قله ۴۱۵۰ متری کلون بستک ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۴۱۵۰ متری کلون بستک ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۴۱۵۰ متری کلون بستک ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۴۱۵۰ متری کلون بستک ، گروه حوزوی آفاق

August 1, 2021
July 2021

near Dīzīn, Alborz Province (Iran)

برنامه شماره ۱۴۷ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ۴۱۵۰ متری کلون بستک (با جی پی اس تلفن همراه تا ۴۱۷۵ متر ثبت شده)

(توضیحات بیشتری در مکان نشانها افزوده شده است)

تاریخ برنامه: جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۲۶ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۶.۵ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۷۵۰ متر
سطح برنامه :نیمه سنگین

شرح برنامه:
معرفی : کلون بستک قله ای با ارتفاع حدودی ۴۱۵۰ متر از سطح دریا، دومین قله مرتفع خط الراس سرکچال و یکی از آسانترین قلل بالای ۴۰۰۰ متر برای صعود در کشور است. این قله که در زاویه شمالی جاده شمشک - دیزین واقع شده است، به دلیل ارتفاع بالای این جاده که در قسمت آسفالته تا ۳۲۰۰ و تا انتهای جاده خاکی تا ۳۴۰۰ متر ارتفاع می گیرد، با ۳ کیلومتر پیمایش و ۷۵۰ متر صعود، فتح می شود. از فراز این قله که در البرز مرکزی واقع شده است، قلل مرتفع و شاخص زیادی را می توان مشاهده کرد. از بام ایران دماوند در شرق، تا دومین قله مرتفع کشور علم کوه در غرب، از آزادکوه و وروشت در شمال که مشرف بر جنگل های شمال است تا توچال در جنوب همه را می توان از قله کلون بستک مشاهده کرد.

مسیر های صعود: سه مسیر صعود برای کلون بستک وجود دارد، اصلی ترین مسیر،یال جنوب غربی قله است که پاکوب مشخص و مناسبی از مبدا دکلهای مخابراتی بالای گردنه دیزین تا قله وجود دارد. البته بخشهایی از پاکوب نزدیک قله شیب نیمه تندی داشته که احتیاط بیشتری جهت عبور می طلبد. مسیر دوم یال جنوب شرقی قله است که از سمت چپ رودخانه و آبشار دربندسر آغاز شده و نزدیک قله به مسیر اول متصل می شود. سومین مسیر از سپیدستان شمشک آغاز شده و از طریق مسیری شیبدار به خط الراس سرکچال رسیده، سپس با پیمایش خط الراس در زاویه غرب به کلون بستک منتهی می گردد.

سومین برنامه تابستان ۱۴۰۰، با هدف صعود به این قله مرتفع برگزار گردید. نماز صبح در جوار امامزاده محمد(ع) شمشک برگزار گردید و آخرین لحظات بین الطلوعین آغاز صعود گروه بود. جمعیت بالای افراد و گروه های حاضر در مسیر صعود کم نظیر بود. منظره زیبای دریای ابر در شمال رشته کوه البرز، تمام مسیر ما را همراهی می کرد. باد سرد صبحگاهی که از زاویه جنوب می وزید بر نور آفتاب غالب بود و اجازه درآوردن کلاه و کاپشن و دستکش را نمی داد. با حرکت پیوسته و سرعت ملایم اکثر دوستان ظرف سه ساعت خود را به قله رساندند. البته ارتفاع بالا و سختی مسیر در برخی قسمت ها، مانع حضور چند نفر از عزیزان در قله شد. گرفتن تصاویر یادگاری با تابلو قله و اندکی استراحت ،پایان صعود و آغاز بازگشت به سمت مبدا بود. در مسیر بازگشت نیز شاهد ترافیک سنگین تردد کوهنوردان بوده و نهایتا تا ساعت ۱۲ به پارکینگ رسیدیم و سوار برخودروها به سمت شمشک سرازیر شدیم. چشمه و آبشار کوچکی در حاشیه جاده و نزدیک رودخانه دربندسر، بهانه ای شد تا نبود چشمه و آب در مسیر قله را جبران نموده و توشه ای برای مسیرمان تا قم برداریم.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

گردنه دیزین

جاده شمشک به دیزین تا گردنه باز بود و از آنجا به سمت دیزین مسدود است. هرگاه قصد عزیمت داشتید می توانید شماره تماس پیست دیزین یا رستوران ها و فروشگاه های شمشک را از نقشه گوگل پیدا کنید و از آخرین وضعیت باز یا بسته بودن این مسیر مطلع شوید.

ورودی جاده دکل مخابراتی

کمی پایین تر از گردنه دیزین

PictographCar park Altitude 0 ft

پارکینگ دکل مخابراتی

جمعه های تابستان بسیار شلوغ است و بعضا ناچار هستید در جاده خاکی پارک کنید جنس مسیر خاکی از گردنه دیزین تا محل دکل بسیار مناسب است و انواع خودرو می تواند مسیر را بالا رود

تقاطع پاکوب

مسیر زاویه شمالی ( در مسیر صعود سمت چپ) هم برای رفت و هم برای باز گشت مناسبتر است

نمای یال صعود

مسیر سنگی

بخشی از مسیر پاکوب از میان صخره ها عبور می کند که با توجه به تعدد پاکوب ها گاه مجبور می شوید از روی سنگ ها عبور کنید.

آغاز شیب تند

از این مکان به بالا با افزایش شیب، جنس مسیر نیز مقداری ریزشی می شود و باید احتیاط بیشتری را تا قله به خرج داد

PictographSummit Altitude 0 ft

قله

• Photo of Hamed.Tehrani
    Hamed.Tehrani Aug 1, 2021

سلام جناب رازقی.. خدا قوت.. واقعا ترکهاتون کامل و عالی هستند.. میشه لطفا بفرمایید از چه نرم افزاری برای عکسهای سه بعدی استفاده میکنید؟

M.E.Razeghi Aug 2, 2021

سلام و عرض ارادت، تشکر از نظر لطفتون. تصاویر سه بعدی رو با استفاده از نرم افزار google earth نسخه ویندوز تهیه می کنم

• Photo of isania.ahmad
    isania.ahmad Aug 4, 2021

سلام و خدا قوت
    شاد و تندست باشید

M.E.Razeghi Aug 4, 2021

سلام و ارادت، همچنین در پناه خدا موفق و سلامت و ورزشکار باشید

• Photo of HADI MOHAMMADPOUR
    HADI MOHAMMADPOUR Aug 9, 2021

تشکر از اطلاعات و ویپوینت ها. البته این مسیر پاکوب مشخصی داره و نیازی به ترک نیست