قله ۳۶۳۵ متری بازگیر گرین ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۳۶۳۵ متری بازگیر گرین ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۶۳۵ متری بازگیر گرین ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۶۳۵ متری بازگیر گرین ، گروه حوزوی آفاق

one day one hour 11 minutes
June 6, 2021
May 2021

near Chaqābol, Lorestan Province (Iran)

برنامه شماره ۱۳۹ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛

صعود به قله ۳۶۷۰ متری وانگه (رشته کوه گرین)

تاریخ برنامه: پنجشنبه و جمعه ۶و۷ خرداد ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۴ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۱۹.۵ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۷۵۰ متر
سطح برنامه : فوق سنگین

شرح برنامه:

رشته‌کوه گَرین یا گرو از رشته کوه‌های بزرگ غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌های همدان و کرمانشاه است. گرو در ادامهٔ اشترانکوه می‌باشد و طول آن به بیش از ۱۸۰ کیلومتر می‌رسد. این رشته کوه در استان کرمانشاه به کوه‌های پرو و بیستون می‌پیوندد. گرین از غرب به شهرستان دلفان و شهرستان سلسلمه (الشتر)، از شمال به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از جنوب به شهرستان خرم‌آباد محدود می‌شود. این رشته کوه یکی از کانونهای آبگیر دائمی استانهای لرستان و همدان است که رودهای دز و گاماسب را تغذیه می‌کند.

بلندترین قله این رشته کوه که در برخی منابع وانگه نام گذاری شده است و حدود ۳۶۸۰ متر ارتفاع دارد، هدف برنامه این هفته گروه آفاق قرار گرفت. مبدا صعود ما معدن کارخانه سیمان نهاوند بود که ارتفاعی در حدود۲۱۰۰ متر داشت. حرکت ما با بار سنگین شامل کیسه خواب و چادر، در زمانی آغاز شد که یک انفجار معدنی را نیز شاهد بودیم . با پیمایش شبانه حدود ۳.۵ کیلومتر و صعود ۴۵۰ متر، به محل چادر عشایر منطقه رسیدیم و البته با استقبال جمعی از سگ های گله نیز مواجه شدیم. مکان مناسبی را با کمک یکی از چادرنشینان برای برپایی چادر خودمان انتخاب کردیم اما صدای دائم سگ هایی که همچنان ما را غریبه می دانستند، استراحتی نه چندان دلچسب را برایمان تا صبح رقم زد.

🗺 اقامه نماز صبح و صرف صبحانه آغاز برنامه روز دوم بود. صعود اصلی را با کوله ای سبک تر آغاز کردیم و هرچه پیش می رفتیم با شیب تندتری مواجه می شدیم. برف تجمیع شده در دره ها از ارتفاع ۲۸۰۰ متر قابل مشاهده بود اما چشمه ای که بتوان آب تمیزی برداشت در مسیر یافت نشد. با عبور از ارتفاع ۳۰۰۰ متر، مناظر حیرت انگیز رشته کوه گرین خود را نمایان ساخت و صخره ها و توده های عظیم برف جلوه حیرت انگیزی به منطقه داده بود. به علت حجم بالای برف، چندین بار مجبور به تغییر مسیر شدیم که انرژی و زمان زیادی را از ما گرفت و نهایتا در ساعت ۱۳:۳۰ ظهر موفق به فتح قله بازگیر در ارتفاع ۳۶۳۰ متر شدیم. هنوز تا بلندترین ارتفاع منطقه یک کیلومتر پیمایش مانده بود اما با مشورت دوستان و ملاحظه زمان و توان، تصمیم به انتهای صعود گرفته و به سمت چادر بازگشتیم. یک گروه چهارنفره اهل خرم آباد نیز که به این قله صعود کرده بودند، به علت شیب خطرناک و صعب العبور بودن مسیر صعودشان، همراه ما و از مسیر پیشنهادی ما بازگشتند.
با استراحتی اندک در محل عشایر، چادر و وسایل را جمع نموده و تا ساعت ۲۱:۳۰ خود را به معدن رساندیم. اقامه نماز جماعت مغرب و عشا پایان بخش برنامه صعود ما بود.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه . ورزشکار و با خدا باشید.

PictographMine Altitude 0 ft

مسیری که ما با خودرو طی کردیم تا روستای سهران آسفالت بود و بعد از آن خاکی نیمه مرغوبی داشت تا به جاده معدن منتهی شد. با یکی از خودروهایی که به معدن می رفت هماهنگ کردیم(ظاهرا از مسئولین معدن بود) و تا بالای جاده معدن رفتیم و در مکان مناسبی پارک کردیم

جاده خاکی شیب تند

خودرو عادی از این جاده بالا نمیره و باید همون پایین محل معدن پارک کرد

حرکت بالای دره

در بعضی قسمت ها پاکوب وجود داره

پاکوب شیب تند فرود به دره

این محل مناسبترین مسیر ورود به دره اصلیست . باقی قسمت های اطراف دره صخره ایست

PictographCampsite Altitude 0 ft

دره اصلی و تک چادر عشایر

اولین چادر عشایر در این مکان بود که البته گله و سگ هم داشت. احتیاط حرکت گروهی رو داشته باشید

آب رو با لوله از دو کیلومتر بالاتر و از آب برف انتقال دادند. کیفیت آب چشمه خیلی بالا نیست اما تنها منبع مطمان همینه

PictographCampsite Altitude 0 ft

چادر عشایر، محل کمپ

چندین چادر عشایر در این منطقه وجود داره . گله های بسیار زیاد و همینطور سگ هایی که صداشون تا صبح نگذاشت خواب راحتی داشته باشیم شاید اگر بخواید مکان مناسب تری برای کمپ داشته باشید چند صد متر بالاتر مناسب باشه

ورودی دره فرعی

ورود به دره شیب دار و فرعی سمت چپ بهترین راه برای رسیدن به خط الارس هست

برف

شیب نیمه تند

پاکوب از پایین صخره ها

مسیر تراورس زیر یال

مسیر پایین فراز و نشیب کمتری داشته و از حرکت بر روی یال بسیار بهتر است به علاوه در بسیاری از قسمت ها پاکوب مشخصی دارد

منظره قلل از بالای یال

PictographRisk Altitude 0 ft

یخچال برفی شیب تند

این قسمت یخچال برفی با شیب زیادی داشت که به دلیل نداشتن تجهیزات احتیاطی لازم شامل کلنگ و کرامپون ترجیح دادیم از بالای برف و مسیر خط الارس ادامه بدیم

حجم برف نزدیک خط الراس

PictographRiver Altitude 0 ft

آب جاری حاشیه برف

تنها مکانی که می توان آب برداشت اینجا است(هرچند کیفیت آب پایین بود). دیگر بخش های مسیر تا محل کمپ ، مکانی که بتوان آب مناسبی برداشت کرد ، یافت نکردیم

PictographSummit Altitude 0 ft

قله بازگیر

تابلو قله به علت فرسایش و عوامل طبیعی (وشاید انسانی) نوشته اش ناخوانا شده بود و شکسته بود ! ؛