قله ۳۸۱۳ متری گاوکشان از سد مجن ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۳۸۱۳ متری گاوکشان از سد مجن ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۸۱۳ متری گاوکشان از سد مجن ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۸۱۳ متری گاوکشان از سد مجن ، گروه حوزوی آفاق

1987
July 18, 2021
June 2021

near Qāqū, Golestan (Iran)

مسیر بازگشت از قله گاوکشان تا سد مجن از مسیر رودخانه پی حصار
(فایل مسیر صعود از شاهکوه سفلی جداگانه قرار داده شد)

تاریخ برنامه: جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۵ نفر
️مسافت طولی طی شده از قله تا سد مجن : حدود ۱۵.۶ کیلومتر
کاهش ارتفاع : حدود ۱۷۳۰ متر
افزایش ارتفاع : ۲۰۰ متر
سطح برنامه : فوق سنگین

شرح برنامه:
البرز شرقی، بین استان سمنان و گلستان، دارای رشته کوه هایی عظیم و پر ابهت است و مناظر حیرت انگیزی را ایجاد کرده است. گاوکُشان دومین قله بلند البرز شرقی با ارتفاع ۳۸۱۳ متر، بام استان گلستان نیز به شمار می رود. این قله که همچون صخره ای عظیم بر فراز منطقه چهارباغ و روستای شاهکوه عرض اندام می کند، صعودی سنگین را برای فتحش می طلبد. صعود به گاوکشان از روستاهای شاهکوه سفلی، شاهکوه علیا، دیباج و شهر مجن امکان پذیر است که البته کوتاه ترین و معروف ترین مسیر از شاهکوه سفلی آغاز می شود و اکثر کوهنوردان همین مسیر را برای صعود برمی گزینند. با این حال شیب صعود از این روستا بسیار زیاد و جنس مسیر به گونه ایست که احتمال خطر بالایی دارد.

صد و چهل و سومین برنامه آفاق با هدف صعود به بام استان گلستان اجرا شد. پس از صعود شاهوار در سحرگاه پنجشنبه ، دو مرحله استراحت صبح و عصر در محل روستای تاش انجام شد. پس از رفع خستگی صعود قبلی، کوله ها را برای دومین صعود شبانه آماده کردیم و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به سمت شاهکوه سفلی حرکت نمودیم. اندکی قبل از روستا وارد جاده خاکی نه چندان مرغوب شده و در حد امکان با خودرو پیش رفتیم. کوهپیمایی از ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متر از سطح دریا و در هوایی صاف، پرستاره و البته بسی سرد آغاز شد. هر چه پیش می رفتیم شیب مسیر نیز بیشتر می شد.

با رسیدن به ارتفاع ۳۱۰۰ متر ، اصلی ترین و چالشی ترین شیب مسیر پیش رویمان قرار گرفت. این بخش مسیر که بیش از ۴۰۰ متر صعود از میان صخره هاست، جنس شنی و زمین ریزشی دارد که احتیاط بسیار بالایی را می طلبد. با نهایت احتیاط و هدایت حاج آقای مزینانیان این بخش مسیر را نیز با موفقیت عبور کردیم. لحظات اذان صبح فرارسید و گروه که به مکان مناسبی در ارتفاع ۳۶۰۰ متر رسید اقدام به توقف و اقامه نماز نمودیم. نور شهرها و روستاهای استان گلستان از دور دیده می شد و دریای ابری در ارتفاعی بسیار پایینتر رفته رفته به چشم می آمد. صعود را با سرعتی ملایم ادامه داده و در نهایت ساعت ۶:۱۵ به تابلو قله رسیدیم.

