قله ۳۷۲۱متری سماموس ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۳۷۲۱متری سماموس ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۷۲۱متری سماموس ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۷۲۱متری سماموس ، گروه حوزوی آفاق

September 28, 2022
June 2022

near Javāher Deh, Māzandarān (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۸۹ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

صعود به قله ۳۷۲۱ متری سماموس بام استان گیلان
(برخی توضیحات در مورد مسیر، ضمن مکان نشان ها افزوده شده )
⏱ تاریخ برنامه: جمعه و شنبه ۱۳و۱۴ خرداد ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۷ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۲۱.۲ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۸۳۰ متر
سطح برنامه : فوق سنگین

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: سُماموس نام بخشی از رشته کوه البرز و نام قله‌ایست که با ۳۷۲۱ متر ارتفاع، مرتفع‌ترین قلهٔ مشرف به دریای خزر و بلندترین قلهٔ استان گیلان محسوب می شود. سمام نام عمومی منطقه‌ای در سمت شمال غربی قله است که چند پارچه آبادی در آن قرار دارد. در محل قله، بنایی وجود دارد که به امامزاده سماموس مشهور است. مسیرهای صعود متنوعی برای این قله وجود دارد که مشهورترین آن از مبدا جواهرده در استان مازندران و جواهردشت در استان گیلان است.

🏔 چهارمین برنامه از مجموعه برنامه های صعود قلل مرتفع آفاق در سال ۱۴۰۱ با هدف صعود به بام استان گیلان از مسیر جواهرده برنامه ریزی شد. با توجه به تعطیلات ۱۴و ۱۵ خرداد، جمعه به عنوان روز شروع برنامه قرار گرفت و پس از اقامه نماز صبح در مسجد الغدیر، حرکت به سمت شمال آغاز شد. این برنامه که قرار بود به صورت صعود دو مرحله ای اجرا شود، به دلیل ترافیک سنگین جاده چالوس و تاخیر در رسیدن به جواهرده، دچار تغییر زمانبندی شد. در نتیجه با توجه به اینکه مسیر قم تا جواهرده بیش از ۱۱ ساعت زمان گرفته بود، خستگی ناشی از آن اجازه صعود در عصر جمعه را نمی داد. لذا با مشورت اعضا، قرار بر این شد که تا نیمه شب استراحت کرده و پس از آن اقدام به صعود یکروزه نماییم.

🏕 محوطه ای کوچک در کنار بقعه امامزاده سیده فاطمه (ع) جواهرده، جهت برپایی چادر انتخاب شد. جواهرده خود دو مسیر صعود به سمت سماموس دارد. یک مسیر در غرب روستا از حاشیه رودخانه و آبشار به سمت قله می رود و مسیر دیگری که به صورت یک جاده تا قله کشیده شده، از مبدا همین امامزاده در شمال روستا آغاز می شود. البته جاده مسدود است و صرفا به برخی خودروهای محلی اجازه عبور داده می شود.

🏕 ساعت ۲تا۳ نیمه شب، چادر و وسایل را جمع کرده، غذایی مختصر خورده و به سمت مبدا مسیر آبشار عزیمت نمودیم. مسیر زیبای رودخانه و چندین آبشار بزرگ و کوچک در تاریکی شب خیلی نمایان نبود. اقامه نماز صبح در چمنزار حاشیه رودخانه حال و هوایی داشت. رسیدن به سرچشمه ها مصادف شد با روشن شدن هوا ، مقدار آب مورد نیاز را برداشتیم و به سمت معدن شن صعود را ادامه دادیم. تابش آفتاب هوا را ملایم کرده بود. مقداری خستگی از روز قبل و خواب نه چندان دلچسب شبانه (به دلیل سر و صدای دیگر گروه ها) ، همراه با فشار صعود سنگین مسیر آبشار، دست به دست هم دادند و گروه را بر زمین زدند. البته نرمی چمنزار و گرمی آفتاب هم بی تاثیر نبود و نتیجتا نیم ساعتی خوابیدیم.

🏔 صعود پس از آن خواب مراد، با قدرت ادامه یافت. هر چه صعود می کردیم، قله بزرگوار خود را به این راحتیها نشان نمی داد. با عبور از معدن شن و رسیدن به ارتفاعی بیش از ۳۲۰۰ (بیش از ۱۲۰۰ متر صعود)، بالاخره زیارت از راه دور حاصل شد. اما این تازه اول ماجرا بود و هنوز چندین کیلومتر مسیر ما را فرا می خواند. عزم را جزم کرده و مسیر جاده خاکی که از دامنه جنوبی سماموس کوچک گذر می کرد را پی گرفتیم. در حال خود بودیم که ناگاه، کاروان موتورهای تریل یک به یک از کنار ما عبور کرده، نه تنها صدا و سکوت طبیعت را برهم زدند بلکه یک لایه خاک هم بر کوهنوردان حاضر در مسیر افزودند! به هر حال لعن و نفرین زیادی بر جان خریدند و البته تا قله و حتی در مسیر برگشت ول کن نبودند!

