قله ۴۲۲۰ متری کلونچین زردکوه ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۴۲۲۰ متری کلونچین زردکوه ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۴۲۲۰ متری کلونچین زردکوه ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۴۲۲۰ متری کلونچین زردکوه ، گروه حوزوی آفاق

August 1, 2021
July 2021

near Cheshmeh Asad, Chaharmahal and Bakhtiari (Iran)

برنامه شماره ۱۴۸ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ۴۲۲۰ متری کلونچین زردکوه بختیاری

تاریخ برنامه: چهارشنبه تا جمعه ۲۳تا۲۵ تیر ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۴ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۲۰ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۸۰۰ متر
سطح برنامه : فوق سنگین

شرح برنامه:
معرفی : زَردکوه، کوهستانی در زاگرس مرکزی واقع در شهرستان کوهرنگ و استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این رشته کوه پس از رشته کوه دنا، دومین کوهستان مرتفع در رشته کوه‌های زاگرس به‌شمار می‌رود. این کوهستان سرچشمه ی اصلی کارون ، زاینده رود و دز می باشد. زردکوه در حد فاصل رود کوهرنگ و رودخانه بازفت و جهت این رشته کوه از شمال غرب تا جنوب شرق هم آهنگ با حرکت کلی ساختار زاگرس است. زردکوه در جنوب غربی ایران و در انتهایی‌ترین قسمت غربی استان چهارمحال و بختیاری واقع است. این رشته کوه یکی از غنی‌ترین ذخایر طبیعی آب ایران است. بلندترین قله آن کلونچین با ارتفاع ۴۲۲۰ متر است که از دور همچون صخره ای مرتفع خودنمایی می کند.

مسیر صعود: برای صعود به این قله باید از شهر چلگرد به سمت جنوب آمده و با‌پیمایش‌ جاده خاکی که از کنار یکی از تاسیسات آب منطقه می گذرد، خود را به گردنه سیب می رسانیم. از آنجا جاده را به سمت ورودی تونل آب دوم کوهرنگ ادامه داده و با گذر از‌‌ پل، جاده را در جهت جنوب غربی ادامه می دهیم تا به پارکینگ خاکی برسیم. مسیر کوهپیمایی از اینجا آغاز شده و با گذر از تنگه حیرت انگیز کول خدنگ، به دره ای طولانی می رسیم که در انتهای آن، قله کلونچین، خود را نشان می دهد. با ادامه دادن مسیر از شمال صخره های قله، خود را به غرب آن رسانده،و با صعود یال غربی، بام چهارمحال و بختیاری در دسترس خواهد بود.

برنامه این هفته، که به دلیل نامساعد بودند هوا در شمال کشور، به سمت ارتفاعات زاگرس تغییر یافت، ابتدا با هدف صعود یکی از قلل مرتفع رشته کوه دنا، آغاز شد. البته با مشورت و نظر جمعی، و به دلیل فاصله کمتر و مناظر زیباتر، بام زردکوه بختیاری هدف قرار گرفت.

شب پنجشنبه در کنار خروجی تونل آب کوهرنگ واقع در شهر چلگرد، چادر زدیم و صبح زود به سمت منطقه صعود حرکت کردیم. گذر از تنگه زیبا و با عظمت کول خدنگ، آغاز جذاب مسیر صعود و درگاه ورودی کوهستان بود. یخچال و تونل برفی زیبا در تنگه، اولین برخورد با برف بود اما آخرینش نبود! فکرش را نمی کردیم که در این فصل، بیش از نیمی از مسیر را باید از روی یخچال های عظیم برفی بپیماییم. عبور از یخچالها به دلیل شیب ملایم سخت نبود، اما در یکی از تنگه ها، حالت خاص یخچال مسیر را مسدود کرده بود که شکر خدا مسیر مناسب دیگری از بالای آن تنگه وجود داشت. پس از ۱۴۰۰ متر صعود و رسیدن به ارتفاع ۳۸۰۰ همزمان با رویت قله، گله بز عشایر‌ که از صخره های راست دره پایین می آمدند به ما رسیدند و با نیم نگاهی تعجب آمیز از ما عبور کردند
پس از اقامه نماز ظهر وعصر، سه نفر به سمت قله حرکت را ادامه دادند، و با توجه به طولانی بودن مسیر و همچنین خطرات احتمالی بازگشت در شب، تنها یک نفر تا قله صعود را تکمیل نموده و باقی گروه به سمت مبدا بازگشتند.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا حاج آقای قادری که وسیله نقلیه را متقبل شدند. ورزشکار و با خدا باشید.

PictographCar park Altitude 0 ft

پارکینگ حاشیه جاده خاکی

مقداری کاهش ارتفاع تا کف دره

ادامه مسیر پاکوب تا ورودی تنگه تقریبا مشخص است در اکثر قسمت های مسیر صعود سنگچین های راهنما قرار گرفته است

ورودی تنگه

تنگه زیبا و با عظمت

یخچال و تونل برفی

دست به سنگ و صعود با احتیاط

بعد از عبور از تونل برفی داخل تنگه، چندین قسمت صعودی با دست به سنگ و احتیاط همراه است. دقت کنید که مسیر را درست بروید . در تنگه نیاز به صخره نوردی ندارید اگر مسیر درست را ببینید

آب مورد نیاز را از این چشمه باید برداشت. بالاتر و تا ارتفاع حدود ۳۷۰۰ متر آب مناسبی پیدا نکردیم

خروج از تنگه

آغاز یخچال های دره

با احتیاط می توان از روی این یخچال ها عبور کرد البته اگر یخ شکن‌ (کرامپون) باشد بهتر است

Photo ofانسداد دره توسط برف، صعود و عبور از تپه سمت راست (شمالی) Photo ofانسداد دره توسط برف، صعود و عبور از تپه سمت راست (شمالی) Photo ofانسداد دره توسط برف، صعود و عبور از تپه سمت راست (شمالی)

انسداد دره توسط برف، صعود و عبور از تپه سمت راست (شمالی)

به دلیل تجمع برف در میان تنگه، امکان عبور ایمن فراهم نبود و شکاف های حاشیه یخچال ایجاد خطر زیادی می کرد. لذا مقداری عقب برگشته و از سمت راست به تپه بالای صخره صعود می کنیم و از آنجا مجدد به درون دره باز می گردیم. در ادامه یه یک صخره دو و نیم متری می رسید که باید آن را نیز با احتیاط صعود کنید

PictographRiver Altitude 0 ft

خروج آب از زیر برف ها

آب خیلی با کیفیتی نبود . از اینجا به بعد اگر بالاتر بروید آب مناسب تری یافت می شود

PictographCampsite Altitude 0 ft

تقاطع دو دره ، آب برف نسبتا مناسب

• Photo of babri
    babri Aug 3, 2021

برنامه بسیار جذابی است و نمای کول خدنگ بسیار زیبا و با شکوه است.
    یادآوری میشود که برخی از چشمه های مسیر گوگردی و غیرقابل شرب هستند. مسیر تنگه کول خدنگ طولانی است اما در انتها قبل از ورود به کاسه زیر قله، نمای باشکوه قله چشمگیر است. به نظرم این مسیر از مسیر متداول زردکوه، بهتر و معقواتر است.