گاوکشان ۳۸۱۳ متر از شاهکوه ، گروه آفاق

Photo ofگاوکشان ۳۸۱۳ متر از شاهکوه ، گروه آفاق Photo ofگاوکشان ۳۸۱۳ متر از شاهکوه ، گروه آفاق Photo ofگاوکشان ۳۸۱۳ متر از شاهکوه ، گروه آفاق

July 18, 2021
June 2021

near Qāqū, Golestan (Iran)

Viewed 1946 times, downloaded 116 times

(این فایل مربوط به مسیر رفت از روستای شاهکوه سفلی است، مسیر بازگشت از قله تا سد مجن جداگانه قرار گرفت)

گزارش برنامه شماره ۱۴۳ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ۳۸۱۳ متری گاوکشان (بام استان گلستان)

تاریخ برنامه: پنجشنبه و جمعه ۲۰و۲۱ خرداد ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۵ نفر
️مسافت طولی طی شده مسیر رفت تا قله : حدود ۵.۲۵ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۳۳۵ متر
سطح برنامه : فوق سنگین

شرح برنامه:
البرز شرقی، بین استان سمنان و گلستان، دارای رشته کوه هایی عظیم و پر ابهت است و مناظر حیرت انگیزی را ایجاد کرده است. گاوکُشان دومین قله بلند البرز شرقی با ارتفاع ۳۸۱۳ متر، بام استان گلستان نیز به شمار می رود. این قله که همچون صخره ای عظیم بر فراز منطقه چهارباغ و روستای شاهکوه عرض اندام می کند، صعودی سنگین را برای فتحش می طلبد. صعود به گاوکشان از روستاهای شاهکوه سفلی، شاهکوه علیا، دیباج و شهر مجن امکان پذیر است که البته کوتاه ترین و معروف ترین مسیر از شاهکوه سفلی آغاز می شود و اکثر کوهنوردان همین مسیر را برای صعود برمی گزینند. با این حال شیب صعود از این روستا بسیار زیاد و جنس مسیر به گونه ایست که احتمال خطر بالایی دارد.

صد و چهل و سومین برنامه آفاق با هدف صعود به بام استان گلستان اجرا شد. پس از صعود شاهوار در سحرگاه پنجشنبه ، دو مرحله استراحت صبح و عصر در محل روستای تاش انجام شد. پس از رفع خستگی صعود قبلی، کوله ها را برای دومین صعود شبانه آماده کردیم و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به سمت شاهکوه سفلی حرکت نمودیم. اندکی قبل از روستا وارد جاده خاکی نه چندان مرغوب شده و در حد امکان با خودرو پیش رفتیم. کوهپیمایی از ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متر از سطح دریا و در هوایی صاف، پرستاره و البته بسی سرد آغاز شد. هر چه پیش می رفتیم شیب مسیر نیز بیشتر می شد.

با رسیدن به ارتفاع ۳۱۰۰ متر ، اصلی ترین و چالشی ترین شیب مسیر پیش رویمان قرار گرفت. این بخش مسیر که بیش از ۴۰۰ متر صعود از میان صخره هاست، جنس شنی و زمین ریزشی دارد که احتیاط بسیار بالایی را می طلبد. با نهایت احتیاط و هدایت حاج آقای مزینانیان این بخش مسیر را نیز با موفقیت عبور کردیم. لحظات اذان صبح فرارسید و گروه که به مکان مناسبی در ارتفاع ۳۶۰۰ متر رسید اقدام به توقف و اقامه نماز نمودیم. نور شهرها و روستاهای استان گلستان از دور دیده می شد و دریای ابری در ارتفاعی بسیار پایینتر رفته رفته به چشم می آمد. صعود را با سرعتی ملایم ادامه داده و در نهایت ساعت ۶:۱۵ به قله رسیدیم.

باد تند و سردی در محل قله می وزید. مکان مناسبی را انتخاب کرده و ساعتی مشغول به صرف صبحانه و استراحت شدیم. با توجه به شیب تند مسیر اصلی که برای فرود فشار زیادی به زانو ها می آورد، تصمیم بر آن شد از مسیری جدید که شیب کمتری دارد و به سد مجن می رسد اقدام به بازگشت نماییم. طراحی مسیر بازگشت انجام شد و قرار شد که آقای مزینانیان از مسیر اصلی بازگشته و با خودرو، خود را از مسیر شهر مجن به انتهای مسیر ما برساند. فرود دره شمالی قله را آغاز کردیم. دره ای بسیار زیبا دارای تنگه هایی عظیم که بسیاری از بخش های آن با برف پوشانده شده بود. با پنج کیلومتر پیمایش به دره و رودخانه زیبای پی حصار رسیدیم و از آن جا نیز ده کیلومتر دیگر تا سد مجن راه بود. نماز ظهر و عصر را در کنار یکی از چشمه های پرآب مسیر اقامه نموده و با رسیدن به سد مجن با پیشنهاد آقای مزینانیان بازدیدی از آبشار زیبای تنگه داستان نیز انجام شد و حدود ساعت ۴:۳۰ عصر به روستای تاش بازگشتیم. پس از ساعاتی استراحت و جمع آوری وسایل به شاهرود بازگشته و شام را مهمان کرم آقای مزینانیان و ابوی گرامی شدیم. بازگشت به قم نیز ۶ ساعتی به طول انجامید و نهایتا بین الطلوعین شنبه، این برنامه زیبا پایان یافت.
با تشکر از همنوردان حاضر و حجت الاسلام مزینانیان جهت هماهنگی مکان استقرار ، راهنمایی مسیر صعود و مهمان نوازی گرمشان.

جاده خاکی نامرغوب است و با خودروهای معمولی به سختی می شود بالا رفت

شیب تند

این جا شیب تند تر شده و زمین نیز رفته رفته ریزشی تر می شود

شیب تند شنی

در این منطقه علاوه بر شیب تند مسیر، جنس زمین نیز سنگریزه و شنی شده که احتیاط بسیار زیادی برای صعود و از آن بیشتر برای فرود می طلبد. خطر سقوط برای افراد ناآشنا و مبتدی بسیار بالاست

PictographCampsite Altitude 0 ft

استراحت بالای صخره

گردنه، تابلوی راهنما

مناظر زیبای رشته کوه

گردنه دوم قبل قله

PictographSummit Altitude 0 ft

قله

عدد ارتفاع درج شده در تابلو ۳۸۱۳ است البته ارتفاعی که ما با نرم افزار گرفتیم بالاتر بوده و به ۳۸۴۵ رسید