🏔 با عبور از آخرین گردنه، صعود بخش پایانی قله آغاز شد. از یخچال ابتدایی با احتیاط عبور کرده و سوار بر یال شمال شرقی قله شدیم. دقایقی پیش از اذان ظهر، صعودمان در کنار مرقد امامزاده مدفون در کنار قله پایان یافت. نماز ظهر و عصر را در حالی خواندیم که نمایی از عظیم ترین ارتفاعات البرز و قللی همچون سیالان پیش چشممان بود و حمد و تسبیحمان را تعمیق می بخشید. استراحتی کردیم و با خلوت شدن ترافیک کوهنوردان در کنار تابلو قله، ما نیز تصاویری ثبت نموده و به سمت جواهرده بازگشتیم. خسته بودیم اما حرکت در کنار چشمه ها و رودخانه و چندین آبشار، با پس زمینه ای از حضور گله های اسب قدم زنان در میان چمنزار، توان آدمی را احیا می نمود. پیمایشمان با تاریک شدن هوا به پایان رسید. نماز را در روستا و در کنار مسجدی با درهای بسته! اقامه کرده و از میان جنگل به سمت دریا روانه شدیم. با خود گفتیم جواهرده برای شب مانی سرد است و در کنار دریا بدون نیاز به چادر و کیسه خواب می خوابیم. اما ای دل غافل، به ساحل که رسیدیم ناچار به برپایی چادر شدیم و تا صبح یخ زدیم😢. با اقامه نماز صبح و روشن شدن هوا، اندکی هم از منظره دریا بهره برده و پس از آن به سمت قم حرکت کردیم و بحمدالله این برنامه نیز با همه خاطراتش به خوبی و خوشی به پایان رسید.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

آبشار مصنوعی

آبشاری که با هدایت آب از زیر آخرین مرکز تفریحی جواهرده به پایین میریخت

شیب نیمه تند پاکوب بالادست

بین آبشار مصنوعی و آبشار اصلی جواهرده، دو سری پاکوب هست . پاکوب پایین نزدیک به کف دره است و به پایین آبشار می رسد. پاکوب بالادست به بالای آبشار می رسد. البته کمی قبل از آبشار بالا، مسیر های فرعی اتصالی بین دوپاکوب وجود دارد. لذا حتی اگر از مسیر پایین هم بروید قبل از آبشار می توانید تغییر مسیر داده و به بالای آبشار و ادامه مسیر صعود دست یابید.

آبشار جواهرده

آب کافی از این چشمه یا چشمه بعدی بردارید. چون تا قله آب مناسب وجود ندارد

آب بندهای سنگی

دقت کنید در این بخش، مسیر رفت و برگشت مجزایی ثبت کردم. حتما از مسیر نزدیک کف دره برید چون مسیر بالا مناسب نیست.

رودخانه خروشان

مسیر دره از آبشار اول تا چشمه بالادست شیب زیاد و بعضا تندی دارد. با توجه به وزن کوله ای که همراه دارید در پیمایش این مسیر دقت کنید چون خطر افتادن وجود دارد.

این آخرین چشمه مسیر است . در زمانی که ما صعود کردیم آب مناسبی بالاتر از این چشمه نبود و معدن بالادست هم معلوم نیست آب داشته باشد. لذا آب مورد نیاز رفت و برگشت را از این چشمه یا از چشمه پایینی باید بردارید

خروج از دره به پاکوب بالادست

پاکوبهای چندگانه

ترک ثبت شده کم شیب ترین پاکوب این مسیر است

PictographMine Altitude 9,843 ft

کارگاه معدنی

پاکوب میانبر

ما در مسیر رفت بخشی را به جهت شیب کمتر از جاده خاکی صعود کردیم. اما مسیر پاکوب میانبر سریعتر و بهتر است حتی برای صعود.

از این مکان قله زیبای سماموس رخ می نماید

جاده خاکی

مقداری فرود و عبور از یخچال

یال منتهی به قله

قله

PictographReligious site Altitude 12,188 ft

بنای امامزاده، سقف بسیار کوتاهی دارد و در تاریخ صعود ما به دلیل نفوذ آب برف به داخلش، مرطوب ، کثیف و غیر قابل استفاده برای استراحت یا شبمانی بود. مگر در آینده فکری به حال نظافت،ترمیم و بهسازی آن بشود.