قله ۳۲۸۰ متری هفت میل ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۳۲۸۰ متری هفت میل ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۲۸۰ متری هفت میل ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۲۸۰ متری هفت میل ، گروه حوزوی آفاق

July 28, 2022
May 2022

near Rāmeh-ye Bālā, Semnan (Iran)

☘️برنامه شماره ۱۸۶ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

⛰صعود به قله ۳۲۸۰ متری هفت میل⛰ بام شهرستان آرادان و مرتفع ترین قله غرب استان سمنان

تابلو قله ارتفاع ۳۳۵۰ درج شده که البته با بررسی ارتفاعات دیگر فایل مسیرها و ارتفاع ثبت شده توسط دستگاه خودمان ظاهرا اشتباه است و حدود ۳۲۸۰ صحیح می باشد

لینک نام ثبت شده قله در پایگاه ملی نام های جغرافیایی (موقعیت وعدد ارتفاع ها در این سایت حدودی است)
موقعیت قله در نقشه گوگل

⏱ تاریخ برنامه: پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۶ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۲۴.۹ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۳۹۰ متر
سطح برنامه : فوق سنگین

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: هفت میل که نام آن برگرفته از هفت سنگچین (میل) راهنما بر فراز ارتفاعات شمال شهرستان آرادان است، مرتفع ترین نقطه غرب استان سمنان به شمار می رود. این منطقه زیبا، سرچشمه رودخانه هاییست که به سمت سرخه و آرادان جاری می شوند. سه مسیر صعود برای رسیدن به این قله وجود دارد، مسیر غرب و جنوب غربی از مبدا روستای رامه بالا، مسیر شرقی از مبدا روستای امامزاده عبدالله و مسیر جنوب غربی از روستای جوین. مرسوم ترین مسیر صعود از روستای رامه است و دیگر مسیر ها به دلیل مسافت زیاد، کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

🏔 دومین برنامه از سلسله برنامه های صعود به قلل مرتفع کشور، با هدف صعود به این قله از مسیر زیبای رامه برگزار شد. ظهر پنجشنبه، با حرکت از قم برنامه آغاز شد. از ساعت ۶تا۸ عصر، بازدیدی از قنات تاریخی آبسرک، تنگه چهارطاق و آبشار زیبای باغستان که در منطقه پایین دست رامه قرار دارند صورت گرفت. با تاریک شدن هوا، به روستای رامه پایین رسیده، مهمان گلزار شهدای این روستا شدیم و شب را همانجا به استراحت پرداختیم. مشاهده آسمان پر ستاره در نبود آلودگی نوری، و در کنار هوای بسیار خنک روستا، لذتی وصف ناشدنی بود.

🏔 صبح جمعه، پس از اقامه نماز صبح و صرف صبحانه، برنامه را با حرکت به سمت روستای رامه بالا ادامه دادیم. بیشتر مسیر جاده از ابتدای تنگه چهار طاق تا رامه بالا خاکی است اما با احتیاط می توان با خودروهای عادی نیز این مسیر را پیمود. آغاز صعود از رامه بالا، با نوای دلنشین جریان رودخانه و چه چه پرندگان در مسیری زیبا و جنگلی همراه بود. چند ساعت پیمایش در حاشیه این دره زیبا، ما را به محدوده آبشار لزوره رساند. با توجه به عدم امکان صعود از آبشار، از مسیر بالای آبشار گذر کرده و به تنگه لزوره دست یافتیم. با گذر از این تنگه جذاب که رودخانه از میان آن جریان داشت، به منطقه دشت های گل لزوره وارد شدیم، جلوه های زیبای خلقت را یکی از پس از دیگری رویت کرده و تسبیح بر زبان جاری می نمودیم. پس از ساعت ها صعود و رسیدن به سرچشمه رودخانه در دشت بالای لزوره، بالاخره قله خود را نمایاند. آخرین و سنگین ترین شیب صعود را به آرامی پیموده تا در نهایت به بام منطقه دست یافتیم و نماز ظهر و عصر را بر فراز آن اقامه نمودیم.

🏕 استراحت و ناهار را مهمان قله بودیم. تصاویر یادگاری را گرفته و عزیمت به مبدا را از مسیری جدید آغاز کردیم. در حالیکه دوسوم مسیر بازگشت و در مجموع بیش از ۲۱ کیلومتر را پیموده بودیم، یک خودروی مزدا که از باغش در ارتفاعات بازمی گشت، گروه را مهمان کرد و سه کیلومتر پایانی به صورت سواره تکمیل شد. این برنامه زیبا در نهایت با رسیدن به شهر قم قبل از نیمه شب، بحمدالله پایان یافت.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه مخصوصا عزیزانی که زحمت وسیله نقلیه بر دوششان بود. ورزشکار و با خدا باشید.

گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی) : https://eitaa.com/tollabekoohnavard ✅

روستای رامه بالا

دره سرسبز و پرآب

نمای باغات از جاده بالا

نمای دره روستای رامه

عبور آب از جاده

افزایش شیب جاده به سمت بالای دره

شیب نیمه تند

از کمی پایین تر جاده برای عبور هیچ نوع خودرویی مناسب نیست و فقط موتور عبور می کند مسیر آبشار از تقاطع پایین تر از این نقطه آغاز می شود

آبشار لزوره

سه نفر از دوستان ازدره بالادست آبشار مقداری پایین رفتند تا بالای آبشار رسیدند و برگشتند