قله ۳۱۵۵ متری کوجه ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofقله ۳۱۵۵ متری کوجه ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۱۵۵ متری کوجه ، گروه حوزوی آفاق Photo ofقله ۳۱۵۵ متری کوجه ، گروه حوزوی آفاق

December 27, 2021
December 2021

•   4.8 4 Reviews

near Kohandān, Qom (Iran)

☘️برنامه ۱۶۹ ، گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)؛☘️

⛰ صعود به قله ۳۱۵۵ متری کوجه ⛰

⏱ تاریخ برنامه: جمعه ۳ دی ۱۴۰۰
تعداد شرکت کنندگان: ۵ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۱۴.۸ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۱۲۲۰ متر
سطح برنامه : فوق سنگین

☘️ شرح برنامه:
⛰ معرفی‌: قله کوجه، مرتفع ترین نقطه کوهستان و ارتفاعات بین قم، ساوه و تفرش است که هر سه از فراز قله دیده می‌شوند. این قله که در خط مرزی دو استان قم و مرکزی واقع شده، معروف به بام تفرش بوده و هرساله کوهنوردان زیادی را به خود جذب می نماید. صعود به آن از هر جهت، استقامت زیادی می طلبد. روستاهای کاسوا و انجیله در منطقه قاهان ، و روستای کهندان، مبادی صعود به این قله از جانب استان قم بوده، و روستای کهک، بهترین مبدا صعود از سمت استان مرکزی و شهر تفرش می باشد. قله تخت وچان نیز که در نزدیکی این قله قرار گرفته (با کوجه یک گردنه فاصله دارد) حدود ده متر کوتاه تر بوده و سومین قله مرتفع استان قم به حساب خواهد آمد.

🏕اولین برنامه زمستانی طلاب و مومنین بانشاط گروه آفاق، صعود به این دو قله زیبا از مسیر روستای کهندان بود. هر چند در برنامه سابق صعود به قله تخت وچان، چند نفری از دوستان قله کوجه را نیز فتح نمودند، اما این اولین صعود رسمی گروه به این قله به شمار می رفت. هوای به شدت سرد از همان لحظات اولیه حرکت، میزبانی گروه را بر عهده گرفته، بادهای تند نیز گهگاه، همکاری شایسته ای می فرمودند. علیرغم تلاش خورشید جهت یافتن راه نفوذ (که گاه موفق می شد) اما حجم ابرهایی که از سامانه سنگین بارشی کشور به سمتمان گسیل شده بودند، چندان اجازه بهره برداری نمی داد. ما البته کم نیاورده و هرچه لباس داشتیم به کار بستیم. پس از یک ساعت پیمایش با شیب ملایم و قبل از آغاز بخش سنگین صعود، غار کوچکی در کنار رودخانه دره کوجه را برای صرف صبحانه (و البته پناه باد) برگزیدیم.

🏔آغاز شیب اصلی صعود، با زیارت درختان زرشکی همراه شد که میوه های برجای مانده اش از سرما، به سیاهی می زد. رفته رفته، برف نیز به جذابیت های مسیر افزوده شد. هرچند این جذبه، هزینه هم داشت و آن سخت تر شدن صعود و برفکوبی تا قله بود. با فتح قله اول، روحیه ها تازه شد و کوجه نیز ظرف نیم ساعت پس از آن فتح شد. باد شدید، ذرات یخ و برف را چون سوزن به سمت ما پرتاب می کرد. تصاویر قله به سرعت ثبت شد و بدون معطلی، کاهش ارتفاع در دستور کار قرار گرفت. در این میان برخی تفریحات زمستانی هم چاشنی فرودمان شد. نکات آموزشی لازم مخصوص صعودهای زمستانی نیز در قسمت های مختلف برنامه بیان شد تا صعود و فرودی ایمن برای گروه رقم بخورد.
با تشکر از همنوردان حاضر در برنامه، ورزشکار و با خدا باشید.

PictographSummit Altitude 0 ft

منظره برفی

شیب نیمه تند

صعود از سمت چپ بالای درختان زرشک

هنگامی که به این دره می رسید، با انبوهی از درختان زرشک و دیگر درختان خاردار مواجه می شوید که بهترین راه عبور از تراکم این منطقه، صعودی مختصر به منتهی الیه سمت چپ این دره و عبور از بالای درختان است

PictographCave Altitude 0 ft

غار کوچک

این غار در طرف مقابل دره (نسبت به جاده خاکی) قرار گرفته است.

جاه خاکی نیمه مرغوب

جاده خاکی از روستا تا ورودی دره اصلی صعود ادامه دارد (بالاتر از غار)

پاکوب بالادست جاده

PictographCar park Altitude 0 ft

روستای کهندان

مرکز دهستان کهندان بخش قاهان، شهرستان جعفرآباد استان قم

• Photo of darabi296
    darabi296 Dec 27, 2021

تشکر می کنم از آقای رازقی واقعا کوهنوردی بسیاری طاقت فرسا و جذابی بود.
    جالی همه دوستان خالی.

تشکر از اظهار لطف شما. خدا پشت و پناه شما باشه

• Photo of محمد صالح رازقی
    محمد صالح رازقی Feb 8, 2022

خدا قوت. معرفی این مسیرها برای کوهنوردان قمی که فقط برف انبار بلدند خیلی کمک کننده است