعی تا روستا حدود ۱۰ کیلومتر و تماماً آسفالت است.این فایل نیز از ابتدای همین فرعی ثبت و برداشت شده است.در میانه این مسیر آسفالته سه راه دیگری وجود دارد که می‌بایست مسیر چپ را انتخاب کرد،مسیر مستقیم به دریاچه و روستای بزنگان منتهی می‌شود.محل پارک و شروع در میدان کوچک روستا به ارتفاع ۹۷۵ متر است. از نقطه شروع تا قله مسافت ۴/۳ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۶۹۰ متر است.مسیر ابتدا بموازات شیار آبراهه های رُسی با شیب کمی ارتفاع میگیرد تا روی یال اصلی منتهی به قله سوار شود. پس از قرارگیری روی یال اصلی،در ۴ مرحله از روی تیغه‌هایی به ارتفاع حدود ۲ تا ۳ متر که عمود بر مسیر حرکت و به موازات خط الراس اصلی هستند عبور میکند که مشکل خاصی نیست. به تدریج شیب بیشتر شده و درگیری با سطوح سنگی و صخره ها افزایش می‌یابد.گلهای زیبا و گیاهان معطر منطقه در این بخش از مسیر شما را همراهی میکنند تا خستگی را از تن بزدائید. تا نقطه(الف)که در نقشه مشخص کرده‌ام عبور از روی یال سنگی و بین صخره ها، با ملاحظه ادامه یافته و از این نقطه به بعد مسیر یال توصیه نمیشود و دره سمت راست(شمالی) برای صعود و فرود تا برگشت مجدد به همین نقطه(الف) ایمن‌تر است.پس از رسیدن به خط الراسِ این رشته کوه با شکوه،به ناگاه مبهوت یک شیار سنگی با عرض کم درست زیر سر این بانوی سالخورده،زیبا و فتنه گر میشوید.تابلو در آنسوی این دهلیز است و جای زیادی برای تجمع در اطراف آن نیست.علیرغم اینکه ارتفاع قلل این خط الراس زیاد نبوده و همگی زیر منحنی میزان ۲۰۰۰ قرار دارند،لیکن از میانه مسیر صعود هر کدام،درگیری با سطوح سنگی،موجب چالش و هیجان شده به نحوی که انسان را به تحسین از خلقت زیبای آن وامیدارد.اگر از صعود قله دال فریمان لذت برده اید بی تردید این مسیر برای شما به مراتب جذابتر خواهد بود.این خط الراس بخشی از رشته کوه هزار مسجد است که به خط الراس مزداوند معروف است.جهت گسترش آن همانند هزارمسجد از شمال غربی به جنوب شرقی است و مسیرهای صعود عمود بر این امتداد هستند.این خط الراس از حوالی معدن آق دربند در جنوب شرقی گردنه مزداوند به فاصله ۳۰ کیلومتری از آن ارتفاع گرفته و پس از برخورد با جاده مشهد سرخس در محل گردنه مزداوند در سوی دیگر آن تا آب گرم جاده کلات به طول ۶۰ کیلومتر(در کل ۹۰ کیلومتر) امتداد یافته و سپس به رشته کوه اصلی هزارمسجد پیوند میخورد.بلندترین قله آن جهانگیر با ارتفاع ۱۹۲۵ متر است.آنگونه که مطلع شدم تا این تاریخ(فروردین ۱۴۰۳)به همت هیآت محترم کوهنوردی و صعودهای ورزشی شهرستان سرخس چهار قله از ارتفاعات این کوهستان به نامهای آبدراز،بزنگان،دیمه زار و جهانگیر در شمال غرب گردنه مزداوند و دو قله دیگر به نامهای معدن و ......در جنوب شرق آن شناسایی و در چهار قله اول تابلو نصب شده است.این برنامه در یک روز بهاری،بارانی،مه آلود که ابتدای مسیر گل آلود و در ادامه کلیه سطوح سنگی مرطوب و لغزنده بودند اجرا شد.زمان رفت و برگشت با حضور گروه حدود ۷ ساعت خواهد بود.محلی برای برداشت آب مناسب در این فصل مشاهده نشد.در ارتفاعات آنتن دهی تلفن هست.پیروز،شادکام و تندرست باشید

حرکت در امتداد شیار آبراهه

چند سنگچین کوتاه در این بخش از مسیر

گردنه مزداوند(۱۰۴۳)مرتفع ترین قسمت جاده مشهد سرخس

پل روی کشف رود.پایین ترین قسمت جاده بین مشهد و مزداوند(۷۰۲)عبور خط راه آهن از چپ به راست

نقطه(الف)با حضور گروه از این نقطه به بعد مسیر یال توصیه نمیشود.دره سمت راست(شمال)برای ادامه مسیر ایمن تر است

قله جهانگیر(تابلو ۱۹۲۵)

Photo ofقله آبدراز(تابلو ۱۷۱۵ این فایل ۱۶۷۳)بترتیب قلل بزنگان،دیمه زار و جهانگیر در سمت شمال غربی Photo ofقله آبدراز(تابلو ۱۷۱۵ این فایل ۱۶۷۳)بترتیب قلل بزنگان،دیمه زار و جهانگیر در سمت شمال غربی

Photo ofشکافی بهت آور.درست زیر سر این بانوی سالخورده،زیبا و فتنه گر.تابلوی قله در آنسوی این دهلیز است Photo ofشکافی بهت آور.درست زیر سر این بانوی سالخورده،زیبا و فتنه گر.تابلوی قله در آنسوی این دهلیز است

روی خط الراس.دقت کنید،آنسوی خط الراس پرتگاه است

روستای بزنگان

Photo ofروستای آبدراز.محل پارک خودروها و شروع(۹۷۵)مسافت تا قله ۴/۳ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۶۹۰ متر Photo ofروستای آبدراز.محل پارک خودروها و شروع(۹۷۵)مسافت تا قله ۴/۳ کیلومتر و اختلاف ارتفاع ۶۹۰ متر

راس یال.عبور از تیغه های برجسته ردیف اول(۱۳۳۰)این تیغه ها به ارتفاع حدود ۲ تا ۳ متر هم جهت با خط الراس اصلی(شمال غربی به جنوب شر