باد تند و سردی در محل قله می وزید. مکان مناسبی را انتخاب کرده و ساعتی مشغول به صرف صبحانه و استراحت شدیم. با توجه به شیب تند مسیر اصلی که برای فرود فشار زیادی به زانو ها می آورد، تصمیم بر آن شد از مسیری جدید که شیب کمتری دارد و به سد مجن می رسد اقدام به بازگشت نماییم. طراحی مسیر بازگشت انجام شد و قرار شد که آقای مزینانیان از مسیر اصلی بازگشته و با خودرو، خود را از مسیر شهر مجن به انتهای مسیر ما برساند. فرود دره شمالی قله را آغاز کردیم. دره ای بسیار زیبا دارای تنگه هایی عظیم که بسیاری از بخش های آن با برف پوشانده شده بود و بعضا برای عبور نیازبه احتیاط زیادی داشت.
با پنج کیلومتر پیمایش به دره و رودخانه زیبای پی حصار رسیدیم و از آن جا نیز ده کیلومتر دیگر تا سد مجن راه بود. نماز ظهر و عصر را در کنار یکی از چشمه های پرآب مسیر اقامه نموده و با رسیدن به سد مجن با پیشنهاد آقای مزینانیان بازدیدی از آبشار زیبای تنگه داستان نیز انجام شد و حدود ساعت ۴:۳۰ عصر به روستای تاش بازگشتیم.

با تشکر از همنوردان حاضر و حجت الاسلام مزینانیان جهت هماهنگی مکان استقرار ، راهنمایی مسیر صعود و مهمان نوازی گرمشان.

PictographSummit Altitude 0 ft

قله

عدد ارتفاع درج شده در تابلو ۳۸۱۳ است البته ارتفاعی که ما با نرم افزار گرفتیم بالاتر بوده و به ۳۸۴۵ رسید

نمای صخره و پرتگاه

تنگه های صخره ای

PictographRisk Altitude 0 ft

تنگه و پرتگاه

از این تنگه صرفا با ابزار فنی می توان بالا یا پایین رفت. می توان از مسیر جایگزین در شرق تنگه استفاده کرد

مسیر ایمن بالای تنگه

نمای تنگه گاوکشان

PictographRiver Altitude 0 ft

رودخانه

Photo ofمسیر گله داران و ساکنین دره پی حصار Photo ofمسیر گله داران و ساکنین دره پی حصار Photo ofمسیر گله داران و ساکنین دره پی حصار

مسیر گله داران و ساکنین دره پی حصار

مسیری عریض در حاشیه رودخانه دره پی حصار که اهالی منطقه و گله داران با موتور در آن رفت و آمد می کنند

چشمه پر آب

گردنه سد مجن به پی حصار

PictographLake Altitude 0 ft

سد مجن

با فنس اطراف آن مسدود شده و به راحتی نمی توان نزدیک آب سد شد

PictographWaterfall Altitude 0 ft

آبشار زیبای تنگه داستان

کمی بالاتر از سد مجن با امکانات مناسب و هزینه ورودی ۵۰۰۰ تومان برای خودرو معمولی

• Photo of HADI MOHAMMADPOUR
    HADI MOHAMMADPOUR Jul 20, 2021

خیلی طولانیه، سه برابر مسیر شاه‌کوه!

• mojazmasoud5 Jul 25, 2021

درود خدای مهربان بر شما
    خدا قوت
    معمولا هنگام صعود و پایین آمدن از کوه، گروه باید همراه هم باشند، اگر برای آقای مزینانی اتفاقی هنگام برگشت می افتاد، چه کسی کمکش می کرد؟

• Photo of M.E.Razeghi
    M.E.Razeghi Jul 25, 2021

سلام،تشکر از دقتتون، اولا ایشان خود راهنمای صعود قلل منطقه هستند ، ثانیا در روز برنامه گروه های زیادی از همان مسیر شاه‌کوه در حال صعود بودند که در صورت حادثه احتمالی برای کمک حضور داشتند. موفق باشید

• mojazmasoud5 Jul 25, 2021

سلام از اینکه وقت گذاشتین و با سعه صدر تمام، پاسخ این حقیر را دادین، بسیار سپاسگزارم.